“The teachers did not know what to do to me!”

intersectional reflections of a disabled black woman

Authors

  • Josiane Eugênio Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC
  • Alex Sander da Silva UNIVERSIDADE DO EXTREMO SUL CATARINENSE- UNESC

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p27

Keywords:

Disability, Intersections, Capacitance

Abstract

This qualitative study aimed to analyze the intersections between gender, disability and race/ethnicity that make up the identity aspects of a black woman with a disability, an academic in the pedagogy course. In this sense, we sought to reflect on the following important questions: How do gender, race/ethnicity and disability issues produce and identify identity aspects in this woman's life trajectory? How can feminist disability studies contribute to understanding the intersections between gender, disability, race/ethnicity analytically and politically? With regard to the data collection instrument, we chose to use a semi-structured, dialogic interview, with open questions, answered by WhatsApp audios due to the pandemic moment, leak by the Covid-19 virus. Along the investigative path, it is sought that capacitance anchors all interdependent and interconstitutive systems of exclusion and oppression, along with racism, sexism, the narrative of participation, mandatory present in the most diverse spaces and spheres, reported from their experiences and experiences. As reflections developed here, they pointed to the importance of the transversality of disability in gender policies and the need to incorporate debates on this theme in the history of feminisms in an intersectional way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Josiane Eugênio, Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC

    Doutoranda em Educação, em Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC. Docente de
    Educação Especial no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC.

  • Alex Sander da Silva, UNIVERSIDADE DO EXTREMO SUL CATARINENSE- UNESC

    Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande de Sul (2010). Pós-Doutorado
    PNPD/CAPES no PPGE/UNIMEP no Núcleo de História e Filosofia da Educação (2014). Professor
    do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC).

References

BAILEY, M.; MOBLEY, I. A. Work in the intersections: A black feminist disability framework. Gender & Society, v. 33, n. 1, 2019, p. 19-40.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso: 08. jul. 2021.

BIROLI, F.; MIGUEL, L. F. Gênero, raça, classe: opressões cruzadas e convergências na reprodução das desigualdades. Mediações - Revista de Ciências Sociais, v. 20, p. 27-55, 2015. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/24124. Acesso: 02. ago. 2021.

CAMPBELL, F. K. (2008). Refusing Able(ness): A Preliminary Conversation about Ableism. M/C Journal, 11(3). Disponível em: http://journal.mediaculture.org.au/index.php/mcjournal/article/view/46. Acesso: 05. ago. 2021.

COLLINS, P. H. Black feminist thought: knowledge, consciousness and the politics of empowerment. New York; London: Routledge, 1990.

CONVENÇÃO SOBRE OS DIREITOS DAS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA: Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência: Decreto Legislativo nº 186, de 09 de julho de 2008: Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. 4ª Ed., rev. e atual. Brasília : Secretaria de Direitos Humanos, 2010. 100p. Disponível em: https://crianca.mppr.mp.br/arquivos/File/publi/sedh/convencaopessoascomdeficiencia_2012.pdf. Acesso: 10. jul. 2021.

CRENSHAW, K. (2002). Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Estudos Feministas, Florianópolis, 10 (1), 171-188.

DAVIS, Angela. A Mulher Raça e Classe. Boitempo. 2016.

DIAS, Adriana. Por uma genealogia do capacitismo: da eugenia estatal à narrativa capacitista social. Anais II Simpósio Internacional de Estudos sobre Deficiência, p. 1-14, 2013.

IVANOVICH, A. C.F; GESSER, M. Deficiência e capacitismo: correção dos corpos e produção de sujeitos (a) políticos. Quaderns of Psicologia, v. 22, n. 3, 2020.

GESSER, M.; NUERNBERG, A. H.; TONELI, M. J. F. Gênero, sexualidade e a experiência da deficiência em mulheres do sul do Brasil. Annual Review of Critical Psychology (ONLINE), v. 11, p. 417-432, 2014. (Português e English): (open access).

BÖCK, G.L.K.; GESSER, M.; NUERNBERG, A. H. - Revista Educação, Artes e Inclusão, 2020. Disponível em: https://scholar.google.com.br/citations?view_op=view_citation&hl=pt-BR&user=0_DCGfMAAAAJ&citation_for_view=0_DCGfMAAAAJ:Zph67rFs4hoC. Acesso: 06. ago. 2021.

KELLER, Coletivo Feminista Helen. Mulheres com Deficiência: Garantia de Direitos para Exercício da Cidadania.: União Europeia; 2020. Disponível em: https://www.crmpr.org.br/uploadAddress/Guia-Feminista-Helen-Keller[4447].pdf. Acesso: 23.set. 2020.

LOURO, G. L. A construção escolar das diferenças. In: LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 5 ed. Petropólis, RJ: Ed. Vozes, 2003. p.57-87. Disponível em:

https://bibliotecaonlinedahisfj.files.wordpress.com/2015/03/genero-sexualidade-e-educacao-guacira-lopes-louro.pdf. Acesso: 20. set. 2020.

MARCONDES, M. Mazzini Organizadora et al. Dossiê mulheres negras: retrato das condições de vida das mulheres negras no Brasil. - Brasília : Ipea, 160 p. 2013. 2013.Disponível: https://www.gov.br/mdh/pt-br/centrais-de-conteudo/igualdade-racial/dossie-mulheres-negras-retrato-das-condicoes-de-vida-das-mulheres-negras-no-brasil. Acesso: 10. ago. 2021.

MELLO, A. G. de.; NUERNBERG, A. H. Gênero e deficiência: interseções e perspectivas. Revista Estudos Feministas [online]. 2012, v. 20, n. 3 [Acessado 11 Agosto 2021] , pp. 635-655. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2012000300003. Epub 12 Dez 2012. ISSN 1806-9584. Acesso: 10. ago.2021.

MINAYO, M. C. de S. (2010). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Hucitec.

NICHOLSON, L. Interpretando o gênero. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, CFH/CCE/UFSC, v.8. nº. 2, p.09-41, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/11917/11167. Acesso: 12. ago.2021.

Published

2022-03-04

How to Cite

Eugênio, J., & da Silva, A. S. . (2022). “The teachers did not know what to do to me!”: intersectional reflections of a disabled black woman. Educação Em Revista, 23(1), 27-42. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p27