ESSAY WRITING AND THE CONTINUING EDUCATION OF PEDAGOGICAL TEACHERS

A CASE STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023004

Keywords:

Escrita docente, Formação de professores, Pedagogos

Abstract

Teacher training is one of the fastest growing areas of educational research in the last three decades. One of the most relevant points, in this context, is the development of methods aimed at improving teaching, as well as the search for new ways to communicate more clearly their ideas and thoughts. In view of this, this work aims to present a case study carried out with a group of pedagogues, in order to investigate the potential of argumentation developed in digital essay writing, using the resource of the virtual learning environment. In addition, we sought to understand the ideological bases that underlie the discourses given by teachers about essay writing and its potential as a methodology for continuing teacher education. For that, we used the discursive analysis through the French perspective, which showed us the following results: (i) the feeling of fear, anguish, and panic operated as an ideological basis for the teachers' discourse, (ii) the state of pandemic allowed discoveries of innovative pedagogical resources for writing, and (iii) digital media allow greater interaction, planning and study time.

Author Biography

  • Antonio Carlos Mometti, FEUSP/ USP

    Graduado em Física pela Universidade Federal de São Carlos (2016) e Università Degli Studi di Roma "La Sapienza" (2014 - 2016). Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da USP. Especialista na área de Formação de Professores que ensinam Matemática e Física. Doutorando em Ensino de Ciências pela Faculdade de Educação e Instituto de Física, ambos da Universidade de São Paulo (USP) e Concordia University (Canada). Integrante do Programa de Formação de Professores (FEUSP - 2016 a 2017). Formador pedagógico da Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP). Integrante do Núcleo de Pesquisa em Inovação Curricular (NUPIC/2016 - atual), Decolonizing Light: Tracing and countering colonialism in physics, Canada (2020 - atual) e pesquisador integrante da Cátedra Otávio Frias Filho de Estudos em Comunicação, Democracia e Diversidade, do Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo (2021 - 2022) e da Cátedra José Bonifácio, do Centro Ibero Americano da Universidade de São Paulo (2022 - atual).

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Published

2023-08-08

How to Cite

ESSAY WRITING AND THE CONTINUING EDUCATION OF PEDAGOGICAL TEACHERS: A CASE STUDY. (2023). Educação Em Revista, 24, e023004. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023004