Brinquedo, gênero e educação infantil

uma análise de experiências em salas de aula

Authors

  • Fernando Pocahy
  • Daniel Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Juliana Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p43

Keywords:

Gênero, Educação Infantil, Brinquedos

Abstract

In this article we will analyze the relationship between children and toys in Kindergarten classrooms. Through dialogues with teachers, we tried to understand how they understand their influence on the disposition of objects and which postures are understood as appropriate. Using studies on the reproduction of gender relations in play and play artifacts, we will associate the practice with current childhood research. We follow a research with the other person, realizing that productions are more significant when they occur through dialogues and crossings. That way, the dialogues described here allow us to analyze the relationships of children with objects and how social standards apply or deconstruct in and through play, pointing out that the school is an important negotiator of experiences, an environment in which children exercise their citizenship, form bonds and experience childhood, being able to know diversity, deconstruct stereotypes and experience the boundaries of the norm.

References

ANDRADE, Paula Deporte de; COSTA, Marisa Vorraber. Nos rastros do conceito de pedagogias culturais: Invenção, disseminação e usos. Educação em Revista - Belo Horizonte n. 33, 2017.

ANDRADE, Sandra dos Santos. Professor/a pesquisador/a: Problematizando gênero e sexualidade na escola. Educação em gênero e diversidade. Coordenado pela SEAD/UFRGS. – 2. ed. – dados eletrônicos. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2018.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Trad. Dora Flaksman. 2ª edição. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil – Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 4/2010.

BROUGÉRE, Gilles. Brinquedo e cultura; revisão técnica e versão brasileira adaptada por Gisela Wajskop. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2010. Coleção questões da nossa época. V. 20.

CALDAS-COULTHARD, Carmem Rosa; LEEVWEN, Theo Van. Discurso crítico e gênero no mundo infantil: Brinquedos e a representação de atores sociais. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 4, n.esp, p. 11-33, 2004.

FELIPE, Jane. Gênero e sexualidade nas pedagogias culturais: Implicações para a Educação infantil. Disponível em http://titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigos_gensex/SexualidadeInfantil.pdf

FILHA, Constantina Xavier. Gênero e resistências em filmes de animação. Pro-Posições | v. 27, n. 1 (79) | p. 19-36 | jan./abr. 2016

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197 – 223, novembro, 2001

KISHIMOTO, T. M.; ONO, A. T. Brinquedo, gênero e educação na brinquedoteca. Pro-Posições [online]. 2008, vol.19, n.3, pp.209-223.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. 16 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. vol. 20, nº 2, Porto Alegre, 1995, pp.71-99.

THEODORO, Mário. As políticas públicas e a desigualdade racial no Brasil: 120 anos após a abolição / Mário Theodoro (org.),Luciana Jaccoud, Rafael Osório, Sergei Soares: O difícil debate da questão racial e das políticas públicas de combate à desigualdade e a discriminação racial no Brasil. Brasília : Ipea, 2008.

VIANNA, Cláudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na educação

infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu. Campinas, vol.33, p. 265-283, jul./dez., 2009.

Published

2022-03-07

How to Cite

Brinquedo, gênero e educação infantil: uma análise de experiências em salas de aula. (2022). Educação Em Revista, 23(1), 43-60. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p43