ESSAY WRITING AND THE CONTINUING EDUCATION OF PEDAGOGICAL TEACHERS
A CASE STUDY
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023004Keywords:
Escrita docente, Formação de professores, PedagogosAbstract
Teacher training is one of the fastest growing areas of educational research in the last three decades. One of the most relevant points, in this context, is the development of methods aimed at improving teaching, as well as the search for new ways to communicate more clearly their ideas and thoughts. In view of this, this work aims to present a case study carried out with a group of pedagogues, in order to investigate the potential of argumentation developed in digital essay writing, using the resource of the virtual learning environment. In addition, we sought to understand the ideological bases that underlie the discourses given by teachers about essay writing and its potential as a methodology for continuing teacher education. For that, we used the discursive analysis through the French perspective, which showed us the following results: (i) the feeling of fear, anguish, and panic operated as an ideological basis for the teachers' discourse, (ii) the state of pandemic allowed discoveries of innovative pedagogical resources for writing, and (iii) digital media allow greater interaction, planning and study time.
Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BENEDICT, R. Padrões de cultura. São Paulo: Vozes, 2013.
BOAS, F. Antropologia cultural. 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
BRASIL. Ministério da Economia. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Nota técnica n° 70. A infraestrutura sanitária e tecnológica das escolas e a retomada das aulas em tempos de Covid-19. Julho, 2020. Disponível em https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/nota_tecnica/200715_nt_diset_n_70_web.pdf. Acesso em 30 mar 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n° 510 de 7 de abril de 2016. Disponível em http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acesso em 21 mar. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n° 466 de 12 de dezembro de 2012. Disponível em https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html. Acesso em 21 mar. 2022.
CUNHA, A. G. Dicionário etimológico da Língua Portuguesa. São Paulo: Lexicon, 2010.
DAGHÉ, A. S.; DOLZ, J. Des gestes didactiques fondateurs aux gestes spécifiques à l’enseignement/apprentissage du texte d’opinion. In D. Bucheton, & J. C. Chabanne (Eds.), Les gestes professionnels de l’enseignant de français (pp. 83-106). Paris: PUF, 2008.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Departamento de pesquisas educacionais. Educação escolar em tempos de pandemia. Informe n°1. 2021. Disponível em https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1. Acesso em 14 de fevereiro de 2022.
GIDDENS, A. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
GOMES-SANTOS, S. N. A escrita nas formas do trabalho docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 445-458, Aug. 2010. Acesso em 14 mar 2021. https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000200002.
JAEGER, Werner. Paideia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
JUSTAMAND, Michel. As pinturas rupestres do Brasil: memória e identidade ancestral. Revista Memorare. Tubarão, v. 1, n. 2, jan/abr 2014.
LARROSA, J. A operação ensaio – sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Revista Educação e Realidade, v. 29, n.1. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2004, p. 27-43.
LOTMAN, I. M. El símbolo en el sistema de la cultura. Revista forma y función. 15, 2002. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, D.C.
MARX, Karl. Para a crítica da economia política. Coleção: Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1987.
MOMETTI, C. O saber necessário à prática docente na humanidade digital. Revista de Educação Matemática, v. 18, p. e021010, 24 fev. 2021.
PÊCHEUX, M. Análise do Discurso. 4 ed. Campinas: Pontes Editores, 2015. 315p.
PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5 ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.
RIBEIRO, R. J. A etiqueta no antigo regime. São Paulo: Moderna, 1998.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Linguística geral. São Paulo: Cultrix/Edusp, 1969.
SEWELL JR., W. H. Logics of history: social theory and social transformation. Chicago: Chicago University Press, 2005.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. São Paulo: Editora Vozes, 2012.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
WEBER, Max. A objetividade do conhecimento nas ciências sociais. In: COHN, Gabriel (org.). Weber. 3. Edição. São Paulo: editora Ática, 1986. p. 126.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.