Conceptions Learning in Philosophy of Education: New Contexts and Curriculum Requirements

Authors

  • JÉFERSON LUIS AZEREDO Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)
  • ALEX SANDER SILVA Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC) https://orcid.org/0000-0002-0945-9075
  • RICARDO LUIS BITENCOURT Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.08.p109

Keywords:

Teaching practices, Philosophy of Education, Teacher training, Deleuze

Abstract

The focus of this research is from the problematization, the conceptions of philosophy instruction from High School Philosophy teachers. Bibliographic studies highlight the characteristics of innatist, behaviorist, constructivist, historical, and cultural learning concepts. Additionally, there is a brief reflection and connection of Gilles Deleuze’s conception of the meaning of philosophy, especially in regards to its relationship to the production of concept, general history, and philosophy itself. At the same time, a study was done regarding the Curricular Proposal of Santa Catarina in relation to philosophy. Bibliographic studies were fundamental in analyzing the teachers’ learning conceptions which arose from the questionnaire. The data collection took place in March and April of 2014, with the questionnaire applied to 10 teachers of Philosophy in k-12 schools. The resulting data indicates difficulties comparing learning concepts and teaching methodologies, and how to relate them to philosophy.

Recebido em: 14/06/2016.
Aprovado em:30/05/2017.

Author Biographies

  • JÉFERSON LUIS AZEREDO, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

    Mestre em Educação. Professor de Filosofia da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Endereço eletrônico: jeferson@unesc.net

  • ALEX SANDER SILVA, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

    Doutor em Educação. Professor de Filosofia da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Endereço eletrônico: alexsanders@unesc.net

  • RICARDO LUIS BITENCOURT, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

    Doutor em Educação. Professor de Filosofia da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Endereço eletrônico: rlb@unesc.net

References

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Júnior; Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Ed. 34, 2007.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DELEUZE, G; PARNET, L’Abécédaire de Gilles Deleuze. Paris: Editions Montparnasse, 1997. Vídeo. Editado no Brasil pelo Ministério de Educação, “TV Escola”, 2001.

DELEUZE, Gilles. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

ENGUITA, Mariano. A face oculta da escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

FONTANA, Roseli; CRUZ, Nazaré. Psicologia e trabalho pedagógico. São Paulo: Moderna, 2008.

GALLO, Silvio. Deleuze e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SANTA CATARINA. Proposta Curricular de Santa Catarina. Florianópolis: IOESC, 1998.

SCHÖPKE, Regina. Por Uma Filosofia da Diferença Gilles Deleuze: o pensador nômade. Rio de Janeiro, editora Contraponto; Edusp, 2004.

VIGOTSKI, L.; LURIA, A.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad.; Maria da Penha Villa Lobos. São Paulo: Ícone, 2006.

Published

2017-06-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Conceptions Learning in Philosophy of Education: New Contexts and Curriculum Requirements. (2017). Educação Em Revista, 18(1), 109-128. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.08.p109