The path of Reason and Hope: The Social thought of Celso Furtado – Development, Planning and Education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.06.p73Keywords:
State, Triennial Plan, National Plan of Education, ScholarsAbstract
This article is about Celso Furtado’s Social Thought and his contributions to the interpretation of the Brazilian reality. It is also about his career as a scholar and as the creator and manager of SUDENE, and his experience as the first minister of Planning in the Republic. In his reflections, he paid special attention to the strategic function of the human factor, which brought him closer to the educational issue and its problems in the country. Furtado was responsible for the construction of the Triennial Plan, during Jango’s government, which conjugated the National Plan of Education (1962). He got on with Darcy Ribeiro, the Minister of Education at this time, and with Anisio Teixeira, a member of the Federal Council of Education and the spokesperson of the National Plan of Education final document. Celso Furtado’s thoughts, in spite of his emphasis on the social, historical, and economical analysis, also see the Education as a basis for the national development.
Recebido em: 19/02/2016.
Aprovado em: 24/02/2017.
Downloads
References
BIELSCHOWSKY, Ricardo (Org.). Cinquenta anos de pensamento na CEPAL. Volumes 1 e 2. Rio de Janeiro: Editora Record, 2000.
FURTADO, Rosa Freire D’Aguiar. A História de Um Plano. In. Arquivos Celso Furtado 4: O Plano Trienal e o Ministério do Planejamento. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2011. p. 7-22.
EARP, Fábio Sá; PRADO, Luiz Carlos Delorme. Celso Furtado. In. FERREIRA, Jorge; REIS, Daniel Aarão (Orgs.). Nacionalismo e reformismo radical (1945-1964). Rio de Janeiro: Grupo Editorial Record, 2007. p. 377-408.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva. São Paulo: Cortez Editora, 1989.
FURTADO, Celso. Em Busca de Um Novo Modelo – Reflexões Sobre a Crise Contemporânea. Rio de Janeiro: Paz e Terra Editora, 2002.
FURTADO, Celso. Formação econômica do Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1974.
FURTADO, Celso. Um projeto para o Brasil. 5. ed. Rio de Janeiro: Editora Saga, 1969.
FURTADO, Celso. A Nova dependência: dívida externa e monetarismo. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra Editora, 1982.
FURTADO, Celso. O Longo amanhecer. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra Editora, 1999.
FURTADO, Celso. Obra autobiográfica. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
FURTADO, Celso. Depoimento. In: JANGO. Direção: Silvio Tendler. Produção: Caliban Produções Cinematográficas LTDA. 1984.
HOBSBAWM, Eric. A Era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
MACEDO, Roberto B. M. Plano Trienal de Desenvolvimento Econômico e Social (1963-1965). In: MINDLIN, Betty. Planejamento no Brasil. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.
FUNDAÇÃO DARCY RIBEIRO. Plano Trienal de Educação. 1962.09.00, v. 12, p.43-44.
RIBEIRO, Darcy. Confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
RIBEIRO, Darcy. Carta: falas, reflexões, memórias. Brasília. DF: Senado Federal. 1994. (n. 1).
SANTOS, Lincoln de Araújo. Entre a utopia e o labirinto: democracia e autoritarismo no pensamento educacional brasileiro dos anos 1980. Rio de Janeiro: FAPERJ; Quartet, 2011.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Autores Associados, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.