EDUCATION IN A PHENOMENOLOGICAL APPROACH
REPERCUSSIONS OF ONTOLOGICAL EXPERIENCES IN SCIENCE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p267Keywords:
Phenomenology, Experiences, Science EducationAbstract
This article aims to present an academic essay that approaches Science Education from a phenomenological perspective. We start from the phenomenological tradition in which we present Husserl's transcendental phenomenology, Heidegger's existential phenomenology and Merleau-Ponty's phenomenology of corporeality. Despite having a long educational tradition in other countries, in Brazil, phenomenological approaches are little used in education. A phenomenological education enables students to experience the perception of phenomena through bodily sensory experiences. In order to illustrate how this approach has favored experiencing in education, we carried out an overflight in the historical tradition of English, German, Dutch and Brazilian-speaking phenomenologists who articulated/articulate phenomenology with education. This approach presents itself as a way to deal with education and teaching that are still restrictively grounded in cognition. This also applies to the context of science education in which access to nature is restricted through Cartesian dualism. As a result, we defend that the phenomenological approach is an educational path that promotes the understanding of the world from our own experiences, from our interaction with others and with the world in which we live.
Downloads
References
ARAÚJO, V. C. Quando as crianças nos ensinam sobre a cidade. Educar em revista, v. 35, n. 75, p. 319-334, 2019.
BICUDO, M. A. V. Fenomenologia: confrontos e avanços. Cortez, 2000.
BICUDO, M. A. V. Filosofia da Educação Matemática: Fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo, SP: Edunesp, 2010.
BICUDO, M. A. V. Pesquisa fenomenológica em Educação: possibilidades e desafios. Revista Paradigma (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), v. 41, p. 30-56, 2020a.
BICUDO, M. A. V. (Ed.). Constitution and Production of Mathematics in the Cyberspace: A Phenomenological Approach. Springer Nature, 2020b.
BICUDO, M. A. V.; ESPOSITO, V. H. A pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba: Editora UNIMEP, 1994.
BICUDO, M. A. V.; ESPÓSITO, V. H. C. Joel Martins: a coragem de ser educador. Educadores brasileiros do século XX. Brasília: Editora Brasília, p. 173-181, 2002.
BRINKMANN, M. Phänomenologie. In: WEIß, G.; ZIRFAS, Jörg (Ed.). Handbuch Bildungs-und Erziehungsphilosophie. Springer VS, 2020. p. 601-613.
BRINKMANN, M; FRIESEN, N. Phenomenology and education. In: In: SMEYERS, P. (Org.), International handbook of philosophy of education. Springer, Cham, 2018. p. 591-608.
CAMPOS, T. A escola e a cidade: experiências de crianças e adultos em excursões na Educação Infantil. 2019. 320 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/32669. Acesso em: 28 mai. 2022.
CAMPOS, R. I.; SOUZA C. F. F.; SANTOS, P. J. S. O Uso Didático da Fenomenologia em uma disciplina de Instrumentação para o Ensino de Ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 137-158, 2021.
CERBONE, D. R. Fenomenologia. Tradução de Caesar Souza. 3ª ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2014
DAHLIN, B. The primacy of cognition–or of perception? A phenomenological critique of the theoretical bases of science education. Science & Education, v. 10, n. 5, p. 453-475, 2001.
DAHLIN, B; ØSTERGAARD, E; HUGO, A. An argument for reversing the bases of science education-a phenomenological alternative to cognitionism. Nordic Studies in Science Education, v. 5, n. 2, p. 185-199, 2009.
GADAMER, H. G. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.
GARRISON, J. Dewey, John (1859–1952). In: PETERS, M. A. (Ed.). Encyclopedia of educational philosophy and theodry. New York: Springer, 2018, p. 529-541
GREEN, C. Embodied childhoodnature experiences through sensory tours. In: CUTTER-MACKENZIE, A.; MALONE, K.; HACKING. E. B. (Ed.). Research Handbook on Childhoodnature: Assemblages of Childhood and Nature Research, 2018, p. 558-578
HERMANN, N. Hermenêutica e Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
INWOOD, M. A Heidegger dictionary. Blackwell Publishers, 1999.
LARROSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, v. 28, n. 2, 2003.
LANDES, D. A. The Merleau-Ponty Dictionary. Bloomsbury Publishing, 2013.
LAWN, C; KEANE, N. The Gadamer dictionary. Continuum International Publishing, 2011.
MACHADO, M. M. Merleau-Ponty & a educação. Belo Horizonte: Autentica, 2010.
MARTINS, J. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.
MARTINS, J; BICUDO, M. A. V. Estudos sobre existencialismo, Fenomenologia e Educação. São Paulo: Centauro Editora, 2006.
MERLEAU-PONTY, M. O primado da percepção e suas consequências filosóficas. Tradução de Silvio Rosa Filho e Thiago Martins. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 5ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.
MORAN, D; COHEN, J. The Husserl Dictionary. Continuum International Publishing, 2012.
ØDEGAARD, E. E; WHITE, E. J. Bildung: Potential and promise in early childhood education. in Education. In: PETERS, M. A. (Ed.). Encyclopedia of educational philosophy and theory. New York: Springer, 2018.
ØSTERGAARD, E. How can science education foster students’ rooting?. Cultural Studies of Science Education, v. 10, n. 2, p. 515-525, 2014.
ØSTERGAARD, E. Earth at Rest: Aesthetic Experience and Students’ Grounding in Science Education. Science & Education, v. 26, n. 5, p. 557-582, 2017.
ØSTERGAARD, E.; DAHLIN, B.; HUGO, A. Doing phenomenology in science education: a research review. Studies in science education, v. 44, n. 2, p. 93-121, 2008.
PEIXOTO, A. J. Fenomenologia e Educação. In: PEIXOTO, A. J. (Org.), Fenomenologia: diálogos possíveis. Goiânia, GO: Editora da PUC de Goiás, 2011. p. 145-161.
SAEVI, T. Phenomenology in Education. In: PETERS, M. A. (Ed.). Encyclopedia of educational philosophy and theory. New York: Springer, 2018.
SCHALOW, F; DENKER, A. Historical dictionary of Heidegger's philosophy. 2ª ed. The Scarecrow Press, 2010.
SILVA, C. C. A Educação e sua Dimensão Fenomenológica. In: PEIXOTO, A. J (Org.), Interações entre Fenomenologia & Educação. Campinas, SP, 2014. p. 83-91.
SOKOLOWSKI, R. Introdução à Fenomenologia. São Paulo, SP: Loyola, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.