The path of Reason and Hope: The Social thought of Celso Furtado – Development, Planning and Education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.06.p73

Keywords:

State, Triennial Plan, National Plan of Education, Scholars

Abstract

This article is about Celso Furtado’s Social Thought and his contributions to the interpretation of the Brazilian reality. It is also about his career as a scholar and as the creator and manager of SUDENE, and his experience as the first minister of Planning in the Republic. In his reflections, he paid special attention to the strategic function of the human factor, which brought him closer to the educational issue and its problems in the country. Furtado was responsible for the construction of the Triennial Plan, during Jango’s government, which conjugated the National Plan of Education (1962). He got on with Darcy Ribeiro, the Minister of Education at this time, and with Anisio Teixeira, a member of the Federal Council of Education and the spokesperson of the National Plan of Education final document. Celso Furtado’s thoughts, in spite of his emphasis on the social, historical, and economical analysis, also see the Education as a basis for the national development.

Recebido em: 19/02/2016.
Aprovado em: 24/02/2017.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • LINCOLN DE ARAÚJO SANTOS

    O Laboratório Editorial foi instituído com o objetivo de criar condições e oportunidades para a difusão de pesquisas e tornar públicos os resultados dos trabalhos do corpo docente da FFC. Constitui-se num órgão adjunto à Diretoria da FFC e vinculado à SAEPE, com o apoio da Seção Gráfica, da Diretoria, da Biblioteca, e das Seções de Finanças, Compras e Técnica Acadêmica. A função do Laboratório Editorial é a de assessorar, planejar, realizar e distribuir livros, periódicos e outras publicações elaboradas na FFC.

    E-mail: labeditorial@marilia.unesp.br 

References

BIELSCHOWSKY, Ricardo (Org.). Cinquenta anos de pensamento na CEPAL. Volumes 1 e 2. Rio de Janeiro: Editora Record, 2000.

FURTADO, Rosa Freire D’Aguiar. A História de Um Plano. In. Arquivos Celso Furtado 4: O Plano Trienal e o Ministério do Planejamento. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2011. p. 7-22.

EARP, Fábio Sá; PRADO, Luiz Carlos Delorme. Celso Furtado. In. FERREIRA, Jorge; REIS, Daniel Aarão (Orgs.). Nacionalismo e reformismo radical (1945-1964). Rio de Janeiro: Grupo Editorial Record, 2007. p. 377-408.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva. São Paulo: Cortez Editora, 1989.

FURTADO, Celso. Em Busca de Um Novo Modelo – Reflexões Sobre a Crise Contemporânea. Rio de Janeiro: Paz e Terra Editora, 2002.

FURTADO, Celso. Formação econômica do Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1974.

FURTADO, Celso. Um projeto para o Brasil. 5. ed. Rio de Janeiro: Editora Saga, 1969.

FURTADO, Celso. A Nova dependência: dívida externa e monetarismo. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra Editora, 1982.

FURTADO, Celso. O Longo amanhecer. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra Editora, 1999.

FURTADO, Celso. Obra autobiográfica. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

FURTADO, Celso. Depoimento. In: JANGO. Direção: Silvio Tendler. Produção: Caliban Produções Cinematográficas LTDA. 1984.

HOBSBAWM, Eric. A Era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

MACEDO, Roberto B. M. Plano Trienal de Desenvolvimento Econômico e Social (1963-1965). In: MINDLIN, Betty. Planejamento no Brasil. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.

FUNDAÇÃO DARCY RIBEIRO. Plano Trienal de Educação. 1962.09.00, v. 12, p.43-44.

RIBEIRO, Darcy. Confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

RIBEIRO, Darcy. Carta: falas, reflexões, memórias. Brasília. DF: Senado Federal. 1994. (n. 1).

SANTOS, Lincoln de Araújo. Entre a utopia e o labirinto: democracia e autoritarismo no pensamento educacional brasileiro dos anos 1980. Rio de Janeiro: FAPERJ; Quartet, 2011.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Autores Associados, 2007.

Published

2017-06-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SANTOS, L. D. A. (2017). The path of Reason and Hope: The Social thought of Celso Furtado – Development, Planning and Education in Brazil. Educação Em Revista, 18(1), 73-92. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.06.p73