Questioning School Practice: The case of Acelera Brasil Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.03.p23

Keywords:

Education, Learning, Acelera Brasil Program

Abstract

Considering Brazilian education fragilities to achieve satisfying results referring to literacy processes, this work theme goes towards learning. We aim to investigate how intervations in the education practice are being made with students from primary school early years. We embrace as analyses corpus the program Acelera Brasil from Instituto Ayrton Senna. With this investigation, we notice some practices supported by traditional educational concept, which aims to achieve success with students supported by initiatives that reckon in its speech the concepts of efficiency, organization, evaluation and performance. It is possible to state that some “educational packages” have been achieving inefficient results about the rescue of teacher’s role as an education scientist, as well as the development of learning proponents spaces which active teaching and students autonomy fields.

Recebido em: 16/01/2016.
Aprovado em: 06/12/2016.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • JOSIMARA WIKBOLDT SCHWANTZ, Universidade Federal de Pelotas

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas. Endereço eletrônico: josiwikboldt@hotmail.com

  • CARLA GONÇALVES RODRIGUES, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas

    Doutora em Educação. Professora do Departamento de Ensino da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Endereço eletrônico: cgrm@ufpel.edu.br

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar, segunda versão revista. Brasília, 2016. Disponível em < http://movimentopelabase.org.br/wp-content/uploads/2016/05/BNCC-BOOK-WEB.pdf>. Acesso em 17 jun. 2016.

CHAVES, D. S. P.; MOTTA, V. Parceria público/privada entre o Instituto Ayrton Senna e a Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro: estudo de caso. Revista Uniabeu, Belford Roxo, v. 4, n. 7, p. 74-82, mar./ago. 2011.

DELORS, J. (Org.). Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez/Brasília: MEC: UNESCO, 1998.

DAMIANI, M. F. Discurso pedagógico e fracasso escolar. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 53, p. 457-478, out./dez. 2006.

FERRARO, A. R. Escolarização no Brasil na Ótica da Exclusão. In: MARCHESI, A.; GIL, C. H. Fracasso escolar: uma perspectiva multicultural. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 48-65.

FREITAS, C. C. R et al. A iniciativa privada na educação pública: o caso do Programa Acelera Brasil. In: VII SIMPÓSIO NACIONAL ESTADO E PODER: SOCIEDADE CIVIL, 2012, Uberlândia, MG. Anais... Uberlândia: Núcleo de Pesquisa em História, Cidade e Trabalho – NUHPECIT/PPGHIS/UFU; Niterói, RJ: Núcleo de Pesquisas sobre Estado e Poder no Brasil – NUPEP/PPGH/UFF, 2012. p. 1-10.

GOUVÊA, G. F. P. Um salto para o presente: a educação básica no Brasil. Revista São Paulo em perspectiva, São Paulo, v.14, n. 1, p. 12-21, jan./mar. 2000.

HANFF, B. B. C. Processos pedagógicos e políticos nas classes de aceleração: possibilidade de enfrentamento do fracasso escolar. IV SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO - REGIÃO SUL, 2002, Santa Catarina. Anais... Santa Catarina: UFSC, 2002. p. 1-11.

INSTITUTO AYRTON SENNA. Relatório de resultados 2013. Disponível em: <http://www.institutoayrtonsenna.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Relatorio-Institucional-2013.pdf>. Acesso em 04 ago. 2015.

OLIVEIRA, J. B. A. A pedagogia do sucesso: uma estratégia política para corrigir o fluxo escolar e vencer a cultura da repetência. Brasília: Instituto Ayrton Senna, 1998.

OLIVEIRA, J. B. A. Correção do fluxo escolar: um balanço do Programa Acelera Brasil (1997 – 2000). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 117-215, jul. 2002.

PERONI, V. M. V. Redefinições no papel do estado: parcerias público/privadas e a gestão da educação. In: CONGRESSO IBERO-BRASILEIRO E VI CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO NA ESPANHA E EM PORTUGAL,2010, Niterói, RJ. Anais...Niterói, RJ: ANPAE; Lisboa, PT: FPAE; Cáceres, ES: FEAE, 2010.

PERONI, V. M. V. Redefinições no papel do Estado: parcerias público-privadas e a democratização da educação. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arizona, EUA, v. 21, n. 47, mai. 2013.

PERONI, V. M. V; CAETANO, M. R. O público e o privado na educação: projetos em disputa? Revista Retrato da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 337-352, jul./dez. 2015.

PERONI, V. M. V; CAETANO, M. R. Atuação em Rede e o Projeto Jovem de futuro: a privatização do público. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 407-428, abr./jun. 2016.

PINTO, J. M. R.; BRANT, L. L. N. A. O.; SAMPAIO, C. E. M.; PASCOM, A. R. P. Um olhar sobre os indicadores de analfabetismo no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 81, n. 199, p. 511-524, set-dez, 2000.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SOUSA, C. P. Limites e possibilidades dos programas de aceleração de aprendizagem. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 108, p. 81-99, nov. 1999.

Published

2017-06-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SCHWANTZ, J. W., & RODRIGUES, C. G. (2017). Questioning School Practice: The case of Acelera Brasil Program. Educação Em Revista, 18(1), 23-40. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.03.p23