Social representations of black children about skin competence

profusion of colors in bragantina amazon school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p319

Keywords:

Social representations, Black children, Skin complexion

Abstract

This research aims to investigate the social representations of black children about skin complexion in a school context in the Bragantina Amazon. The methodological approach is based on a qualitative approach, with the application of field research and projective technique for data generation, with the participation of children from a municipal public school in the municipality of Bragança (PA). Data analysis was performed through the three-dimensionality of social representations (information, image and attitude), based on Moscovici (1978). The results are structured in three analytical categories, namely: Social representation of skin complexion with skin color and white; Social representation on skin complexion with black and brown; Social representation of skin complexion based on relationships between colors. Others refer to the profusion of colors they use to refer to blacks and whites in their drawings, in which light colors appear accentuated, even if involuntarily at times. Therefore, in the speeches and drawings, the black is defined as moreno, half-black, or not colored, by which they reinforce different discriminatory means that occur in Brazilian society, reproducing practices of inferiorization of the other, having its maximum expression in racism.

Author Biographies

  • Antonio Matheus do Rosário Corrêa, Universidade Federal do Pará

    Graduando em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará. Bolsista de Apoio à Atividade Acadêmica do Núcleo de Assistência Estudantil da Universidade Federal do Pará, Campus Bragança. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Currículo, Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais.

  • Raquel Amorim dos Santos, Universidade Federal do Pará

    Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (PPGED/UFPA). Professora Adjunta da UFPA, Campus Universitário de Castanhal, Faculdade de Pedagogia (CCAST/FAPED). Docente do Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia (PPLSA/UFPA). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-Brasileiros (NEAB/UFPA).

References

ABRAMOWICZ, Anete; OLIVEIRA, Fabiana; RODRIGUES, Tatiane Cosentino. A criança negra, uma criança negra. In. ABRAMOWICZ, Anete; GOMES, Nilma Lino (Orgs.). Educação e raça: perspectivas políticas, pedagógicas e estéticas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p. 75-96.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In. Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. 6. Ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 25-58.

[informação suprimida].

CORRÊA, Sérgio Robero Moraes; HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. Amazônia: a urgência e necessidade da construção de políticas e práticas educacionais inter/multiculturais. Revista do Núcleo de Estudos, Pesquisas e Projetos de Reforma Agrária, Presidente Prudente, n. 18, p. 79-105, jan./jun. 2011. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1336. Acesso em: 22 mar. 2020.

FAZZI, Rita de Cássia. O drama racial das crianças brasileiras: socialização entre pares e preconceito. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

FRANÇA, Dalila Xavier de; MONTEIRO, Maria Benedita. Identidade racial e preferência em crianças brasileiras de cinco a dez anos. Psicologia, Lisboa - POR, v. 16, n. 2, jul. 2002. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/psi/v16n2/v16n2a02.pdf. 15 jul. 2019.

GOMES, Nilma Lino; MUNANGA, Kabengele. O negro no Brasil de hoje. 2. Ed. São Paulo: Global, 2016.

GUIMARÃES. Antonio Sérgio Alfredo. Preconceito racial: modos, temas e tempos. 6. Ed. São Paulo: Cortez, 2012.

HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. Classes Multisseriadas: desafios da educação rural no Estado do Pará/Região Amazônica. In: HAGE, Salomão Mufarrej (Org.). Educação do Campo na Amazônia: Retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg LTDA., 2005.

IANNI, Octavio. Dialética das relações raciais. Estudos avançados, São Paulo - SP, v. 18, n. 50, p. 21-30, jan./ abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142004000100003. 05 abr. 2019.

JODELET, Denise. Représentations sociales: un domaine en expansion. In. JODELET, Denise (Org,). Les representations sociales. Paris: PUF, 2001.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In. MINAYO, Maria Cecilia de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. p. 9-29.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

NETO, Otávio Cruz. O trabalho de campo como descoberta e criação. In. MINAYO, Maria Cecilia de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. p. 51-66.

PINHO, Vilma Aparecida. et al. O lápis “cor de pele”, quem tem? Descrevendo experiências em relações raciais com crianças na educação infantil. Revista Fórum Identidades, Itabaiana, v. 25, p. 123-142, set-dez. 2017. Disponível em: https://www.seer.ufs.br/index.php/forumidentidades/article/view/8346. Acesso em: 03 fev. 2022.

RIVEMALES, Maria da Conceição Costa; RODRIGUES, Gilmara Ribeiro Santos; PAIVA, Mirian Santos. Técnicas projetivas gráficas: aplicabilidade na pesquisa em representações sociais – revisão sistemática. Online Brazilian Journal of Nursing, vol. 9, n. 2, s/p, 2010. Disponível em: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/rt/printerFriendly/j.1676-4285.2010.3153/704. Acesso em: 25 jan. 2019.

SANTOS, Raquel Amorim; COELHO, Wilma de Nazaré Baía. História e cultura afro-brasileira no ensino fundamental: mito ou realidade? Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores (as) Negros (as), v. 3, n. 7, p. 29-51, mar./jun. 2012. Disponível em: http://www.abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/361/334.

SANTOS, Raquel Amorim. [In] Visibilidade negra: representação social de professores acerca das relações raciais no currículo escolar do Ensino Fundamental em Ananindeua (PA). 182f. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Pará. Belém, 2009. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2132. Acesso em: 21 mai. 2022.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Crianças negras entre a assimilação e a negritude. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 2, p. 161-187, 2015. Disponível: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1137. Acesso em: 06 set. 2020.

Published

2022-11-29

Issue

Section

Educação e infâncias na Amazônia

How to Cite

Social representations of black children about skin competence: profusion of colors in bragantina amazon school context. (2022). Educação Em Revista, 23(1), 319-338. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p319