The management conception in the School Formation of Managers of Basic Education of the MEC: an analysis of the program

Authors

  • Tania da Costa Fernandes Universidade Estadual de Londrina - UEL/PR
  • Juliana Utrera França Universidade Estadual de Londrina - UEL/PR

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n1.07.p99

Keywords:

School Management, School of Management Program, Neoliberalism

Abstract

Resulting from a bibliographical and documentary research and based on a critical materialist approach, this article aims to present general aspects that characterize the specialization course in school management, offered by the Ministry of Education, in the School Program of Managers of Basic Education, problematizing its conception management. Because of the analysis, the guidelines of the course are based, above all, on a neoliberal political-economic and educational conception, with emphasis on managerialist management, which is justified to meet the new demands for education. However, considering that this managerialist conception is opposed to the principles of democratic management – guaranteed in the Federal Constitution (1988) and the Law on Guidelines and Bases of National Education (LDBEN, 1996) – and therefore reduces the continuing training of managers to the dictates of competitiveness, productivity and meritocracy, the article seeks to collaborate for the reflection of educators and managers as to the potentialities and weaknesses of a formation according to the profile defined in the Program of managers of basic education.

Recebido em: 16/02/2018.
Aprovado em: 13/06/2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tania da Costa Fernandes, Universidade Estadual de Londrina - UEL/PR
    Doutora em Educação pela PUC/SP.  Docente e Pesquisadora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação – Mestrado em Educação. Área de Políticas e Gestão da Educação. Centro de Educação, Comunicação e Artes- CECA. Universidade Estadual de Londrina – UEL/PR.  Coordenadora de curso de graduação em Pedagogia e pós-graduação lato sensu em Gestão Escolar. Orientadora de projetos de pesquisa e extensão. Orientadora de estágio supervisionado. Avaliadora institucional e de cursos do Ministério de Educação (INEP/MEC). Avaliadora de cursos no Sistema Estadual de Educação do Paraná. Líder do Grupo de Pesquisa/CNPQ- Políticas Públicas, Currículo, Gestão e Sociedade. Coordenadora do Projeto de Pesquisa-Políticas de Gestão na Educação Superior: um estudo sobre a legislação e os órgãos de gestão e colegiados superiores. Coordenadora do Programa de Estudos Complementares em Currículo e Gestão da Educação (PROEGE).
  • Juliana Utrera França, Universidade Estadual de Londrina - UEL/PR
    Pedagoga pela UEL/PR. Pós graduanda na Especialização em Docência no Ensino Superior pela UEL/PR. Professora da Educação Básica.

References

BRASIL. MEC. Projeto de Curso de Especialização em Gestão Escolar (Lato Sensu). Brasília, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=877-projeto-pdf&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20 jun. 2017.
______. ______. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Diretrizes Nacionais do Curso de Pós-graduação em Gestão Escolar. Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Escgest/es_diretr.pdf. Acesso em: 20 jun. 2017.
______. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 18. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, 2002.
______. Casa Civil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Seção I. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, v. 134, n. 248, p. 27833-27841, 23 dez. 1996. Brasília: MEC, 1996.
______. Presidência da República, Câmara da Reforma do Estado. Plano Diretor da Reforma do Aparelho de Estado. Brasília, 1995. Disponível em: http://www.biblioteca.presidencia.gov.br/publicacoes-oficiais/catalogo/fhc/plano-diretor-da-reforma-do-aparelho-do-estado-1995.pdf/view. Acesso em: 29 jan. 2017.
CABRAL NETO, A.; CASTRO, A. M. D. A. Gestão Educacional na América Latina: delineamentos e desafios para os sistemas de ensino. In: EYNG, A. M.; GISI, M. L. (Org.). Política e gestão da educação superior: desafios e perspectivas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.
COMPARATO, K. Fábio. Capitalismo: civilização e poder. Estudos Avançados, São Paulo, vol. 25, n. 72, mai./ago. 2011.
APPOLINÁRIO, F. Para onde caminha o estudo do comportamento organizacional? Revista de Economia e Administração. São Paulo, v.7, n.3, p. 262-267, jul./set. 2008.
DOURADO, Luiz Fernando. Políticas de Gestão da Educação Básica no Brasil: limites e perspectivas. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 100, Especial, p. 921-946, out. 2007.
LIMA, Antonio; PRADO, Jeovandir; SHIMAMOTO, Simone. Gestão Democrática, Gestão Gerencial e Gestão Compartilhada: Novos Nomes Velhos Rumos. ANPAE. Simpósio, 2011. Disponível em: http://anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0069.pdae, 2011. Acesso em: 19 jun. 2017.
PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 763-778, set./dez. 2010.
SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007.

Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Fernandes, T. da C., & França, J. U. (2019). The management conception in the School Formation of Managers of Basic Education of the MEC: an analysis of the program. Educação Em Revista, 20(01), 85-96. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n1.07.p99