EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN THE PRE-VESTIBULAR CONTEXT:

AN ANALYSIS OF THE CEUE PV

Authors

  • Carolina de Freitas Corrêa Siqueira Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS http://orcid.org/0000-0002-2680-6083
  • Eduardo Cristiano Hass da Silva Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22nesp.p9-22

Keywords:

Educação das Relações Étnico-Raciais, Ensino de História em espaços não-escolares, Educação Antirracista, Pré-vestibular popular

Abstract

We present a study on the inclusion of the theme of Education of Ethnic-Racial Relations (ERER) within the scope of the popular preparatory course CEUE– Porto Alegre - RS. The methodology used consists of a documentary interpretative analysis of the syllabus contents of a set of lectures presented in preparatory activities. The documents were provided by teachers and the institution's management. We use the theoretical contribution of Cultural Studies as an interpretive resource for anti-racist teaching practices mobilized within the scope of the aforementioned Pre-university entrance exam. We understand the insertion of ERER as an important development in meeting the inclusive demands of identity guidelines. By opening a space for discussion about the ERER theme, the educational institution places itself as an ally of the struggles of black social movements and assumes an affirmative and propositional stance. Such a positioning has powerful effects with regard to the promotion of racial equality, as well as inclusive, counter-hegemonic and problematizing educational practices of social structures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carolina de Freitas Corrêa Siqueira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS

    Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEdu-UFRGS); integrante do NECCSO: Núcleo de Estudos Currículo, Cultura e Sociedade (UFRGS).

  • Eduardo Cristiano Hass da Silva, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

    Doutorando em Educação na Universidade do Vale do Rio dos Sinos.

References

BARBOSA FILHO, E. L. Pré-Vestibulares Comunitários: Movimentos Sociais de educação da década de 1990. 2010. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: <http://educacao.unirio.br/uploads/Disserta%C3%A7%C3%B5es/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20PPGEDU%20-%20Elson%20Luiz.pdf>. Acesso em: 13 jan. 2016.

BRASIL. Lei 10.639. Institui a obrigatoriedade do Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana na Educação Básica. Presidência da República Federativa do Brasil. Brasília. DF. 2003.

BRASIL. Lei 12.711. Lei de cotas para o Ensino Superior. Presidência da República Federativa do Brasil. Brasília, DF. 2012.

CEUE Pré-Vestibular. Edital nº1/2020 – Seleção de alunos para o CEUE Pré-Vestibular. Disponível em: https://www.ceuepv.com.br/processo-seletivo. Acesso em 06/04/2020.

DOMINGUES, P. Espaço Aberto Ações afirmativas para negros no Brasil: o início de uma reparação histórica. Revista Brasileira de Educação, n. 29, p. 164-176, 2005.

GALLO, S. O pequeno cidadão: sobre a condução da infância em uma governamentalidade democrática. In: RESENDE, Aroldo de. (Org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, p.329-343, 2015.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, v. 22, n. 2, 1997b.

HALL, S. O espetáculo do outro. Hall, S. Sin garantías: trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Ecuador: Envión Editores, 1997a.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Desigualdades Sociais por Cor ou Raça no Brasil. 2019.

LOPES, M. C. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade, v. 34, p. 153-170, 2009.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Letramento Editora e Livraria LTDA, 2018.

SILVA, C. B. Conhecimento Histórico Escolar. In: FERREIRA, Marieta Moraes de.; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de (Orgs.). Dicionário de Ensino de História, Rio de Janeiro, FGV Editora, 2019.

SPIVAK, G. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.

THOMA, A. S. Educação Bilíngue nas Políticas Educacionais e Linguísticas para Surdos: discursos e estratégias de governamento. Educação & Realidade, v. 41, n. 3, 2016.

WHITAKER, D. C. A. Da "invenção" do vestibular aos cursinhos populares: um desafio para a orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 11, n. 2, jul./dez. 2010. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v11n2/v11n2a13.pdf>. Acesso em: 05/04/2020.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectivados estudos culturais. Petrópolis: Vozes, p. 7-72, 2000.

Published

2021-03-05

How to Cite

Siqueira, C. de F. C., & Hass da Silva, E. C. (2021). EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN THE PRE-VESTIBULAR CONTEXT:: AN ANALYSIS OF THE CEUE PV. Educação Em Revista, 22(esp), 9-22. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22nesp.p9-22