TEACHER TRAINING FOR EDUCATION ON GENDER AND SEXUALITY IN THE CURRICULUM OF THE DEGREE IN PEDAGOGY OF A VIRTUAL UNIVERSITY.

Authors

  • Aline Patricia Campos Tolentino de LIMA Universidade de São Paulo
  • Roseli da SILVA Universidade de São Paulo
  • Juliana de Souza RAMOS Universidade Estadual Paulista (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023018

Keywords:

Gender. Sexuality. Curriculum. Distance Education

Abstract

This article sought to investigate how the themes of gender and sexuality are addressed in teacher training in the Pedagogy degree course of a virtual university. The main objective of the textual analysis research was to problematize the discourses on gender and sexuality from the materials that are made available as video lessons and textual language material in the disciplines of School and Culture, Curriculum Theories and Education, Body and Art, for students of the Pedagogy course. The research data was produced from the textual analysis performed on the didactic material and video lessons. It is hoped that this study will help to highlight the importance of including the discussion of more gender and sexuality issues in initial teacher training, because gender inequality is evident in various sectors of Brazilian society.

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Author Biographies

  • Aline Patricia Campos Tolentino de LIMA, Universidade de São Paulo

    Doutora em Educação (USP, 2023);  Chefe de Seção de Pré-Escola na Divisão de Educação Infantil na Secretaria Municipal da Educação de Ribeirão Preto e Docente no Ensino Superior no Centro Universitário Barão de Mauá. E-mail: alinelima@educacao.pmrp.sp.gov.br

  • Roseli da SILVA, Universidade de São Paulo

    Professor do Departamento de Economia da Universidade de São Paulo - Ribeirão Preto, atual Vice-Coordenador do Curso de Economia (início Out/2020) e Presidente da Comissão de Recepção e Orientação CAO-FEARP/USP (início Out/2016). Tenho experiência na área de Economia, com ênfase em Teoria Monetária e Financeira e Econometria Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: regimes monetário e fiscal, mercado financeiro e finanças públicas e inovações didáticas para o ensino de economia.
    Possui graduação em Economia pela Universidade de São Paulo (1993) e doutorado em Teoria Econômica pela Universidade de São Paulo (2003). Visitei a Universidade Carlos III de Madri, como bolsista da Fundação Carolina, de dezembro de 2008 a fevereiro de 2009.
    Fui Visiting Scholar do Program for Economic Research da Columbia University, realizando o projeto de pesquisa “Teoria e Evidências Empíricas em Análise de Política Monetária”, de fevereiro de 2011 a fevereiro de 2012, com financiamento da Fapesp.

  • Juliana de Souza RAMOS, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

    Coordenadora de Projetos na Gestão Pedagógica (Geped) do Grupo de Supervisão Educacional no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (governo do estado de São Paulo). Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" , UNESP Araraquara (2022), Mestra em Ciências Sociais pela PUC-SP (2015), Especialista em História, Sociedade e Cultura pela PUC-SP (2006) e Processos didático-pedagógicos para cursos na modalidade a distância (2023), graduada em Pedagogia (2022), licenciatura em História (2018) pelo Centro Universitário Claretiano e Ciências Sociais (1999) pela Fundação Santo André. Cursando especialização em Educação Especial e Inclusiva. Experiência na área de Gestão Educacional e docência. Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN). 

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Published

2023-10-25

How to Cite

LIMA, A. P. C. T. de, SILVA, R. da, & RAMOS, J. de S. (2023). TEACHER TRAINING FOR EDUCATION ON GENDER AND SEXUALITY IN THE CURRICULUM OF THE DEGREE IN PEDAGOGY OF A VIRTUAL UNIVERSITY. Educação Em Revista, 24, e023018. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023018