Family and performance of high school students in social vulnerability situation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.04.p45

Keywords:

High school of IDESP, Social vulnerability, Involvement of the Family

Abstract

This article presents a performance study of high school students in social vulnerability situations, focusing one of the State Public schools located in the Center-East region of the Sao Paulo State. The main objective of the research was to demonstrate the relationship between the socioeconomic condition of students and their proficiency in Saresp. This analysis allowed to confirm that, indeed, their socioeconomic condition and social vulnerability situation have been badly influenced the proficiency of these students, since the school obtained a grade 1.37, between a scale of 0 to 10.0 of IDESP 2014. The results were verified, through a quantitative research with the application of a questionnaire to the students and direct observations. It is important to highlight that the public policies applied to basic education LDB 9.394/96, mainly in the final stage, are not having the desired effect which is the democratization with educational quality. Hence, this article indicates the weaknesses presented by family ties and their implication in the success school of these young people.

Recebido em: 03/01/2017.
Aprovado em:28/08/2018.

Author Biographies

  • Fabio Marucci, Escola Estadual Prof João Baptista Negrão Filho

    Mestre em Educação (2015) pelao Centro Salesiano de São Paulo - UNISAL e Diretor de Escola da Rede Estadual

  • Antonio Carlos Miranda, Centro Universitário Salesiano de São Paulo -UNISAL

    Possui graduação em Pedagogia (1998), mestrado em Educação (2002) e doutorado em Educação na especificidade Ensino, Avaliação e Formação de Professores (2008), todos pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente trabalha como professor doutor no programa de Mestrado em Educação e na Graduação em Pedagogia do Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL), campus Americana, membro da Comissão Própria de Avaliação - (CPA) da rede e membro do grupo de pesquisa História da Práxis Educativa Social e Comunitária - (HIPE). Na UNICAMP participa do grupo de pesquisa em avaliação na Faculdade de Educação Laboratório de Observações e Estudos Descritivos - (LOED) como pesquisador CNPq e no Projeto Observatório da Educação – Capes/OBEDUC. Possui vasta experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão, Planejamento, Avaliação Institucional e de Sistemas.

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Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Family and performance of high school students in social vulnerability situation. (2018). Educação Em Revista, 19(2), 45-64. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.04.p45