The national common curriculum of basic education and its impacts on the continuous training of the teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.04.p37

Keywords:

BNCC, Formação continuada, Educação Básica

Abstract

Continuous teacher training is of great importance for both, professional and personal development of educators. Such training started to be based on the National Common Curriculum of Basic Education, BNCC principles, promulgated on December 22, 2017, by means of the Resolution CNE / CP nº 2. Given the normalization of the BNCC that standardizes curricular dynamics, how has continuous education assumed its role? This text aims to reflect on the impacts of BNCC on the continuous teaching training of teachers working with Basic Education. As for methodological basis, a bibliographic research was carried out, based on the critical-dialectic approach, considering their reality and concrete totality in a critical-reflexive way. The results showed that the BNCC might even bring damaging consequences for the continuous training of teachers. It may be presumed that teachers have stopped being the protagonists of their training and performance and that BNCC has reaffirmed a neoliberal assumption that has been propagated in society.

Recebido em: 14/03/2020.
Aprovado em: 08/05/2020.

Author Biographies

  • Adrinelly Lemes Nogueira, Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia

    Doutoranda em Educação (UFU); professora na Rede Municipal de Educação de Uberaba.

  • Maria Célia Borges, Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia

    Graduação em Pedagogia na Faculdades Integradas de Uberaba. Especialização (lato sensu) em Metodologia do Ensino Superior, Psicopedagogia e Fundamentos da Educação. Mestrado em Educação pela UFU. Doutorado pela PUCSP no Programa de Educação/Currículo. Pós-doutorado em Educação pela FEUSP, no programa do Dpto. Filosofia da Educação e Ciências da Educação. Atualmente é Professora ASSOCIADA na Universidade Federal de Uberlândia, FACED, em Uberlândia-MG. Foi professora adjunto da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) em Uberaba-MG, por mais de 5 anos. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas de Formação de professores,Ensino Superior e Didática. Pesquisa e publica sobre os seguintes temas: Formação de Professores, Políticas Educacionais, Gestão Democrática; Educação Superior; Qualidade de Ensino e Inclusão Educacional e Social. Leciona nos cursos de graduação, pós-graduação e extensão. Foi coordenadora Institucional do PIBID/UFTM de 2009 a 2013. Coordenação Pibid Gestão UFU/Pontal de 2016 a 2018. Participa em congressos com apresentação de trabalhos em várias regiões do País. Desenvolve pesquisa com projetos aprovados e financiados pela FAPEMIG e CNPQ. Docente Permanente no Programa de Pós graduação Mestrado em Educação da Universidade de Uberlândia (UFU) linha Estado, Políticas e Gestão em Educação. Docente colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado em Educação) na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM),Linha Formação de professores e cultura digital. Integante do GPEFORM / Grupo de Pesquisas e Estudos sobre Formação de Professores e GEPPOPE / Grupo de Estudos e Pesquisas em Política, Formação Docente e Práticas Educativas . 

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Published

2020-07-03

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Artigos

How to Cite

The national common curriculum of basic education and its impacts on the continuous training of the teachers. (2020). Educação Em Revista, 21(2), 37-50. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.04.p37