Possibilities of indigenous higher distance training at instituto INSIKIRAN/UFRR: indigenous language in focus
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.05.p61Keywords:
Higher Education, Distance education, Indigenous languageAbstract
This study intends to understand the need to create Higher Courses of Indigenous Language at a distance in Institute Insikiran/UFRR. In order to enter into theoretical discussions that make possible a better understanding of this scenario, we seek to work with studies by Baniwa (2010), Bobbio (1992), Canclini (2004), Cavalcanti and César (2007), Fernandes (2008), Freitas 1999), Maher (2007), McLaren (2000). In order to systematize the data we seek to bring, in addition to the theoretical propositions, a field research with narratives of Insikiran/UFRR teachers in which it was possible to identify propositions referring to Higher Multicultural Formation in Roraima; the training needs of the Higher Education Indigenous in Roraima and the Higher Formation of indigenous language at a distance. These proposals point to the importance of the work of Insikiran/UFRR and to the possibilities to be structured for the implementation of proposals for Higher Education in Indigenous Language at a distance.
Recebido em: 26/04/2019.
Aceito em: 26/06/2019.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BANIWA, G. Territórios etnoeducacionais: um novo paradigma na política educacional brasileira. In: CONAE, 2010, Brasília. Anais... Brasília, DF: MEC, 2010.
BOBBIO, N. A Era dos Direitos. Rio de Janeiro: Campus, 1992.
BRASIL, Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC, 1998.
CANCLINI, N. G., Diferentes, desiguales y desconectados: mapas de la interculturalidad. Buenos Aires: Gedisa, 2004.
CARVALHO, F., FERNANDES, M. L., REPETTO, M. Acesso e permanência de indígenas ao ensino superior: O Programa E’ma Pia, UFRR. Boa Vista: Editora da UFRR, 2009.
CÉSAR A. L.; CAVALCANTI, M. C. Do singular para o multifacetado: o conceito de língua como caleidoscópio. In: CAVALCANTI, M. C.; BORTONI-RICARDO, S. M. (orgs.). Transculturalidade, linguagens e educação. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007, p. 45-66.
FERNANDES, M. L. Indígenas no ensino superior: vagas específicas na UFRR. In: REPETTO, M.; FERNANDES, M. L.; NEVES, L. (Org.). Universidade inconclusa: os desafios da desigualdade. Boa Vista: Editora UFRR, 2008.
FLEURI, R. M. Intercultura: estudos emergentes. Ijuí. Ed. Unijuí-RS, 2001.
FREITAS, D. B. A. P. Escola Makuxi: identidades em construção. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós Graduação em Linguistica Aplicada, UNICAMP, Campinas, 2003.
GOMES, N. L.; SILVA, P. B. G. Experiências étnico-culturais para formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
MACHADO, A. Entrevista concedida por meio de aplicativo de rede social em 02 de maio de 2018. Boa Vista, 2018.
MAFRA, C. W. Entrevista concedida por meio de aplicativo de rede social em 25 de maio de 2018. Boa Vista, 2018.
MAHER, T., M. Do casulo ao movimento: a suspensão das certezas na educação bilíngüe e intercultural. In: CAVALCANTI, M.; BORTONI-RICARDO, S. M. (Orgs.). Transculturalidade, linguagem e educação. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007. p. 67-94.
MANZINI, E. J. Considerações sobre a entrevista para a pesquisa social em educação especial: um estudo sobre análise de dados. In: JESUS, D. M.; BAPTISTA, C. R.; VICTOR, S. L. (orgs.). Pesquisa e educação especial: mapeando produções. Vitória: UFES, 2006, p. 361-386.
McLAREN, P. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia do dissenso para o novo milênio. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MELIÁ, B. Educação indígena na escola. Cadernos CEDES, Campinas, v. 19, n. 49, p. 11-17, 1999.
OLIVEIRA, G. M. Declaração Universal dos Direitos Linguísticos: novas perspectivas em políticas linguísticas. Campinas: Mercado de Letras; Associação de Leitura do Brasil; Florianópolis: IPOL, 2003.
SANTOS, S. C. Educação e sociedades tribais. Porto Alegre: Movimento, 1975.
PAREDES, J. B. B. Educação indígena e identidade. In: ASSIS, Eneida (Org.). Educação Indígena na Amazônia: experiências e perspectivas. Belém: Associação de Universidades Amazônicas; Universidade Federal do Pará, 1996.
REPETTO, M., et al. Propostas em cidadania intercultural. Boa Vista: Editora UFRR, 2008.
SILVA, T. T. Identidade e diferença. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2011.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
TUBINO, F. Ciudadanías Complejas y Diversidad Cultural. In: N. Vigil & R. Zariquiey (org.). Ciudadanías Inconclusas. El ejercicio de los derechos sociedades asimétricas. GTZ – PUCP: Lima, 2003. p. 167-191.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual, in: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
XAVIER, A. C.; CORTEZ, S. (orgs.). Conversas com Linguistas: virtudes e controvérsias da linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.