Foucault and Education: between the disciplinary power and the techniques of the self (is it possible to educate to freedom?)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.03.p27

Keywords:

Techniques of the self, Disciplinary power, Foucault

Abstract

This text works on two Foucault’s relevant theoretical concepts: disciplinary power and techniques of the self. The aim is to show that understanding this certainly helps to think the kind of education one wants, as education is an important part of the devices of power-knowledge and techniques of the self that make up human subjectivity. The hypothesis is that school education tied to disciplinary power produces obedient and docile subjectivities; and school education tied to the techniques of the self lead to the formation of autonomous subjectivities. In order to achieve that, we seek to articulate the concepts of disciplinary power and education, and techniques of self and education, as a binary relation between these concepts, from which a new look emerges to the educational context from Foucault’s theoretical work. This allowed us to point out that it is important to give up the disciplinary paradigm in the educational field and bet more on paradigms that point to freedom, to formation and self-formation, as we believe in freedom and never in subjection, regardless of what kind it is.

Recebido em: 18/07/2017.
Aprovado em:10/06/2018.

Author Biographies

  • Fábio Antonio Gabriel, Doutorando em Educação na Universidade Estadual de Ponta Grossa, professor de filosofia da Rede Estadual do Paraná, bolsista de doutorado- bolsa concedida no âmbito CAPES/Fundação Araucária
    Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, mestre em Educação pela referida universidade.Licenciado em Filosofia pela Faculdade Padre João Bagozzi e Bacharel em Teologia pela Pontifica Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Graduado em Pedagogia. Possui especialização em Filosofia e Ética pela Faculdade do Noroeste de Minas (FINOM) e em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia. Professor do Quadro Próprio de Magistério da SEED PR, Bolsista de doutorado ( bolsa concedida no âmbito do acordo CAPES/Fundação Araucária).
  • Ana Lucia Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Mestre (2005) e doutora (2011) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Ciências e Matemática na Universidade do Norte Pioneiro (UENP, 1994). Professora do Departamento de Matemática e Estatística da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG, Brasil) desde 2012. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, em que serviu como vice-coordenador (2014-2015) e do Programa em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2017) na Universidade Estadual de Ponta Grossa. Também atuou como coordenadora Institucional do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / Capes / UEPG, 2012-2013) e como Coordenadora de Gestão e Processos Educacionais no PIBID (Capes / UEPG, 2014-2016). Foi Chefe do Núcleo Regional de Educação de Jacareziho no Estado do Paraná (2009-2010). Presidente do Sindicato dos Professores (APP) da região Jacarezinho (2002-2009). Autor de vários artigos em revistas e atua como referee nas áreas de Políticas Educacionais, Formação de Professores, Práticas e Desenvolvimento Curricular, Ensino e Aprendizagem, Psicanálise e Educação Matemática. Editor associado da Frontiers in Psicologia da Educação desde 2015. Atualmente realiza Pós-Doutorado no exterior, na Universidade de Strathclyde, Reino Unido, com bolsa da Capes.

References

BACCON, Ana Lúcia Pereira. Um ensino para chamar de seu: uma questão de estilo. 2011. 153 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011.
DELEUZE, Gilles. Conversações (1972-1990). São Paulo: Editora 34, 1992.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos: Genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a. p. 177-191.
FOUCAULT, Michel. As técnicas de si. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos: Genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b. v. 9. p. 264-296.
FOUCAULT, Michel. Espaço, saber e poder. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos: Segurança, penalidade e prisão. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012. v. 8. p. 206-222.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 37. ed. São Paulo: Vozes, 2009.
FOUCAULT, Michel. El poder psiquiátrico: Curso em El Collège de France (1973-1974). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Tradução de Roberto Machado. 19. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2004.
FOUCAULT, Michel. Loucura, Literatura e Sociedade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos: Problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria e psicanálise. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999. p. 210-234.
NOBLIT, George W. Tradução de Belmira O. Bueno. Poder e desvelo na sala de aula. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 119-137, jul./dez. 1995.
SCHUBERT, Karsten. Como fazer teoria política com Foucault? – O debate sobre a liberdade nas obras de Foucault. Coluna ANPOF, jun. 2017. Disponível em: <http://anpof.org/portal/index.php/pt-BR/comunidade/coluna-anpof/1187-como-fazer-teoria-politica-com-foucault-o-debate-sobre-a-liberdade-nas-obras-de-foucault-1>. Acesso em: 25 jun. 2017.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Foucault and Education: between the disciplinary power and the techniques of the self (is it possible to educate to freedom?). (2018). Educação Em Revista, 19(2), 27-44. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.03.p27