TEACHER TRAINING FOR EDUCATION ON GENDER AND SEXUALITY IN THE CURRICULUM OF THE DEGREE IN PEDAGOGY OF A VIRTUAL UNIVERSITY.
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023018Keywords:
Gender. Sexuality. Curriculum. Distance EducationAbstract
This article sought to investigate how the themes of gender and sexuality are addressed in teacher training in the Pedagogy degree course of a virtual university. The main objective of the textual analysis research was to problematize the discourses on gender and sexuality from the materials that are made available as video lessons and textual language material in the disciplines of School and Culture, Curriculum Theories and Education, Body and Art, for students of the Pedagogy course. The research data was produced from the textual analysis performed on the didactic material and video lessons. It is hoped that this study will help to highlight the importance of including the discussion of more gender and sexuality issues in initial teacher training, because gender inequality is evident in various sectors of Brazilian society.
Downloads
References
BENTO, Cida. Pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
CIRQUEIRA, N. S.; SANTANA, J. V. J. de; PEREIRA, R. S. Formação docente e as relações de gênero e sexualidade no curso de Pedagogia. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 45, p. 258-276, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i45.8348. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8348. Acesso em: 28/09/ 2022.
DINIS, N.F. Educação, relações de gênero e diversidade sexual. Educ. Soc. , vol 29, n 103, p. 447-492, 2008.
FOUCAULT, M. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. São Paulo: Graal, 1984.
FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
LARROSA, J. Tecnologias do Eu e educação. In: Silva, T.T. (Org). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994.
LOURO, G. Gênero, Sexualidade e Educação. Petrópolis: Vozes, 2003.
SILVA, T.T. Desconstruindo o construtivismo pedagógico. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 18, n2, p 3-10, julho/dezembro. 1993.
UNIVESP. UNIVESP EM NÚMEROS - 2021. https://univesp.br/sites/58f6506869226e9479d38201/assets/629ebf217c1bd15e8f448881/Univesp_em_N_meros_2021.pdf. Acesso em 09/10/2022.
WALKERDINE, V. Uma análise foucaultiana da pedagogia construtivista. In: Silva, T.T. (Org.) Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Petrópolis: Vozes, 1998.p. 143-216.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.