Invention and reinvention: flowing and confluence between Michel Serres and Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.06.p83

Keywords:

invenção, reinvenção, educação, conhecimento

Abstract

Although briefly, this text aims to bring Michel Serres and Paulo Freire closer. In this regard, we understand that the ideas shown in their works are innovative possibilities of thinking the world, the man, education, society and knowledge. They are also works that investigate the invention and reinvention of new teaching and learning ways, especially in the current context, in which the young and the educators, set in another reality, neither live nor relate in their ancestors’ world. That is why Serres and Freire’s thoughts suggest new ways and alternatives to a new education directed to the world’s concreteness and to man’s unfinishing under a critical approach, which first objective is the humanization of man rooted in the world and in the relation with the others. Concepts such as invention and reinvention are the original and dynamic signatures of the ‘narratives philosophy’ educational notion and the ‘obvious-traveler educator’, both concatenated with the world, the mankind, education and a new pedagogy realization.

Recebido em: 19/09/2015.
Aprovado em:29/08/2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Geraldo Mateus de Sá, Universidade do Estado do Pará (UEPA)

    Professor de Filosofia e Metodologia Científica na Universidade do Estado do Pará (UEPA) – Campus VII, Conceição do Araguaia, PA, Brasil. Endereço eletrônico: geraldomateusdesa@hotmail.com

References

APPLE, Michael W.; NÓVOA, António (Org.). Paulo Freire: política e pedagogia. Portugal: Porto Editora, 1998.
FREIRE, Ana Maria Araújo. Paulo Freire: sua vida, sua obra. Educação em Revista. Marília, v. 2, n. 1, 1-13, 2001. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educaçãoemrevista/article/view/663/546. Acesso em: 11 ago. 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27. ed. Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, 2003.
SERRES, Michel. Polegarzinha: uma nova forma de viver em harmonia e pensar as instituições, de ser e de saber. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
SERRES, Michel. O incandescente. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
SERRES, Michel. A grande narrativa do humanismo – a história da humanidade: um conto iniciático. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.
SERRES, Michel. Luzes: cinco entrevistas com Bruno Latour. São Paulo: Unimarco, 1999.
SERRES, Michel. Filosofia mestiça. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Sá, G. M. de. (2018). Invention and reinvention: flowing and confluence between Michel Serres and Paulo Freire. Educação Em Revista, 19(2), 83-94. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.06.p83