ACADEMIC LITERACY OF BEGGINER STUDENTS AT A HIGHER EDUCATION INSTITUTION IN THE MIDDLE NORTH OF BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023007Keywords:
Reading, Text interpretation, Textual production, GraduationAbstract
The academic illiteracy of newcomers to Higher Education Institutions has been a limiting factor for completing the course stronger than financial and other aspects. In this study, the reading ability, text interpretation and textual production of students entering a Federal Institution of Higher Education IFES in the State of Maranhão were verified, and mitigating measures were implemented that encourage interpretive reading and textual production. The activities were developed in two stages: (I reading and textual interpretation; II textual production) and all were applied online through the Google Classroom platform. Adherence to the project was low and most of the class was composed of students of Degree in Biology. Continued reading in stage I positively affected textual production in stage II. The performance of students in stage II was superior to that of stage I. Newly graduated high school students, who participate in research projects, teaching projects, scientific initiation scholarship holders and from private schools showed the highest levels of performance in reading, interpretation of texts and textual production.
Downloads
References
ALHUSSAIN, A. On text interpretation, summary production and progmatic fatigue in EAP written discourse. International journal of english liguistic, Canadá, n.4, 15 de julho de 2017. Disponível em: (http://doi.org/10.5539/ijel.v7n4p197).
ALMEIDA, C.R.F.M. & CIRÍACO, K.T. Formação de Atitudes em Relação à Matemática na Licenciatura em Pedagogia no Contexto de um Projeto de Investigação. Revista InsignareScientia. Cerro Lago – RS, Vol. 3, n. 5, p. 189-207, Set./Dez.2020.
ALVES, J.P.C. & PENHA, A.C.F.M. Práticas de Leitura na EJA: Contribuições para a Formação Política de Leitores no Ensino Médio. Educação em Revista, Marília, [s/l], v.19, n.1, p. 155-174, Jan-Jun., 2018. Disponível em: (https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n1.10.p155).
ALVES, Luciana Mendonça et al. Dificuldades enfrentadas por universitários: um olhar fonoaudiológico. Formação@ Docente, v. 10, n. 1, p. 7-28, 2018.
BARROS, M. S. Alfabetização e Letramentos. Revista desempenho, [s.l.], n. 31, v. 2, 2019.
BEZERRA, T.O.C. & GURGEL, C.R.M. A política pública de cotas em universidades, enquanto instrumento de inclusão social. Revista Pensamento & Realidade. Ano XV – [s.l.], v. 27 n° 2/2012
BONAMINO, A.; COSCARELLI C.; FRANCO, C. Avaliação e letramento: oncepções de aluno letrado subjacentes ao SAEB e ao PISA. Educ. Soc. [s.l.], 23(81).2002. Disponível em: (https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100006).
CARVALHO, A. C. T. B.; BEZERRA, L. M.; LEÃO, L. C. A. O ensino de literatura: perspectivas e desafios no sul do maranhão. Anais III CONEDU (Congresso Nacional de Educação). Campina Grande: Realize Eventos Científicos e Editora Ltda, 2016. Disponível em: (http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD1_SA15_ID5575_13082016163306.pdf) . Acesso em: 28 de junho de 2021.
CEZAR, T. Lição sobre a escrita da história historiografia e nação no Brasil do século XIX. Diálogos, DHI/UEM, [s.l.] v. 8, n. 1, p. 11-29, 2004.
CORREIO, E.S. de L. & GONÇALVES, J.P. Atribuições da Vida Pessoal de Jovens Adultos Universitários e Interferência no Desempenho Acadêmico. Rev. Ens. Educ. Cienc. Human., [s.l.] v.20, n.4, p.422-429, 2019. Disponível em: (https://doi.org/10.17921/2447-8733.2019v20n4p422-429).
CUNHA, R.C.O.B.; BARBOSA, A. & ANTUNES-SOUZA, T. Iniciação científica nos cursos de licenciatura e contribuições para a formação de professores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 21, n. 70, p. 1350-1371, jul./set. 2021. Disponível em: (http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.21.070.AO04)
DUARTE, K. & ROSSI, K. O processo de alfabetização da criança segundo Emilia Ferreiro. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia. Ano VI – Número 11 – Janeiro de 2008.
DURANTE, M. Alfabetização de adultos. Ed. Artmed. Porto Alegre. 2007.
DI RIENZO, J.A., CASANOVES, F., BALZARINI, M.G., GONZALEZ, L., TABLADA, M., ROBLEDO, C.W. InfoStat versión 2020. Centro de Transferencia InfoStat, Facultad de Ciencias Agropecuarias, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Disponível em: (http://www.infostat.com.ar)
DE LIMA YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy; FURTADO, Maria Aparecida Silva. Dificuldades na leitura e na escrita de textos científicos de estudantes universitários do interior do Amazonas. Educação Online, v. 13, n. 28, p. 108-125, 2018.
FERREIRA, M. M.; BOTTENTUIT, A.M.; ALMEIDA, D.H.C. e RIBEIRO, D.L.F. RETRATO DA LEITURA NO MARANHÃO: Continuidades e descontinuidades dos programas de leitura e bibliotecas. Anais do Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação. V.27. 2017 6p.
FRAGA, J.A.G. POLÍTICAS PÚBLICAS DE ALFABETIZAÇÃO: A BUSCA PELA ERRADICAÇÃO DO ANALFABETISMO NO BRASIL E AS CONCEPÇÕES DE APRENDIZAGEM. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v.7.n.1, jan. 2021. doi.org/10.29327/217514.7.1-24
GIORDANI, Estela Maris. et al. Formação para a pesquisa no ensino superior: aprendizagens dos bolsistas na iniciação científica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 10., 2009, João Pessoa. Anais... João Pessoa: UFPB, 2009.
GUERRA, F.L.T.; LOPES, J.M.R.; MEDEIROS FILHO, A.E.C de.; SOUSA, L.A.DE. Estudantes de licenciatura em educação física com bolsas acadêmicas apresentam melhor desempenho no enade. Regae: Rev. Gest. Aval. Educ Santa Maria. v. 10 n. 19, p. 1-10 2021. Disponível em: (http://dx.doi.org/10.5902/2318133864484).
GUIZZO, A. Contando um causo também se aprende a falar: A inserção da literatura no ensino-aprendizagem de língua portuguesa. Revista Fronteira, São Paulo, Julho de 2015. Disponivel em: (https://ken.pucsp.br/index.php/fronteiraz/article/view/22445/0 >). Acesso em: 4 de junho de 2021.
HADDAD, Sérgio; SIQUEIRA, Filomena. Analfabetismo entre jovens e adultos no Brasil. Revista Brasileira de Alfabetização, Vitória, ES, v. 1, n. 2, p. 88-110, jul./dez. 2015.
HIDAYATULLAH,H. DAYU,A.T. The effectiveness of cognitive learning strategies in improving students’ reading ability at the first semester students of english department of Kalimantan Islamic University Banjarmasin in the academic year 2014/2015. Jurnalilmusosialdanhumaniora, [S.L.], v. 3, n. 1, April 2017.
HONÓRIO, B. K., SILVA, E.R.L.da. & DARIUS, R.P.P. FATORES QUE INTERFEREM NA LEITURA E ESCRITA NO ENSINO FUNDAMENTAL. In: Múltiplos olhares da educação na contemporaneidade. Editora Atena. 2019. Ponta Grossa – Paraná- Brasil. P.15-25.
HOERNIG JUNIOR, A.B.; LUCIA FELICETTI, V. .; FOSSATTI, P. Educação Superior: o que motiva a escolha pelos cursos de Engenharia?. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 232-248, 2021. Disponível em: (DOI: 10.15536/reducarmais.5.2021.2136).
INEP. Resultados SAEB 2019, 2020. Disponivel em: (https://download.inep.gov.br/educacao_basica/portal_ideb/documentos/2020/Apresentacao_Coletiva_Imprensa_Saeb_2019.pdf). Acesso em: 09 setembro. 2021.
JONGMOON,L. A study on the Evaluation of Reading Ability for the Literature Reading of Korean College Students: the Freshmen of A University. Journal of the Korean BIBLIA Society for library and Information Science (한국비블리아학회지) . [s.l.], v. 21, n.3, p.17-27. 2010. Disponível em: (https://doi.org/10.14699/kbiblia.2010.21.3.017).
LORD F.M. A theoryoftest scores. PsychometricMonograph. 1952;(7).
MARTINS, F.G. A escrita do descontínuo em La Québécoite, de Régine Robin. Darandina Revisteletrônica– Programa de Pós-Graduação em Letras/ UFJF, [s.l.], v. 10, n.1, 2017.
MELLO, M; R.J. Apreciações valorativas de estudantes de mestrado sobre o ensino da leitura e da escrita. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, e233998, 2021.
MORATELLI, Francielli Aloisio et al. Evasão no ensino superior: Array. Nativa–Revista de Ciências Sociais do Norte de Mato Grosso, v. 10, n. 1, 2022.
OLIVEIRA, J.R.S. de e Q., LINHARES, S. COMUNICAÇÃO CIENTÍFICA NO ENSINO SUPERIOR DE QUÍMICA: UMA REVISÃO. Química Nova [online]. [s.l.] v. 38, n. 4, p. 553-562. Disponível em: (https://doi.org/10.5935/0100-4042.20150019). ISSN 1678-7064.
PAULA, G.C.R. A Prática de leitura interdisciplinar nos anos iniciais do Ensino Fundamental nas Escolas da rede municipal da sede no município. Psicologia & saberes. [s./l.], v.8, n.10, p. 25-49, 2019. Disponível em: (https://doi.org/10.3333/ps.v8i10.870)
QIAN, Z. & LINGJIE,M. The Current Situations and Cultivation of College Students'Reading Ability. Taking Engineering University as an Example . Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), [s.l.], v. 95. International Conference on Education, Economics and Management Research (ICEEMR 2017)
RANGEL, L.C.; MATTA, L.G.da, SHIMODA, E. Revisão sistematizada da literatura sobre o ideb -índice de desenvolvimento da educação básica. InternationalScientificJournal 1, [s.l.], v. 16, article nº 07, January/March 2021. Disponível em: (http://dx.doi.org/10.6020/1679-9844/v16n1a7).
RIGO, R.M.; CÔRTE, V.M.I.; MOREIRA, J.A.M. Escritura acadêmica e engagement: limitações e potencialidades na elaboração dos trabalhos finais da graduação (Academic scripture and engagement: limitations and potentialities in the preparation of the final work of the graduation). Revista Eletrônica de Educação, [s/l], v. 14, p. 1-12, 2020. Disponível em: (DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271993417).
SAMPAIO, I.S. & SANTOS, A. A. A. Leitura e redação entre universitários: avaliação de um programa de intervenção. Psicologia em estudo, Maringá, vol.7 no.1, p. 31-38, Jan./June 2002.
SANTOS, S.de J.B. dos. A importância da leitura no ensino superior. Revista de educação, [s/l], v. 9, n. 9, p. 77-83, 2006.
SANTOS, J. L. dos; MALBOUISSON, C.; SILVA, V.F.da; CAVALCANTI, I.T.do N. Cotas e desempenho na Universidade Federal da Bahia: uma análise dos ingressantes de 2010 a 2012. Economia-Ensaios, Uberlândia, 31 ( 1 ): 255-288, Jul./Dez. 2016.
SERRA, Luís Henrique. O Ensino de Língua Portuguesa na cidade de Codó - MA: Lendo e discutindo os dados oficiais. Anais IV CONEDU (Congresso Nacional de Educação). Campina Grande: Realize Eventos Científicos e Editora Ltda, 2017. Disponível em:(https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2017/TRABALHO_EV073_MD1_SA15_ID4023_09072017112157.pdf ). Acesso em 28 de junho de 2021.
SHAIKH, M.A.; MEMON, S,A.; SHAH, S.W.A. Investigation the problems affecting EFL Learners’ Reading skill at govt. College Universituy Hyderabad, Sindh. Research Journal of English Language and Literature (RJELAL). Índia, 16 de Marc. 2020, Vol. 08. Issue 1.2020, p. 465-473. Disponível em: (DOI: 10.33329/rjelal. 8.1.465).
College University Hyderabad, Sindh. Research Journal of English Language and Literature (RJELAL). Índia, 16 de Mar. 2020, Vol.8.Issue 1.2020, p. 465-473. Disponível em: (DOI: 10.33329/rjelal.8.1.465).
SILVA, M do C. Novas perspectivas para o processo de alfabetização: reflexões a partir das contribuições recentes de Magda Soares e do Projeto Alfaletrar. Práxis Educativa. Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 894-927, set./dez. 2018.
SILVA, P. S. B. da; BIN, A. O impacto da iniciação científica na pós-graduação. Seminários do LEG, Limeira, SP, n. 8, 13 de mar. 2019. Disponível em: (https://econtents.bc.unicamp.br/eventos/index.php/leg/article/view/1493). Acesso em: 30 set. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.