State of Sao Paulo system of Evaluation and Schools: different relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.11.p161

Keywords:

Educational policy, School management, SARESP

Abstract

This research aims to analyzes the relationships that policies, found in schools, keep with an educational system of evaluation called “Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP)”. To develop this research it was adopted as reference the conceptual contributions formulated by Stephen Ball and his collaborators. In general, such formulations have great potential to advance in relation to the analytical approach of the state in the center of the process, as far as it allows operating in a new perspective of analysis that appreciate the actions performed by professionals who work in schools. The study involved four schools which belong to the State of Sao Paulo Education. These schools were selected by meeting different levels of education. Throughout the research process, they were made visits of observation, participation in meetings, school board interviews teachers, teachers-coordinators, school principal assistant and school principal in all the four selected schools. The research results show us that only one of the four schools analyzed take the SARESP as a guide element of school work and develop its educational practices having as its main focus the increasing of the student performance in this system of evaluation and compliance with the test annual targets.

Recebido em: 22/02/2018.
Aprovado em:09/10/2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Viviani Fernanda Hojas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) – Campus de Presidente Prudente.

    Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) – Campus de Marília e Professora substituta do Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) – Campus de Presidente Prudente).

References

ARCAS, P. H. Implicações da Progressão Continuada e do SARESP na Avaliação Escolar: tensões, tendências e dilemas. 2009. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
BALL, S. J. Education reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.
BALL, S. J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 10-32, jul./dez. 2006.
BALL, S. J. BALL, S. J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. How schools do policy: policy enactments in secondary schools. London: Routledge; New York: Taylor & Francis Group, 2012.
COSSO, D. C. de M. A organização do trabalho pedagógico em uma escola pública com alto IDESP. 2013. 252 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
HOJAS, V. F. SARESP: a escola como produtora de políticas. 2017. 131 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2017.
KAWAUCHI, M. SARESP e ensino de história: algumas questões. 2001. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
POWER, S. O detalhe e o macro-contexto: o uso da teoria centrada no Estado para explicar práticas e políticas educacionais. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 11-30, jan./jun. 2006.
PEIXOTO, J. S. Políticas públicas de avaliação do estado de São Paulo e as repercussões na prática pedagógica: SARESP em foco. 2011. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
RODRIGUES, R. F. Usos e repercussões de resultados do SARESP na opinião de professores da rede estadual paulista. 2011. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Hojas, V. F. (2018). State of Sao Paulo system of Evaluation and Schools: different relationships. Educação Em Revista, 19(2), 161-174. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.11.p161