Educação escolar e antropologia

a educação indígena e o combate ao sexismo, à homofobia e ao racismo direcionado à cultura Afro-Brasileira

Authors

  • Marcel de Almeida Freitas Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p73

Keywords:

Antropologia e Educação Escolar, Educação Indígena, Misoginia

Abstract

The article focuses some contributions from Anthropology to four aspects of scholar education: the indigenous education, discrimination against women and LGBTT individuals, racism and prejudice against Afro-Brazilian cultural practices and religious traditions. Concerning to methodology, the theoretical review about the mentioned educational themes was used in its interface with education. Here the school is understood as main manifestation of formal education in the Occident and from the concept of educational field, that is, from its historical, social, political, economic and, particularly, cultural structures, view to which Anthropology more can contribute. It is claimed that Anthropology turns more to education and, especially one of its practical application, the Pedagogy, will be more open to contributions from the anthropological field as it has been doing in relation to Sociology and to Psychology, for instance

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcel de Almeida Freitas, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

    Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG - Mestre em Psicologia pela FAFICH / UFMG - Bacharel em Ciências Sociais pela FAFICH / UFMG; Professor Adjunto da Universidade do Estado de Minas Gerais, UEMG

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei nº 9.394/1996. Disponível em: < http://portal. mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein>. Acesso em: 29/01/2021.

BRASIL. Lei de Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Lei nº 10.639/2003. Disponível em:<https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2003/lei-10639-9-janeiro-2003-493157-veto-13762-pl.html>. Acesso em: 29/01/2021.

CARRIL, L. de F. B. Os desafios da educação quilombola no Brasil. O território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 69, p. 539-564, abr./jun. 2017.

CIARAMELLO, P. R. Escolarização indígena, cultura e educação. Educação, Sociedade & Cultura, Porto, n. 41, p. 109-125, 2014.

DAUSTER, T.; TOSTA, S.; ROCHA, G. (orgs.). Etnografia e Educação: culturas escolares, formação e sociabilidades infantis e juvenis. Lamparina: Rio de Janeiro, 2012.

DAYRELL, J. A escola como espaço sócio-cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

FORQUIN, J. C. Escola e Cultura. As bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FREITAS, Marcel de A. Mulheres Cientistas – percursos e percalços a partir da realidade da UFMG. Belo Horizonte: Editora Conhecimento, 2018.

GOLDENBERG, S.; GUIMARÃES, C. A.; CASTRO, A. A. Elaboração e Apresentação de Comunicação Científica. São Paulo: s/d, 2005. Disponível em: http://www.usinadepesquisa.com/metodologia/. Acesso em: 15/05/2005.

GOMES, N. L. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. Revista Brasileira de Política e Administração em Educação, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 109-121, jan./abr. 2011.

GOMES, M. M.; BROCHADO, M.; LIPOVETSKY, N. (orgs). Curso de Aperfeiçoamento Paideia Jurídica na Escola: educação em direitos humanos para uma consciência jurídica cidadã. Belo Horizonte: CAED/UFMG, 2014.

GUEDES, S. L. Por uma abordagem etnográfica dos contextos pedagógicos. In: GUEDES, S. L.; CIPINIUK, T. A. Abordagens etnográficas sobre educação: adentrando os muros das escolas. Niterói: Alternativa, 2014.

GUSMÃO, N. M. M. Antropologia e educação: um campo e muitos caminhos. Linhas Críticas, Brasília, v. 21, n. 44, p. 19-37, jan/abr. 2015.

LAPLANTINE, F. Aprender Antropologia. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

LOURO, G. L. Corpos, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.

PARKER, R. Abaixo do Equador. São Paulo: Record, 2002.

PEIRANO, M. Etnocentrismo às avessas: o conceito de ‘sociedade complexa’. Dados – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 26, n. 1, p. 97-115, 1983.

SILVA, A. L. Uma ‘Antropologia da Educação’ no Brasil? Reflexões a partir da escolarização indígena. In: SILVA, Aracy L.; FERREIRA, Mariana K. L. (orgs). Antropologia, História e Educação. A questão indígena e a escola. 2 ed. São Paulo: Global, 2001, p. 29-43.

TOSTA, S.; ROCHA, G. Antropologia & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

WENETZ, I.; ATHAYDE, P.; LARA, L. Gênero e sexualidade no esporte e na educação física. Natal: EDUFRN, 2020.

Published

2021-12-22

How to Cite

Freitas, M. de A. (2021). Educação escolar e antropologia: a educação indígena e o combate ao sexismo, à homofobia e ao racismo direcionado à cultura Afro-Brasileira. Educação Em Revista, 22(esp2), 73-92. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p73