Notas sobre processos de criação em currículos

por uma Educação “PORVIR”

Authors

  • Cláudia Aparecida Santos Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n2.p133

Keywords:

Educação, Currículos, Teorias pós-críticas

Abstract

The article in question presents an overview of the diffusion of post-critical theories in the educational field. This is a theoretical-conceptual study whose interest is to problematize “thought-identity” and its mirroring in curricular compositions. As a theoretical scope, the philosophies of difference are welcomed, as a possibility of movement in face of the established majority models, being Deleuze (2006), Deleuze and Guattari (2010; 2012), and Corazza (2012), in their elaborations of post- Nietzschean, some of the main interlocutors of the discussion. It also proposes to think of the curriculum as a territory to be built, which prioritizes difference instead of identity. Thus, we enroll an educational curriculum that is influenced by inflections, which happens due to the singular compositions, associations and escape lines.

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Author Biography

  • Cláudia Aparecida Santos, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 2020). Mestre em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ), 2015. Graduação- Bacharelado em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 2010. Graduação em Desenho e Plástica - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 2008. Graduação - Licenciatura Plena em Pedagogia (UNICESUMAR), 2020.

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Published

2021-08-13

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Santos, C. A. (2021). Notas sobre processos de criação em currículos: por uma Educação “PORVIR”. Educação Em Revista, 22(2), 133-150. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n2.p133