The scope of Brazilian Research on Pedagogical Practices and Teaching Practices: theoretical considerations and positions

Authors

  • Luciana Ponce Bellido Giraldi Universidade do Sagrado Coração - USC http://orcid.org/0000-0001-6888-9940
  • Marcia Cristina A. Perez Professora do Departamento de Psicologia da Educação, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, SP.

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n1.03.p25

Keywords:

Pedagogical practices, Teaching Practices, Brazilian productions about teaching

Abstract

The aim of this text was to identify and analyse Brazilian productions dedicated to studying teaching and pedagogical practices. For this, bibliographic reviews were organized in the following databases: CAPES/MEC, Scielo and Ibict. We analyzed 28 studies, selected according to previously established criteria. Se analizaron 28 trabajos, seleccionados según criterios previamente establecidos. It was possible to conclude that researches on pedagogical practices covered a varied number of themes, which makes it difficult for the collective constitution of knowledge resulting from such studies. In addition, localized investigations refer, a priori, to the need for changes and or innovations in teaching practices, often without even understanding what has been done concretely in classrooms. Finally, it was pointed out that no research was found that related student actions and teaching practices in concrete school contexts.

Recebido em: 18/02/2018.
Aprovado em: 13/06/2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciana Ponce Bellido Giraldi, Universidade do Sagrado Coração - USC
    Doutora em Educação Escolar, UNESP/Araraquara, participou do Programa de Estágio Pós-Doutoral junto a Fundação Carlos Chagas - FCC. É professora no Centro de Ciências Humanas da Universidade do Sagrado Coração - USC.
  • Marcia Cristina A. Perez, Professora do Departamento de Psicologia da Educação, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, SP.
    Doutora em Psicologia da Educação pela Universidade de São Paulo - USP, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto. Atualmente é professora do Departamento de Psicologia da Educação - UNESP.  

References

ALTET, Marguerite. As pedagogias da aprendizagem. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.
ALTET, Marguerite. Análise das Práticas dos Professores e das Situações Pedagógicas. Porto: Porto Editora, 2000.
ALTET, Marguerite. Professores (Práticas Profissionais). In: VAN ZANTÉN, Agnès (org.). Dicionário de Educação. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 650-655.
ANGELUCCI, Carla Biancha et al . O estado da arte da pesquisa sobre o fracasso escolar (1991-2002): um estudo introdutório. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.30, n.1, p. 51-72, jan./abr. 2004. Acesso: 30 nov. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022004000100004
BRITO, Márcia de Sousa Terra; COSTA, Marcio da. Práticas e percepções docentes e suas relações com o prestígio e clima escolar das escolas públicas do município do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Educação v. 15 n. 45, pp. 500-510, set./dez. 2010.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. São Paulo: Papirus, 1988.
DOYLE, W. Classroom Organization and Management. In M. Wittrock (Ed.):3rd. Handbook of Research on Teaching, pp. 392-431. New York: MacMillan Publishing Company, 1986.
FELICIO, H. M. dos S.; POSSANI, L. de F. P. Análise crítica de currículo: um olhar sobre a prática pedagógica. Currículo sem Fronteiras, v.13, n.1, p.129-142, jan./abr. 2013.
FRANCO, M. A. do R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016.
GAUTHIER, C.; MARTINEAU, S.; DESBIENS, J.F. MALO, A.; SIMARD, D. Por uma teoria da Pedagogia: Pesquisas Contemporâneas sobre o Saber Docente. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
LIBÂNEO, J. C. Educação: Pedagogia e didática - o campo investigativo da pedagogia e da didática no Brasil: esboço histórico e buscas de identidade epistemológica e profissional. In: PIMENTA, S.G. (Org.) Didática e Formação de Professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 2011, p.89-148.
MARAFELLI, Cecilia Maria; Brandão, Zaia. Efeito-Professor? Um estudo sobre perfis docentes nos setores público e privado. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
MELLO, Liliane Ribeiro de. A prática pedagógica e avaliativa de uma escola do interior paulista. 2014. Dissertação (Mestrado Educação) - Instituto de Biociências de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
MARCONDES, M.I.; LEITE, M.S.; LEITE, V.F. A pesquisa contemporânea em didática: contribuições para a prática pedagógica. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.27, n.03, p.305-334, dez.2011.
NASCIMENTO, Franc-Lane Sousa Carvalho do. Os saberes da formação inicial do pedagogo dos anos iniciais do ensino fundamental: experiências nas escolas públicas municipais de Caxias - MA. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí, Teresina.
NEVES, Maria Aparecida Sanches Cardoso. Práticas educativas de relevância no processo do ensino aprendizagem em escolas públicas. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente.
NUNES, Claudio Pinto; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho, carreira, desenvolvimento docente e mudança na prática educativa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 2, abr./jun. 2016.
PALMA, Gisele. Inovação na prática docente: motivações e compromissos. Educação. São Leopoldo, vol.15, n.03, pp. 245-245, set./dez. 2011.
PIAGET, J. O racioci?nio na crianc?a. 3a ed. Rio de Janeiro, Record, 1967.
PIETROBON, S.R.G. A prática pedagógica e a construção do conhecimento científico. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p.77-86, jul./dez. 2006.
PHILIPPOT, Thierry. Professores de escolas primárias na França e ensino de geografia: saberes escolares disciplinares e práticas de ensino. Pro-Posições, Campinas, vol. 24, n. 1, p. 79-92, 2013.
PIMENTA, Selma Garrido; FUSARI, José Cerchi; ALMEIDA, Maria Isabel de  and  FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. A construção da didática no gt Didática - análise de seus referenciais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, vol. 18, n. 52, p. 143-162, 2013.
SANTOS, Izequias Estevam dos. Textos selecionados de métodos e técnicas de pesquisa científica. Impetus: Rio de Janeiro, 2001.
SILVA, Miguel Jocélio Alves da. Saberes e práticas das professoras do 5º ano, matéria prima para a aprendizagem matemática das crianças. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
SOUZA, Ana Carmita Bezerra de. Currículo cultural, habitus e práticas docentes: uma etnografia na rede escolar de Fortaleza-CE. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
SOUZA, Ana Teresa Silva. A díade saberes e práticas docentes: um estudo de suas inter-relações. 2011. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para um teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TEIXEIRA, Cristiana Barra. O ensino de Matemática no 5º ano: o contexto da prática pedagógica em escolas públicas estaduais de Teresina – PI. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí, Teresina.
TURA, Maria De Lourdes Rangel. As Novas Propostas Curriculares e a Prática Pedagógica. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 42, n. 147, p.790-805, set./dez. 2012.
VERDUM, Priscila. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve? Revista Educação por Escrito, PUCRS, v. 4, n. 1, jul. 2013.
VILLALTA PAUCAR, Marco Antonio  y  PALACIOS DIAZ, Diego. Discurso y práctica pedagógica en contextos de alto rendimiento escolar. Estudios Pedagógicos. Valdivia, vol. 40, n. 2, p.373-389, 2014. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300022.

Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Giraldi, L. P. B., & Perez, M. C. A. (2019). The scope of Brazilian Research on Pedagogical Practices and Teaching Practices: theoretical considerations and positions. Educação Em Revista, 20(01), 25-38. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n1.03.p25