Children and childhood in quilombo territories in the paraense Amazon

Authors

  • Eliana Campos Pojo Toutonge Universidade Federal do Pará
  • Lucirlândia Oliveira Santos Tembé Universidade Federal do Pará
  • Naire Gomes de Sousa Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24n1.p51

Keywords:

Children. childhoods. Children's Quilombola Territories

Abstract

Among other issues, the study intends to give visibility to the voices, the games, the imagination, the traffic, the practices, the cultures of childhood of two groups of quilombola children who live in the Amazon of Pará. From the ethnography with children, we carried out a loving and committed listening to what children had to say about the games, toys and interactions they experience in these children's territories. Also, the narratives of children and two quilombola researchers make up the ethnographic text. Finally, the study reveals the quilombola communities of Itamoari and Bairro Alto from the perspective of children, expectations regarding what it means to be a child and to experience childhood in these Amazonian territories. With the children's permission, as we enter their universes, the study takes on a contour, a children's territory that reveals the cultures of quilombola childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliana Campos Pojo Toutonge, Universidade Federal do Pará

    Doutora em Ciências Sociais (UNICAMP); Professora da Faculdade de Educação e Ciências Sociais pela
    Universidade Federal do Pará, Campus de Abaetetuba; Coordenadora do Grupo de Pesquisa e Extensão De Bubuia Amazônica.

  • Lucirlândia Oliveira Santos Tembé, Universidade Federal do Pará

    Estudante de Graduação, curso de Pedagogia, UFPA, Campus de Bragança. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infâncias, Educação e Cultura na Amazônia Paraense (NEPIECAP) e representante do coletivo denominado Associação dos Discentes Quilombola (ADQ).

  • Naire Gomes de Sousa, Universidade Federal do Pará

    Pedagoga. Mestrado em Linguagens e Saberes na Amazônia pela Universidade Federal do Pará, UFPA.
    Atualmente, docente da Secretaria de Educação de Bragança, atuando como Coordenadora da Educação
    Infantil, SEMED.

References

ARENHART, Deise. Culturas Infantis e desigualdades Sociais. Petrópolis: Vozes, 2016.

BARROS, Manoel de. Escova. In: Memórias inventadas: a infância. São Paulo: Planeta, 2003.

BUENO, Michele Escoura. Girando entre Princesas: performance e contorno de gêneros em uma etnografia com crianças. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8134/tde-08012013-124856/pt-br.php. Acesso em: 02 maio 2022.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Olhar o mundo e ver a criança: Ideias e imagens sobre ciclos de vida e círculo de cultura. Crítica educativa (Sorocaba/SP), Vol.1, n.1, jan./jun. 2015. p.108-132.

BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e Cultura. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

COHN, Clarice. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

FRIEDMANN, Adriana. A vez e a voz das crianças: escutas antropológicas e poéticas das infâncias. São Paulo: Panda Books, 2020.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Olhar Viajante: Antropologia, Criança e Aprendizagem. Revista Pro-Posições. Campinas, v. 23, n. 2 (68), p. 161-178, MAIO/AGO, 2012.

KRAMER, Sônia. Autoria e autorização: questões éticas da pesquisa com crianças. Caderno de Pesquisa: São Paulo, n.116, p.41-59, jul. 2002.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso. O trabalho do antropólogo. Revista de antropologia. São Paulo: USP, v. 39 n. 1. p. 13-37, 1996. Disponível em: http://www.revistas.usp.br. Acesso em: 29 jan. 2022.

PEREIRA, Eugenio Tadeu. Brincar e criança. In: CARVALHO, Alysson. (org.). Brincar(es). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e Alteridade: Interrogações a partir da sociologia da Infância. Educação & Sociedade. (Dossiê Temático Sociologia da Infância: Pesquisas com crianças). CEDES – Brasil, vol. 26, nº 91: 361 – 378.

ZAVALLONI, Gianfranco. A pedagogia do caracol: Por uma escola lenta e não violenta. Americana, SP: Adonis, 2012.

Published

2023-02-09

Issue

Section

Educação Infantil

How to Cite

Toutonge, E. C. P., Tembé, L. O. S., & Sousa, N. G. de. (2023). Children and childhood in quilombo territories in the paraense Amazon. Educação Em Revista, 24, e023003. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24n1.p51