TEACHING LIBRAS TO LISTENERS: BIBLIOGRAPHIC ANALYSIS OF THE LINGUISTIC PROCESSES

análise bibliográfica dos processos linguísticos envolvidos

Authors

  • Rodolpho Rocha da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - IFF
  • Levy Lemos Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ
  • Marcieli Almeida Universidade Federal Fluminense - UFF

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p39

Keywords:

Metodologia, Ouvintes, Ensino-aprendizagem

Abstract

Deaf people teaching-learning process has stood out in Brazil and the demand for professionals capable in this area is increasing. With the advancement of the Brazilian Sign Language for the insertion of the deaf in society, a need was felt to update and create teaching methodologies and techniques for the listening public that seeks to improve their communication with the deaf community. Therefore, the present work had as main objective to approach methodologies and teaching processes of Libras for hearing students. In order to achieve the proposed objectives, the methodologies used that comprise bibliographic surveys, qualitative research and sources with Libras teachers experienced in teaching listeners were used. After evaluating all the informational framework acquired, there was a need for further studies and research aimed at the successful elaboration and implementation of teaching-learning for hearing students.

Author Biographies

  • Rodolpho Rocha da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - IFF

    Agente de Combate às Endemias, na Prefeitura de Campos dos Goytacazes/RJ; Pós-Graduado Lato Sensu em Libras e Educação Especial, pela Faculdade Única de Ipatinga; Bacharel em Engenharia Ambiental (IFF); Pós-Graduado Lato Sensu em Educação Ambiental (IFF); Técnico em Meio Ambiente (IFF); Licenciado em Ciências da Natureza - Biologia (IFF).

  • Levy Lemos, Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

    Atua como TAE - Pedagogo do Instituto Federal do Rio de Janeiro; Graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (2009), graduação em Letras (Português-Inglês) pela Universidade Salgado de Oliveira (2011) e mestrado em Gestão e Estratégia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2019)

  • Marcieli Almeida, Universidade Federal Fluminense - UFF

    Experiência no ensino de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental; Habilidade em correção de textos e trabalhos acadêmicos; Graduada em Letras/Literatura na Universidade Federal Fluminense; Pós-Graduada em Gestão Escolar pela Faculdade Souza

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Published

2021-12-22

How to Cite

TEACHING LIBRAS TO LISTENERS: BIBLIOGRAPHIC ANALYSIS OF THE LINGUISTIC PROCESSES: análise bibliográfica dos processos linguísticos envolvidos. (2021). Educação Em Revista, 22(esp2), 39-54. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p39