A educação do campo em Parintins nas rodas de conversa no FOPINECAF

FIELD EDUCATION IN PARINTINS ON THE TALKING WHEELS AT FOPINECAF

Authors

  • Bruna dos Santos PRATA UFAM
  • Simone Souza Silva UFAM

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p61-78

Keywords:

Educação do campo. FOPINECAF. Rodas de conversa

Abstract

The research sought to know the education of the countryside in the Municipality of Parintins, from the conversation circles of FOPINECAF (Forum Parintinense das Florestas e das Águas Paulo Freire). Conversation circles are an important methodological strategy for listening and dialogue in FOPINECAF. The study showed that FOPINECAF is strengthened as an instrument of collective struggle, based on a critical and reflective reading of reality, considering the concrete demands of the subjects, and in slow steps, some achievements are coming true. Arroyo (2012), Caldart (2012), Saviane (2014) among others support the research, which has a qualitative nature and dialectical approach, supported by bibliographic research, free and participant observation and conversation circles. There were ten subjects in this study, including teachers, students, rural workers and leaders of social movements, whose identities were preserved. They are subjects who believe in education as one of the possibilities for social, intellectual, political and economic transformation and change for the Municipality. At the current moment, in which the world lives in the midst of the pandemic, FOPINECAF continues its actions, whether virtual or in person, with a small number of participants, meeting the care protocols, but bringing guidelines and demands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBARADO, Edilson da Costa; HAURADOR, Gladimir Rosas, RAMOS, José Oliveira; VASCONCELOS, Maria Eliane de Oliveira. Fórum Parintinense de Educação do Campo, das Florestas e das Águas “Paulo Freire” (Resumo). Encontro Nacional-20 anos da Educação do Campo e PRONERA. Brasília-DF. Período 12 a junho de 2018.

ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004.

ARROYO, Miguel. Os movimentos sociais reeducam a educação. In: ALVARENGA, Marcia Soares de [et al.]. Educação Popular, Movimentos Sociais e Formação de Professores: outras questões, outros diálogos. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução CNCE/CEB nº 1, de 3 de Abril de 2002: institui diretrizes operacionais para educação básica nas escolas do campo. Diário oficial da União, 9 de ab. De 2002.

BRASIL. Decreto n0 7.352. Dispõe sobre a política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agraria – PRONERA. Brasília, 2010. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/ Acesso em 15.04.2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 25 de agosto de 2016.

BATISTA, Maria do Socorro Xavier. Movimentos sociais e Educação do Campo: promovendo territorialidades da agricultura familiar e desenvolvimento sustentável. In: JEZINE, Edineide [et al] (Orgs.). Educação Popular e Movimentos Sociais: Dimensões educativas na sociedade globalizada. 1. ed. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2008, v.1.

CALDART, Roseli S; MOLINA, Monica Castagna (Org). Por uma Educação do CAMPO. Petrópolis: Vozes: 2004.

CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli [et al] (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A cidadania negada: políticas de exclusão na educação e no trabalho. 3. ed. São Paulo: Cortez; [Buenos Aires, Argentina]: CLACSO, 2002.

FERNANDES, Bernado Mançano; MOLINA, Mônica Castagna. O campo da Educação do Campo. In: Por uma educação do Campo: Contribuições para a construção para a construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: 2004.

FONEC. Carta-manifesto 20 anos da Educação do Campo e do PRONERA. Brasília-DF, 15 de junho de 2018.

FONEC. Manifesto à sociedade Brasileira. Brasília-DF, 21 de agosto de 2012

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983

FRIGOTTO, G. O Enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1991.

FURLANETTI, Maria Peregrina de Fátima Rotta. A pesquisa Qualitativa: Transformando o Estágio em Educador popular no campo. In: V Jornada de Investigacion em Educacion, 2007, Córdoba. Educacion y perspectivas: contribuiciones Téoricas y Metodológicas em Debate, 2007.

FURTADO, C. Em busca de um novo modelo: reflexões sobre a crise contemporânea. São Paulo: Paz e Terra , 2002.

INEP- Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Panorama da educação no campo. Brasília: INEP, 2007.

MANÇANO, Bernado. “Diretrizes de uma caminhada”. In: ARROYO, Miguel G; CALDART, Roseli S; MOLINA, Monica Castagna (Org). Por uma Educação do CAMPO. Petrópolis: Vozes: 2004.

MOLINA, Mônica Castagna. A contribuição do PRONERA na construção de políticas públicas de educação do campo e desenvolvimento sustentável. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável). Universidade de Brasília, Centro Desenvolvimento Sustentável. Brasília, DF, 2003.

MOLINA, Monica C.; JESUS, Sonia M.S de (Orgs). Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2004.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. In: Revista Brasileira de Educação - v. 14 n. 40 jan/abr. 2009.

SAVIANI, Dermeval. O lunar de Sepé: Paixão, dilemas e perspectivas na educação.

Campinas, SP: Autores Associados, 2014b (Coleção Educação Contemporânea).

SERRANO, Glória Perez. Investigacíon Cualitativa. Retos e Interrogantes. Madrid: La Muralha S. A, 1994.

SILVA, Josué da Costa & SOUZA FILHO, Theóphilo Alves de. O viver ribeirinho. In: Nos Banzeiros do Rio: Ação Interdisciplinar em busca da sustentabilidade em Comunidades Ribeirinhas da Amazônia. Porto Velho/RO: EDUFRO, 2002.

SILVA, Simone Souza. Políticas de Formação Inicial de Professores do Campo em Parintins: contextos e contradições. Manaus: UFAM-PPGE, 2017.

SILVA, H. S. A.; SILVA, Edfranklin Moreira; BRILHO, Silvaneide Santos de Queiroz Côrte; CORBIN, Maria Madalena Costa Freire; POMPEU, Gisele do Socorro dos Santos

o trabalho como princípio educativo em sistemas de produção familiar. Revsita Trabalho, Política e Sociedade. v.3, p.1 - 337, 2018.

SOUZA, Elizeu Clementino, MEIRELES, Mariana Martins de. A forma da outra beira: escolas rurais-entre invisibilidades, permanências e perspectivas. In: Desafios e perspectivas na Educação Rural: fazeres pedagógicos e seus múltiplos olhares. ANATUNES, Helenise Sangol; FARIAS, Graziela Franceshet (Orgs). Curitiba, PR: CRV, 2014. Popular, 2004.

TAFFAREL, de Celi Nelza Zulke. Políticas públicas, educação do campo e formação de professores para a escola do campo. In: ALVARENGA, Marcia Soares de [et al]. Educação Popular, Movimentos Sociais e Formação de Professores: outras questões, outros diálogos. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.

TRIVIÑOS, Augusto Nilbaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1. ed. 16. Reimpr. São Paulo: Atlas, 2008.

Published

2022-07-14

How to Cite

PRATA, B. dos S., & Silva, S. S. (2022). A educação do campo em Parintins nas rodas de conversa no FOPINECAF: FIELD EDUCATION IN PARINTINS ON THE TALKING WHEELS AT FOPINECAF. Educação Em Revista, 23(1), 61-78. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p61-78