Historical Analysis of Educational Legislations for the Formal Education of the Negros in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.07.p93

Keywords:

Educational Legislation, School, History, Black

Abstract

This article is the result of seeking to investigate and understand the process of implementation of educational laws that act on black and black lives in the formal education process. Outlines this is the gap between the proclaimed and planned and reality. Thus, we understand that the laws studied here represent a movement of tension towards democratization of the curriculum and the school itself, because it allows less visible populations and valued in this institution and in their social practices are recognized in their stories, take voice, actively participate constant construction and reconstruction of school routine.

Recebido em: 06/10/2016.
Aprovado em: 24/02/2017.

Author Biographies

  • MARCO BETTINE, Universidade de São Paulo

    Professor Associado da Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Mudança Social e Participação Política. Endereço eletrônico: marcobettine@gmail.com

  • LIVIA PIZAURO SANCHEZ

    Formada em Pedagogia pela USP. Mestre em Ciências, Programa de Mudança Social e Participação Política da EACH-USP. Endereço eletrônico: livia.sanchez@gmail.com

References

ALMEIDA, José Ricardo Pires de. História da instrução pública no Brasil (1500-1889). São Paulo: Educ, 2000.

ARAÚJO, Márcia Luiza Pires de. A escola primária da Frente Negra Brasileira em São Paulo (1931-1937). São Paulo: Ação Educativa, 2007.

BARROS, Surya Aaronovich Pombo de. Discutindo a escolarização da população negra em São Paulo entre o final do século XIX e início do XX. In: ROMÃO, Jeruse (org.). História da educação dos negros e outras histórias. Brasília/DF: Ministério da Educação, 2005. p. 79-91.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. São Paulo: Contexto, 2000.

CUNHA, Euclides da. Os sertões. [São Paulo]: [s.n], [1902].

CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.1, n. 116, p. 245-262, jul. 2002.

CRUZ, Mariléia dos Santos. Uma abordagem sobre a história da educação dos negros. In: ROMÃO, Jeruse (org.). História da educação dos negros e outras histórias. Brasília/DF: Ministério da Educação, 2005. p. 21-33.

DOMINGUES, Petrônio. Movimento negro Brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo, Niterói, v.1, n.23, p. 100-122, fev. 2007.

DUARTE, Adriano Luiz. Moralidade pública e cidadania: a educação nos anos 30 e 40. Educação e Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 165-181, dez. 2000.

FONSECA, Dagoberto José. A história, o africano e o afro-brasileiro. In: PAULA, Benjamin Xavier de; PERON, Cristina Mary Ribeiro. Educação, história e cultura da África e afro-brasileira: teorias e experiências. Uberlândia: MG Proex UFU, 2008. p. 92-107.

GARCIA, Renísia Cristina. Identidade fragmentada – um estudo sobre a história do negro na educação Brasileira 1993-2005. Brasília/DF: Inep, 2007.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Movimento negro e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 15, p. 134-158, 2000.

HILSDORF, Maria Lucia Spedo. História da educação brasileira: leituras. São Paulo: Thomson Learning Edições, 2006.

KRAUSS, Juliana Souza; ROSA, Julio César. A importância da temática de História e cultura africana e afro-brasileira nas escolas. Antíteses, Londrina, v.3, n.6, p. 857-878, jul./dez. 2010.

NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo Social, São Paulo, v. 19, n.1, p. 287-308, jun. 2007.

NUNES, Clarice. História da educação brasileira: novas abordagens de velhos objetos. Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 1, n. 6, p. 151-182, mar. 1992.

PEREIRA, Amauri Mendes. Escola – espaço privilegiado para a construção da cultura de consciência negra. In: ROMÃO, Jeruse (org.). História da educação dos negros e outras histórias. Brasília/DF: Ministério da Educação, 2005. p. 35-48

PILETTI, Nelson. História da educação no Brasil. São Paulo: Ática, 1996.

RODRIGUES, Tatiane Cosentino. Embates e contribuições do movimento negro à política educacional nas décadas de 1980 e 1990. In: OLIVEIRA, Iolanda de; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Identidade negra. Pesquisas sobre o negro e a educação no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2003. p. 251-263

SANTANA, José Valdir Jesus de; MORAES, Jorlúcia Oliveira. História do negro na educação: indagações sobre currículo e diversidade cultural. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v.9, n. 103, p. 51-59, dez. 2009.

SANTOS, Aparecida de Fátima Tiradentes dos. Cultura e educação a serviço da transformação social. In: MAGALDI, Ana Maria; ALVES, Cláudia; GONDRA, José Gonçalves (orgs.). Educação no Brasil: história, cultura e política. Bragança Paulista/SP: EDUSF. p. 123-134, 2005.

SANTOS, Sônia Querino dos Santos e; MACHADO, Vera Lúcia de Carvalho. Políticas públicas educacionais: antigas reivindicações, conquistas (lei 10.639) e novos desafios. Ensaio: Avaliação de Política Públicas Educacionais, Rio de Janeiro, v 16, n. 58, p. 95-112, jan./mar., 2008.

SAVIANI, Dermeval. Política e educação no Brasil - O papel do Congresso Nacional na legislação de ensino. Campinas: Autores Associados, 1999.

SILVA, Geraldo da; ARAÚJO, Marcia. Da interdição escolar às ações educacionais de sucesso: escolas dos movimentos negros e escolas profissionais, técnicas e tecnológicas. In: ROMÃO, Jeruse. (org.). História da educação dos negros e outras histórias. Brasília/DF: Ministério da Educação, 2005. p. 65-78

SISS, Ahyas. Afro-brasilerios, cotas e ação afirmativa: razões históricas. Rio de Janeiro: Quartet, 2003.

VEIGA, Cynthia Greive. Escola pública para os negros e os pobres no Brasil: uma invenção imperial. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, p. 502-516, set./dez. 2008.

VIDAL, Diana Gonçalves. As lentes da história: estudos de história e historiografia da educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2003.

Published

2017-06-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Historical Analysis of Educational Legislations for the Formal Education of the Negros in Brazil. (2017). Educação Em Revista, 18(1), 93-108. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.07.p93