Conceptions Learning in Philosophy of Education: New Contexts and Curriculum Requirements
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.08.p109Keywords:
Teaching practices, Philosophy of Education, Teacher training, DeleuzeAbstract
The focus of this research is from the problematization, the conceptions of philosophy instruction from High School Philosophy teachers. Bibliographic studies highlight the characteristics of innatist, behaviorist, constructivist, historical, and cultural learning concepts. Additionally, there is a brief reflection and connection of Gilles Deleuze’s conception of the meaning of philosophy, especially in regards to its relationship to the production of concept, general history, and philosophy itself. At the same time, a study was done regarding the Curricular Proposal of Santa Catarina in relation to philosophy. Bibliographic studies were fundamental in analyzing the teachers’ learning conceptions which arose from the questionnaire. The data collection took place in March and April of 2014, with the questionnaire applied to 10 teachers of Philosophy in k-12 schools. The resulting data indicates difficulties comparing learning concepts and teaching methodologies, and how to relate them to philosophy.
Recebido em: 14/06/2016.
Aprovado em:30/05/2017.
References
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Júnior; Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Ed. 34, 2007.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
DELEUZE, G; PARNET, L’Abécédaire de Gilles Deleuze. Paris: Editions Montparnasse, 1997. Vídeo. Editado no Brasil pelo Ministério de Educação, “TV Escola”, 2001.
DELEUZE, Gilles. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.
ENGUITA, Mariano. A face oculta da escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
FONTANA, Roseli; CRUZ, Nazaré. Psicologia e trabalho pedagógico. São Paulo: Moderna, 2008.
GALLO, Silvio. Deleuze e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
SANTA CATARINA. Proposta Curricular de Santa Catarina. Florianópolis: IOESC, 1998.
SCHÖPKE, Regina. Por Uma Filosofia da Diferença Gilles Deleuze: o pensador nômade. Rio de Janeiro, editora Contraponto; Edusp, 2004.
VIGOTSKI, L.; LURIA, A.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad.; Maria da Penha Villa Lobos. São Paulo: Ícone, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.