Literacy Discussed Under the Perspective of Pibid: Practices of the Egress From the Subproject Pedagogy-UEMS Campo Grande

Authors

  • LAÍSE ATAIDES RIBEIRO
  • ELIANE GREICE DAVANÇO NOGUEIRA

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.05.p57

Keywords:

Literacy, PIBID, Pedagogical practices

Abstract

The issue of failure in literacy in the Brazilian school worries and generates several studies in the area. This article discusses the issue of literacy within the Institutional Scholarship Initiative Program - Pibid, among the graduates of the Pedagogy Course of the State University of Mato Grosso do Sul in Campo Grande. The focus is the practices worked with students from first to third year of elementary education in the literacy phase, raised from the application of a questionnaire sent to ten Pibid graduates. Participants, all women and beginner teachers, pointed out that they worked with play activities, games and dynamics, such as a line of letters, mobile alphabet, and book produced with stories created by the students. The students report that the students and that received very well the activities, as beginning teachers, they use the knowledge about literacy produced during their participation in the Pibid when reflecting on their pedagogical practices. It was evidence that the Pibid configured as a formative space, giving participants the opportunity to articulate theory and practice and to develop an investigative attitude about teaching practices.

Recebido em: 25/08/2015.
Aprovado em: 24/02/2017.

Author Biography

  • LAÍSE ATAIDES RIBEIRO

    O Laboratório Editorial foi instituído com o objetivo de criar condições e oportunidades para a difusão de pesquisas e tornar públicos os resultados dos trabalhos do corpo docente da FFC. Constitui-se num órgão adjunto à Diretoria da FFC e vinculado à SAEPE, com o apoio da Seção Gráfica, da Diretoria, da Biblioteca, e das Seções de Finanças, Compras e Técnica Acadêmica. A função do Laboratório Editorial é a de assessorar, planejar, realizar e distribuir livros, periódicos e outras publicações elaboradas na FFC.

    E-mail: labeditorial@marilia.unesp.br 

References

AMBROSETTI, N. B. et al. Contribuições do Pibid para a formação inicial de professores. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 1, p. 151-174, jan./jun. 2013.

ALBUQUERQUE, E. B. C. de; MORAIS, A. G. de; FERREIRA, A. T. B. As práticas cotidianas de alfabetização: o que fazem as professoras? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 38, p. 253, maio/ago. 2008.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. 2016. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capesPIBID>. Acesso em: 08 jul. 2016.

DAMBROWSKI, A. B. et al. Influência da consciência fonológica na escrita de pré-escolares. Revista Cefac, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 175-181, abr./jun. 2008.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: FCC/SEP, 2014.

GATTI, B.A.; BARRETTO, E. S. de S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

LEITE, S. A. S. Alfabetização escolar: Repensando uma prática. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 1, n. 3, p. 85-95, dez. 1993.

LEMLE, M.; CARVALHO, M. Os mal-entendidos da alfabetização. Ciência Hoje, São Paulo, v. 16, n. 95, p. 38-43, dez. 1991.

LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, v. 77, 2002.

MORAIS, A. G. Concepções e metodologias de alfabetização: Por que é preciso ir além da discussão sobre velhos métodos. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO–ENDIPE, 13, 2006, Recife. Anais... Recife: UFPE, 2006.

MORAIS, A. G. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

MORTATTI, M. R. L. História dos métodos de alfabetização no Brasil. In: SEMINÁRIO ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO EM DEBATE, 2006, Brasília. Anais... Brasília: MEC, 2006.

MORTATTI, M. R. L. A “querela dos métodos” de alfabetização no Brasil: contribuições para metodizar o debate. Revista Eletrônica Acolhendo a alfabetização nos países de língua portuguesa, São Paulo, v. 3, n. 5, p. 91-114, set./dez. 2009.

MORTATTI, M. R. L. Alfabetização no Brasil: conjecturas sobre as relações entre políticas públicas e seus sujeitos privados. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, p. 329-341, maio/ago. 2010.

NOGUEIRA, E. G. D.; MELIM, A. P. G. Vozes reveladas e reveladoras nas narrativas sobre a formação do professor alfabetizador no PIBID. Interfaces da educação, Paranaíba, v. 4, n. 11, p. 98-112, nov. 2013.

NOGUEIRA, E. G. D.; SOUSA, S. N. A escrita autobiográfica de professores: a constituição do habitus e desenvolvimento do capital cultural. In: RIOS, J. A. V. P. (Org.). Políticas, práticas e formação na educação básica. Salvador: EDUFBA, 2015. p. 267-290.

SOARES, J. M. A importância do lúdico na alfabetização infantil. 2010. Disponível em: <http://www.planetaeducacao.com.br/portal/artigo.asp?artigo=1869>. Acesso em: 25 ago. 2016.

SOARES, M. As muitas facetas da alfabetização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 52, p. 19-24, fev. 1985.

SOARES, M. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais,1989.

SOARES, M. Língua escrita, sociedade e cultura. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 56, p. 5-16, maio/ago. 1995.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica. 1998.

SOARES, M. Aprender a escrever, ensinar a escrever. In: ZACCUR, E. (Org.). A magia da linguagem. Rio de Janeiro: DP&A/SEPE, 1999. p. 49-73.

SOARES, M. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, jan./ abr. 2004.

SOARES M.; MACIEL, F. Alfabetização. Brasília: MEC/Inep/Comped, 2000.

SOUSA, S. N.; RIBEIRO, L. S.; NOGUEIRA, E. G. D. Mestrado Profissional em Educação: terceiro espaço formativo para professores da Educação Básica. Dialogia, São Paulo, n. 21, p. 55-68, jan./jun. 2015.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MATO GROSSO DO SUL. Pibid. 2015. Disponível em < http://www.uems.br/institucional/pibid/index.php?p=Objetivos> Acesso em 29 abr. 2015.

Published

2017-06-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Literacy Discussed Under the Perspective of Pibid: Practices of the Egress From the Subproject Pedagogy-UEMS Campo Grande. (2017). Educação Em Revista, 18(1), 57-72. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.05.p57