Subjectivity and school failure: a case study from an approach to psychoanalysis.

um estudo de caso a partir de uma abordagem da psicanálise

Authors

  • Marcello Vieira Lasneaux Instituto Federal de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p93

Keywords:

Fracasso escolar, Inclusão, Educação especial

Abstract

School failure occurs when the school requirement exceeds the student's momentary learning ability. From the psychoanalytic perspective and a case study, we sought to recognize the relationship between subjectivity and school failure. Data were obtained from interviews and report analysis of a 17-year-old student complaining of poor academic performance. Based on the literature, it is suggested that school failure would be formulated by issues of rhythms and tensions - which concern the pedagogical expedient of educational institutions but also the Oedipal conflicts, symbolic castration, the quarrels derived from the subject-object relationship. School failure could be visualized as a triangle whose baricenter is learning. At the vertices would be: the student - claimer of this subjectivity; family relationships - which are organized around the tensions of object relations, particularly the mother; the educational institution - which must be appropriated and made aware offering an environment of favorability and personalization for learning to happen Failure would result from the impossibility of this balance and the solution could be based on the convocation of psychotherapy and involvement-acceptance-adaptation at school.

Author Biography

  • Marcello Vieira Lasneaux, Instituto Federal de Brasília

    Doutor em Educação (Unb, 2021), docente no Instituto Federal de Brasília (campus Brasília).

References

BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: lei no. 9.394, 20 de dezembro de 1996 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 6 ed. Brasília: Câmara de Deputados, Edições Câmara, 2001.

CASTRO, J. E.; SILVEIRA, M. G. O sintoma da criança: produção compósita de desejo e de gozo. Opção lacaniana online. Ano 7, n. 20. 2016. Disponível em <http://www.opcaolacaniana.com.br/pdf/numero_20/O_sintoma_da_crianca.pdf> Acesso em 01 dez 2018.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. PARECER CNE/CEB 17/2001. Despacho do Ministro em 15/8/2001, publicado no Diário Oficial da União de 17/8/2001, Seção 1, p.46. BRASÍLIA, 2001.

CORDIÉ, A. Los retrasados no existen: psicoanálisis de niños con fracaso escolar. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 1994.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O anti-édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 2010.

ESPANHA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA ESPAÑA – Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Conferência Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y calidad. España: Salamanca, 1994.

KEHL, M. R. Por que Freud hoje? São Paulo: Ed. Zagodoni, 2017.

LAJONQUIÈRE, L. Sigmund Freud e o interesse pedagógico da psicanálise. in KEHL, M. R. Por que Freud hoje? São Paulo: Ed. Zagodoni, 2017.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1990.

MANNONI, M. A criança retardada e a mãe. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

MARCUSE, H. Guerra, Tecnología y Fascismo. Medelin: Editorial Universidad de Antioquia, 2001.

RODRIGUES, G. A. Educação Anarquista em cultura visual. Brasília: Editora UnB, 2014.

ROUDINESCO, E.; PLON, M. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SAFATLE, V. O circuito dos afetos – Corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

SANTIAGO, A. L. A inibição intelectual na psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

TALAFERRO, A. Curso básico de psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 2016.

Published

2021-12-22

How to Cite

Subjectivity and school failure: a case study from an approach to psychoanalysis.: um estudo de caso a partir de uma abordagem da psicanálise. (2021). Educação Em Revista, 22(esp2), 93-106. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p93