UNDERGRADUATE RESEARCH IN TEACHER EDUCATION

REPRESENTATIONS OF RESEARCHER-SUPERVISORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p31

Keywords:

Iniciação Científica, Formação de Professores, Educação Básica

Abstract

The article approaches the incorporation of research as a principle of teacher education, instrument of teaching and knowledge production, analyzing perceptions of supervisors for undergraduate research in degree courses. It is a descriptive-exploratory study whose methodological procedures involved narrative review, application of a structured questionnaire, and simple frequency analysis of variables. Participated 66 teachers in college education, who considers that UR positively contribution in their own education and that of the students, with lightly higher averages in the second case, as well as more vulnerable aspects that demand for more attention by the supervisors. These results sustain the conclusion that UR contributes to construct social dispositions for involvement with scientific culture among degree students and the dissemination of this habitus in college education and, potentially, in basic education.

Author Biographies

  • Shirley de Lima Ferreira Arantes, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Doutora em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social pelo Programa EICOS do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Adjunta de Psicologia da Educação na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). 

  • Bruno Otávio Arantes, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Doutor em Psicologia do Trabalho pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Adjunto de Psicologia do Trabalho na Faculdade de Políticas Públicas Tancredo Neves da Universidade do Estado de Minas Gerais (FAPP/UEMG). 

  • Diego Alves Simão, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Estudante do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade do Estado de Minas Gerais. Bolsista do Programa de Apoio à Pesquisa da Universidade do Estado de Minas Gerais (PAPq/UEMG).

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Published

2021-02-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

UNDERGRADUATE RESEARCH IN TEACHER EDUCATION: REPRESENTATIONS OF RESEARCHER-SUPERVISORS. (2021). Educação Em Revista, 22(1), 31-52. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p31