EDUCATION IN A PHENOMENOLOGICAL APPROACH

REPERCUSSIONS OF ONTOLOGICAL EXPERIENCES IN SCIENCE EDUCATION

Authors

  • Valdirene Aparecida Araujo dos Santos Universidade Federal do Paraná
  • Robson Simplicio de Sousa Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p267

Keywords:

Phenomenology, Experiences, Science Education

Abstract

This article aims to present an academic essay that approaches Science Education from a phenomenological perspective. We start from the phenomenological tradition in which we present Husserl's transcendental phenomenology, Heidegger's existential phenomenology and Merleau-Ponty's phenomenology of corporeality. Despite having a long educational tradition in other countries, in Brazil, phenomenological approaches are little used in education. A phenomenological education enables students to experience the perception of phenomena through bodily sensory experiences. In order to illustrate how this approach has favored experiencing in education, we carried out an overflight in the historical tradition of English, German, Dutch and Brazilian-speaking phenomenologists who articulated/articulate phenomenology with education. This approach presents itself as a way to deal with education and teaching that are still restrictively grounded in cognition. This also applies to the context of science education in which access to nature is restricted through Cartesian dualism. As a result, we defend that the phenomenological approach is an educational path that promotes the understanding of the world from our own experiences, from our interaction with others and with the world in which we live.

Author Biographies

  • Valdirene Aparecida Araujo dos Santos, Universidade Federal do Paraná

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Integrante do Grupo de Pesquisa JANO: Filosofia e História na Educação em Ciências da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Aldete Maria Alves (FAMA) e em Química pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) - Campus Iturama. Atua como professora na Rede Pública Municipal de Educação de Iturama-MG

  • Robson Simplicio de Sousa, Universidade Federal do Paraná

    Doutor em Educação em Ciências. Professor Adjunto na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE) da Universidade Federal do Paraná.

References

ARAÚJO, V. C. Quando as crianças nos ensinam sobre a cidade. Educar em revista, v. 35, n. 75, p. 319-334, 2019.

BICUDO, M. A. V. Fenomenologia: confrontos e avanços. Cortez, 2000.

BICUDO, M. A. V. Filosofia da Educação Matemática: Fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo, SP: Edunesp, 2010.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa fenomenológica em Educação: possibilidades e desafios. Revista Paradigma (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), v. 41, p. 30-56, 2020a.

BICUDO, M. A. V. (Ed.). Constitution and Production of Mathematics in the Cyberspace: A Phenomenological Approach. Springer Nature, 2020b.

BICUDO, M. A. V.; ESPOSITO, V. H. A pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba: Editora UNIMEP, 1994.

BICUDO, M. A. V.; ESPÓSITO, V. H. C. Joel Martins: a coragem de ser educador. Educadores brasileiros do século XX. Brasília: Editora Brasília, p. 173-181, 2002.

BRINKMANN, M. Phänomenologie. In: WEIß, G.; ZIRFAS, Jörg (Ed.). Handbuch Bildungs-und Erziehungsphilosophie. Springer VS, 2020. p. 601-613.

BRINKMANN, M; FRIESEN, N. Phenomenology and education. In: In: SMEYERS, P. (Org.), International handbook of philosophy of education. Springer, Cham, 2018. p. 591-608.

CAMPOS, T. A escola e a cidade: experiências de crianças e adultos em excursões na Educação Infantil. 2019. 320 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/32669. Acesso em: 28 mai. 2022.

CAMPOS, R. I.; SOUZA C. F. F.; SANTOS, P. J. S. O Uso Didático da Fenomenologia em uma disciplina de Instrumentação para o Ensino de Ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 137-158, 2021.

CERBONE, D. R. Fenomenologia. Tradução de Caesar Souza. 3ª ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2014

DAHLIN, B. The primacy of cognition–or of perception? A phenomenological critique of the theoretical bases of science education. Science & Education, v. 10, n. 5, p. 453-475, 2001.

DAHLIN, B; ØSTERGAARD, E; HUGO, A. An argument for reversing the bases of science education-a phenomenological alternative to cognitionism. Nordic Studies in Science Education, v. 5, n. 2, p. 185-199, 2009.

GADAMER, H. G. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.

GARRISON, J. Dewey, John (1859–1952). In: PETERS, M. A. (Ed.). Encyclopedia of educational philosophy and theodry. New York: Springer, 2018, p. 529-541

GREEN, C. Embodied childhoodnature experiences through sensory tours. In: CUTTER-MACKENZIE, A.; MALONE, K.; HACKING. E. B. (Ed.). Research Handbook on Childhoodnature: Assemblages of Childhood and Nature Research, 2018, p. 558-578

HERMANN, N. Hermenêutica e Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

INWOOD, M. A Heidegger dictionary. Blackwell Publishers, 1999.

LARROSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, v. 28, n. 2, 2003.

LANDES, D. A. The Merleau-Ponty Dictionary. Bloomsbury Publishing, 2013.

LAWN, C; KEANE, N. The Gadamer dictionary. Continuum International Publishing, 2011.

MACHADO, M. M. Merleau-Ponty & a educação. Belo Horizonte: Autentica, 2010.

MARTINS, J. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.

MARTINS, J; BICUDO, M. A. V. Estudos sobre existencialismo, Fenomenologia e Educação. São Paulo: Centauro Editora, 2006.

MERLEAU-PONTY, M. O primado da percepção e suas consequências filosóficas. Tradução de Silvio Rosa Filho e Thiago Martins. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 5ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.

MORAN, D; COHEN, J. The Husserl Dictionary. Continuum International Publishing, 2012.

ØDEGAARD, E. E; WHITE, E. J. Bildung: Potential and promise in early childhood education. in Education. In: PETERS, M. A. (Ed.). Encyclopedia of educational philosophy and theory. New York: Springer, 2018.

ØSTERGAARD, E. How can science education foster students’ rooting?. Cultural Studies of Science Education, v. 10, n. 2, p. 515-525, 2014.

ØSTERGAARD, E. Earth at Rest: Aesthetic Experience and Students’ Grounding in Science Education. Science & Education, v. 26, n. 5, p. 557-582, 2017.

ØSTERGAARD, E.; DAHLIN, B.; HUGO, A. Doing phenomenology in science education: a research review. Studies in science education, v. 44, n. 2, p. 93-121, 2008.

PEIXOTO, A. J. Fenomenologia e Educação. In: PEIXOTO, A. J. (Org.), Fenomenologia: diálogos possíveis. Goiânia, GO: Editora da PUC de Goiás, 2011. p. 145-161.

SAEVI, T. Phenomenology in Education. In: PETERS, M. A. (Ed.). Encyclopedia of educational philosophy and theory. New York: Springer, 2018.

SCHALOW, F; DENKER, A. Historical dictionary of Heidegger's philosophy. 2ª ed. The Scarecrow Press, 2010.

SILVA, C. C. A Educação e sua Dimensão Fenomenológica. In: PEIXOTO, A. J (Org.), Interações entre Fenomenologia & Educação. Campinas, SP, 2014. p. 83-91.

SOKOLOWSKI, R. Introdução à Fenomenologia. São Paulo, SP: Loyola, 2014.

Published

2022-11-10

Issue

Section

Educação, cultura e relações de gênero

How to Cite

EDUCATION IN A PHENOMENOLOGICAL APPROACH: REPERCUSSIONS OF ONTOLOGICAL EXPERIENCES IN SCIENCE EDUCATION. (2022). Educação Em Revista, 23(1), 267-286. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p267