Family and performance of high school students in social vulnerability situation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.04.p45

Keywords:

High school of IDESP, Social vulnerability, Involvement of the Family

Abstract

This article presents a performance study of high school students in social vulnerability situations, focusing one of the State Public schools located in the Center-East region of the Sao Paulo State. The main objective of the research was to demonstrate the relationship between the socioeconomic condition of students and their proficiency in Saresp. This analysis allowed to confirm that, indeed, their socioeconomic condition and social vulnerability situation have been badly influenced the proficiency of these students, since the school obtained a grade 1.37, between a scale of 0 to 10.0 of IDESP 2014. The results were verified, through a quantitative research with the application of a questionnaire to the students and direct observations. It is important to highlight that the public policies applied to basic education LDB 9.394/96, mainly in the final stage, are not having the desired effect which is the democratization with educational quality. Hence, this article indicates the weaknesses presented by family ties and their implication in the success school of these young people.

Recebido em: 03/01/2017.
Aprovado em:28/08/2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabio Marucci, Escola Estadual Prof João Baptista Negrão Filho

    Mestre em Educação (2015) pelao Centro Salesiano de São Paulo - UNISAL e Diretor de Escola da Rede Estadual

  • Antonio Carlos Miranda, Centro Universitário Salesiano de São Paulo -UNISAL

    Possui graduação em Pedagogia (1998), mestrado em Educação (2002) e doutorado em Educação na especificidade Ensino, Avaliação e Formação de Professores (2008), todos pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente trabalha como professor doutor no programa de Mestrado em Educação e na Graduação em Pedagogia do Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL), campus Americana, membro da Comissão Própria de Avaliação - (CPA) da rede e membro do grupo de pesquisa História da Práxis Educativa Social e Comunitária - (HIPE). Na UNICAMP participa do grupo de pesquisa em avaliação na Faculdade de Educação Laboratório de Observações e Estudos Descritivos - (LOED) como pesquisador CNPq e no Projeto Observatório da Educação – Capes/OBEDUC. Possui vasta experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão, Planejamento, Avaliação Institucional e de Sistemas.

References

ABRAMOVAY, Miriam et al. Juventude, violência e vulnerabilidade social na América Latina: desafios para políticas públicas. Brasília: UNESCO, BID, 2002.
ALVES, Maria Teresa Gonzaga; SOARES, José Francisco; XAVIER, Flavia Pereira. Índice socioeconômico das escolas de educação básica brasileiras. Ensaio: avaliação políticas públicas Educação. Rio de Janeiro,  v. 22, n. 84, p. 671-703,  set. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v22n84/a05v22n84.pdf>. Acesso em: 02 fev. 2015.
ANDRADE, Josemberg Moura de; LAROS, Jacob Arie. Fatores Associados ao Desempenho Escolar: Estudo Multinível com Dados do SAEB/2001. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 23, n. 1, p. 33-42, jan./mar.2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ptp/v23n1/a05v23n1.pdf >. Acesso em: 02 fev. 2015.
ARRUDA, Marco Antônio et al. Projeto Atenção Brasil: Saúde Mental e desempenho escolar em crianças e adolescentes brasileiros. Análise dos resultados e recomendações para o educador com base em evidências científicas. Ribeirão Preto: Ed. Instituto Glia, 2010.
AZANHA, José Mário Pires. Educação: alguns escritos. São Paulo: Ed. Nacional, 1987. 
BEISIEGEL, Celso de Rui. A Qualidade do Ensino na Escola Pública. Brasília: Liber Livros, 2006. 
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. 4. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.
BRASIL. Decreto-lei n. 4.244, de 09 de abril de 1942. Lei orgânica do ensino secundário. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em: 20 mai.2018
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Seção 1,12 agosto de 1971.
BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 1 fev. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2015.
BRASIL. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Série Documental, Textos para Discussão, 2007. Disponível em:< http://portal.inep.gov.br/ideb>. Acesso em: 09 mar. 2017.
BRASIL. Emenda Constitucional n° 59, de 11 de novembro de 2009. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm>. Acesso em: 22 fev. 2015.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação-PNE e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 31 mai. 2018
CASTRO, Maria Helena Guimarães de. Sistemas nacionais de avaliação e de informações educacionais. São Paulo Perspectiva. São Paulo, v. 14, n. 1, p. 121-128, mar. 2000. Disponível em:< http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000100014>. Acesso em: 12 abr. 2015.
CASTRO, Maria Helena Guimarães; TORRES, Haroldo da Gama; FRANÇA, Danilo. Os jovens e o gargalo do Ensino Médio brasileiro. Revista 1ª Análise SEADE, São Paulo, v. 1, n.5, p.1-30, ago. 2013. Disponível em: <https://www.seade.gov.br/wp-content/uploads/2014/06/Primeira_Analise_n5_agosto_2013.pdf> Acesso em: 12 abr. 2015.
CASTRO, Maria Helena Guimarães; TORRES, Haroldo da Gama. Duas décadas de Ensino Médio. In: SEMINÁRIO EDUCAÇÃO BÁSICA NO ESTADO DE SÃO PAULO: avanços e desafios, 2014. Anais... São Paulo: FDE/SEADE/SPDR, 2014.
CERVI, Rejane de Medeiros. Padrão estrutural do sistema de ensino no Brasil. 1. ed. Curitiba: IBPEX, 2005.
CHECHIA, Valéria Aparecida; ANDRADE, Antônio dos Santos. O desempenho escolar dos filhos na percepção de pais de alunos com sucesso e insucesso escolar. Estudos psicológicos, Natal, v.10, n.3, p.431-440, dez. 2005. Disponível em:< http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-294X2005000300012&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 12 abr. 2015.
COSTA, Gilvan Luiz Machado. O Ensino Médio no Brasil: desafios à matrícula e ao trabalho docente. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v.94, n.236, p.185-210, Jan./Abr. 2013. Disponível em: < http://rbep.inep.gov.br/index.php/rbep/article/view/395/384>. Acesso em: 12 mar. 2015.
CUNHA, José Marcos Pinto da et al. A vulnerabilidade social no contexto metropolitano: o caso de Campinas. In: CUNHA, José Marcos Pinto da (Org.). Novas metrópoles paulistas: população, vulnerabilidade e segregação. Campinas: NEPO/UNICAMP, 2006. p. 143-168. Disponível em: <http://www.nepo.unicamp.br/publicacoes/livros/vulnerabilidade/arquuivos/arquuivos/vulnerab_cap_5_pgs_143_168.pdf>. Acesso em: 1 jun. 2015
CUNHA, José Marcos Pinto; JIMÉNEZ, Maren Andrea. Segregação e acúmulo de carências: localização da pobreza e condições educacionais na Região Metropolitana de Campinas. In: CUNHA, José Marcos Pinto (Org.). Novas metrópoles paulistas: população, vulnerabilidade e segregação. Campinas: NEPO/UNICAMP, 2006. p.365-398. Disponível em: <http://www.nepo.unicamp.br/publicacoes/livros/vulnerabilidade/arquuivos/arquuivos/vulnerab_cap_13_pgs_365_398.pdf>. Acesso em: 5 jun. 2015.
CUNHA, José Marcos Pinto da. Mobilidade espacial, vulnerabilidade e segregação socioespacial: reflexões a partir do estudo da RM de Campinas. Campinas: NEPO/UNICAMP, 2007. p.117-139. Disponível em: <http://www.nepo.unicamp.br/publicacoes/livros/mobilidade/cap6.pdf>. Acesso em: 5 jun. 2015.
GOUVEIA, Gilda Figueiredo Portugal et al. A reforma do Ensino Médio no Brasil: 1995-2005. In: CUETO, Santiago. (Ed.). Reformas piendentes em La educación secundaria. Santiago: Preal, 2009, p.115-171.
IBGE. Instituto Nacional de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Famílias e Domicílios. Resultados da Amostra. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/familias_e_domicilios/default_familias_e_domicilios.shtm>. Acesso em: 11 abr. 2015.
MARUCCI, Fábio. Participação da família e o desempenho de alunos do ensino médio em situação de vulnerabilidade social: estudo de caso em escola pública de Rio Claro/SP. 2015. 112f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro Universitário Salesiano de São Paulo UNISAL –SP, Americana, 2015.
OCDE. Education at a Glance 2014: OECD Indicators, OECD Publishing. Disponível em: <http://www.oecd.org/education/Education-at-a-Glance-2014.pdf >. Acesso em: 2 mar. 2016.
PINTO, José Marcelino de Rezende. O Ensino Médio. In: OLIVEIRA, Romualdo Portela de; ADRIÃO, Theresa (Orgs.). Organização do Ensino no Brasil. São Paulo: Xamã, 2002. p.111-209.
POLONIA, Ana da Costa; DESSEN, Maria Auxiliadora. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v.9, n.2, p.303-312, dez. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pee/v9n2/v9n2a12.>. Acesso em: 2 mar. 2015.
PRATI, Laíssa Eschiletti; COUTO, Maria Clara P. de Paula; KOLLER, Sílvia Helena. Famílias em vulnerabilidade social: rastreamento de termos utilizados por terapeutas de família. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Porto Alegre, v.25, n.3, p.403-408, mar. 2009.
RIOS, Felipe Vieira Pena et al. Desempenho escolar e vulnerabilidade social: análise espacial dos resultados do IDEB das escolas de ensino fundamental II do município de Belo Horizonte. Revista do Instituto de Ciências Humanas, Belo Horizonte, v.9, n.11, p.79-87, 2014.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Programa de Qualidade da Escola. Nota Técnica 2012. São Paulo: Secretaria de Estado da Educação, 2012. Disponível em: <http://idesp.edunet.sp.gov.br/Arquivos/Nota_tecnica_2012.pdf>. Acesso em 17 fev. 2015.
SÃO PAULO (Estado). Secretária da Educação. Programa de Qualidade da Escola - Nota Técnica 2012. São Paulo: Secretaria de Estado da Educação, 2013. Disponível em: <http://idesp.edunet.sp.gov.br/Arquivos/NotaTecnica2013.pdf>. Acesso em: 1 mar. 2015.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Censo Escolar: Série Histórica. São Paulo: Secretaria de Estado da Educação, 2014. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/671.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2015.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação, Programa Vence. São Paulo: Secretaria de Estado da Educação, 2014. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/vence>. Acesso em: 12 Fev. 2015.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação, IDESP. São Paulo: Secretaria de Estado da Educação, 2015. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/idesp>. Acesso em: 10 mar. 2016.
SEADE. Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados. Perfil dos Municípios Paulistas – Rio Claro. 2013. Disponível em: <http://www.perfil.seade.gov.br/>. Acesso em 2 abr. 2015.
SEGNINI, Liliana Rolfsen Petrilli. Educação e trabalho: uma relação tão necessária quanto insuficiente. São Paulo Perspectiva, São Paulo,  v. 14, n. 2, p. 72-81,  jun.  2000.
SOARES, José Francisco; ALVES, Maria Teresa Gonzaga. Efeitos de escolas e municípios na qualidade do ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.43, n.149, p.492-517, mai./jul. 2013.
TORRES, Haroldo da Gama et al. O que pensam os jovens de baixa renda sobre a escola. São Paulo: Fundação Victor Civita/Centro Brasileiro de Análise e Planejamento – CEBRAP, 2013. Disponível em:< https://www.walmartbrasil.com.br/wm/wp-content/uploads/2015/07/O-que-pensam-os-jovens-de-baixa-renda-sobre-a-escola.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2015.
TREVISOL, Joviles Vitório; FELICETTI, Adriana Aparecida. Bolsa família e desempenho escolar: avaliação e uma política pública de inclusão socioeducacional. In: IX ANPED SUL. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012. Anais... Caxias do Sul: EDUCS, 2012.
VARANI, Adriana; SILVA, Daiana Cristina. A relação família-escola: implicações no desempenho escolar dos alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v.91, n.229, p.511-527, set./dez. 2010.

Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Marucci, F., & Miranda, A. C. (2018). Family and performance of high school students in social vulnerability situation. Educação Em Revista, 19(2), 45-64. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.04.p45