EDUCATION IN A PHENOMENOLOGICAL APPROACH

REPERCUSSIONS OF ONTOLOGICAL EXPERIENCES IN SCIENCE EDUCATION

Authors

  • Valdirene Aparecida Araujo dos Santos Universidade Federal do Paraná
  • Robson Simplicio de Sousa Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p267

Keywords:

Phenomenology, Experiences, Science Education

Abstract

This article aims to present an academic essay that approaches Science Education from a phenomenological perspective. We start from the phenomenological tradition in which we present Husserl's transcendental phenomenology, Heidegger's existential phenomenology and Merleau-Ponty's phenomenology of corporeality. Despite having a long educational tradition in other countries, in Brazil, phenomenological approaches are little used in education. A phenomenological education enables students to experience the perception of phenomena through bodily sensory experiences. In order to illustrate how this approach has favored experiencing in education, we carried out an overflight in the historical tradition of English, German, Dutch and Brazilian-speaking phenomenologists who articulated/articulate phenomenology with education. This approach presents itself as a way to deal with education and teaching that are still restrictively grounded in cognition. This also applies to the context of science education in which access to nature is restricted through Cartesian dualism. As a result, we defend that the phenomenological approach is an educational path that promotes the understanding of the world from our own experiences, from our interaction with others and with the world in which we live.

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Author Biographies

  • Valdirene Aparecida Araujo dos Santos, Universidade Federal do Paraná

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Integrante do Grupo de Pesquisa JANO: Filosofia e História na Educação em Ciências da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Aldete Maria Alves (FAMA) e em Química pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) - Campus Iturama. Atua como professora na Rede Pública Municipal de Educação de Iturama-MG

  • Robson Simplicio de Sousa, Universidade Federal do Paraná

    Doutor em Educação em Ciências. Professor Adjunto na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE) da Universidade Federal do Paraná.

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Published

2022-11-10

Issue

Section

Educação, cultura e relações de gênero

How to Cite

Santos, V. A. A. dos, & Sousa, R. S. de. (2022). EDUCATION IN A PHENOMENOLOGICAL APPROACH: REPERCUSSIONS OF ONTOLOGICAL EXPERIENCES IN SCIENCE EDUCATION. Educação Em Revista, 23(1), 267-286. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p267