UNDERGRADUATE RESEARCH IN TEACHER EDUCATION
REPRESENTATIONS OF RESEARCHER-SUPERVISORS
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p31Keywords:
Iniciação Científica, Formação de Professores, Educação BásicaAbstract
The article approaches the incorporation of research as a principle of teacher education, instrument of teaching and knowledge production, analyzing perceptions of supervisors for undergraduate research in degree courses. It is a descriptive-exploratory study whose methodological procedures involved narrative review, application of a structured questionnaire, and simple frequency analysis of variables. Participated 66 teachers in college education, who considers that UR positively contribution in their own education and that of the students, with lightly higher averages in the second case, as well as more vulnerable aspects that demand for more attention by the supervisors. These results sustain the conclusion that UR contributes to construct social dispositions for involvement with scientific culture among degree students and the dissemination of this habitus in college education and, potentially, in basic education.
Downloads
References
ARANTES, S. L. F.; PERES, S. O.. O passaporte de Lorrayne: juventudes, pobreza e o acesso à educação científica. In: ARANTES, S. L. F.; SILVA, K.; MIRANDA, V. R. E.. Ações Afirmativas e Relações Étnico-Raciais. Belo Horizonte: EdUEMG, 2017. p.120-149.
BAZZO, V. L. Os institutos superiores de educação ontem e hoje. Educ. Ver. Curitiba, n.23, p.267-283, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 971 de 09 de outubro, 2009. Institui o Programa Ensino Médio Inovador. Diário Oficial da União, Brasília, Seção 1, p.52.
BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Anexo II e Anexo III da RN-017/2006: RN-017/2006: bolsas por quota no país; PIBIC - norma específica. 2007.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC. Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. Resolução CNE/CEB 3/2018. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de novembro de 2018, Seção 1, pp. 21-24.
CANAAN, M. G.; NOGUEIRA, M. A. Bens em disputa no campo universitário: o efeito de fatores socioeconômicos e culturais no acesso à bolsa de iniciação científica. In: MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. (Orgs.) Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Unesp Digital, 2015. p.65-88.
DIAS, A. C. G.; DALBOSCO, C. O trabalho de iniciação científica e o sistema de produção capitalista: um paralelo entre a atividade de bolsista e o sistema de fábrica. In: JACQUES, MGC., et al. (Org). Relações sociais e ética. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. p. 56-69.
FALEIROS, F. et al. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 25, n. 4, 2016, p.2-6.
FERREIRA, C. A.; PERES, S. O.; BRAGA, C. N.; CARDOSO, M. L. M. (Orgs.). Juventude e Iniciação Científica: políticas públicas para o ensino médio. Rio de Janeiro: EPSJV, UFRJ, 2010.
FERREIRA, C. A.. Concepções da iniciação científica no ensino médio: uma proposta de pesquisa. Trab., Educ. e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n.1, p. 115-130, mar. 2003.
FERREIRA, C. A.. O Programa de Vocação Científica da Fundação Oswaldo Cruz: fundamentos, compromissos e desafios. In: FERREIRA, C. A.; PERES, S. O.; BRAGA, C. N.; CARDOSO, M. L. M. (Orgs.). Juventude e Iniciação Científica: políticas públicas para o ensino médio. Rio de Janeiro: EPSJV, UFRJ, 2010, p.27-52.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
LÜDKE, M.. (Coord.) (2001a). O professor e a pesquisa. Campinas: Papirus.
LÜDKE, M.. (2001b). O professor, seu saber e sua pesquisa. Educ. Soc., Campinas, v. 22, n. 74, p. 77-96, 2001.
LÜDKE, M.; CRUZ, G. B.; BOING, L. A.. A pesquisa do professor da educação básica em questão. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 42, p. 456-468, Dez. 2009.
MASSI, L.; QUEIROZ, S. L.. Estudos sobre Iniciação Científica no Brasil: uma revisão. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 139, p.173-197, jan./abr, 2010.
MASSI, L.; QUEIROZ, S. L. (Orgs.). Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2015.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2003.
ROTHER, E.T. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, n. 20, v. 2, abr./jun. 2007.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SLONGO, I. I. P, VIELLA, M. A. L., DELIZOICOV, N. C., BERTICELLI, I. A. Pesquisa e formação de professores: um intrincado e instigante desafio. Diálogo Educativo, Curitiba, v. 12, n. 37, p. 719-741, set./dez. 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.