Invention and reinvention: flowing and confluence between Michel Serres and Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.06.p83Keywords:
invenção, reinvenção, educação, conhecimentoAbstract
Although briefly, this text aims to bring Michel Serres and Paulo Freire closer. In this regard, we understand that the ideas shown in their works are innovative possibilities of thinking the world, the man, education, society and knowledge. They are also works that investigate the invention and reinvention of new teaching and learning ways, especially in the current context, in which the young and the educators, set in another reality, neither live nor relate in their ancestors’ world. That is why Serres and Freire’s thoughts suggest new ways and alternatives to a new education directed to the world’s concreteness and to man’s unfinishing under a critical approach, which first objective is the humanization of man rooted in the world and in the relation with the others. Concepts such as invention and reinvention are the original and dynamic signatures of the ‘narratives philosophy’ educational notion and the ‘obvious-traveler educator’, both concatenated with the world, the mankind, education and a new pedagogy realization.
Recebido em: 19/09/2015.
Aprovado em:29/08/2018.
Downloads
References
FREIRE, Ana Maria Araújo. Paulo Freire: sua vida, sua obra. Educação em Revista. Marília, v. 2, n. 1, 1-13, 2001. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educaçãoemrevista/article/view/663/546. Acesso em: 11 ago. 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27. ed. Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, 2003.
SERRES, Michel. Polegarzinha: uma nova forma de viver em harmonia e pensar as instituições, de ser e de saber. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
SERRES, Michel. O incandescente. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
SERRES, Michel. A grande narrativa do humanismo – a história da humanidade: um conto iniciático. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.
SERRES, Michel. Luzes: cinco entrevistas com Bruno Latour. São Paulo: Unimarco, 1999.
SERRES, Michel. Filosofia mestiça. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.