Interdisciplinary perspectives in subject analysis

Autores

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2019.v13n1.02.p5

Palavras-chave:

Subject Analysis, indexing, Linguistic, Cognitive psychology, Logic

Resumo

In Information  Science context, Subject  Analysis is considered one of the most important stages in Indexing and the indexer is the responsible for this activity. An interdisciplinarity with Linguistics, Cognitive Science and Logics is observed during the development of this activity by the indexer. The study discusses factors of these areas that interfere in Subject Analysis. Linguistic factors act in concert with logical and cognitive factors in the intellectual activities that comprise Subject Analysis. So close is their interaction that it is not possible to determine where the influence of one begins or finishes. This reference base is required in order to understand what the text in question is about and in order to assimilate new knowledge. When analyzing a text, the indexer searches the reference base for stored information about the theme of the text and if found comprehension occurs; however, if not found, comprehension is thwarted

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Madalena Martins Lopes Naves, Universidade Federal de Minas Gerais

    Professora Adjunta do Departamento de Organização e Tratamento da Informação Escola de Ciência da Informação Universidade Federal de Minas Gerais - Brasi

  • Célia da Consolação Dias, Escola de Ciência da Informação Universidade Federal de Minas Gerais
    Departamento de Organização e Tratamento da Informação Escola de Ciência da Informação Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

Referências

Allen, B. (1991). Cognitive research in information science: implications for design. // Annual Review of Information Science Technology 26 (1991).
Baranow, U.G. (1983). Perspectivas na contribuição da lingüística e de áreas afins à ciência da informação. // Ciência da Informação 12:1 (1983) 23-35.
Basílio, M. M. de P.(1979). Interface lingüística e ciência da informação: potencialidades na análise das estruturas lexicais. //Reunião Brasileira de Ciência da Informação, 2, 1979, Rio de Janeiro. Trabalhos apresentados. Rio de Janeiro: IBICT.
Beghtol, C. (1986). Bibliographic classification theory and textlinguistics: aboutness, intertextuality, and the cognitive act of classifying documents. // Journal of Documentation 42:2, 84-113.
Belkin, N. J. (1990). The cognitive viewpoint in information science. Journal of Information Science 16 (1990) 11-15.
Bell, H. K. (1991). Bias in indexing and aoaded langrage. // TheIndexer 17:3 (1991) 173-177.
Birman, Joel (1994) Leitura crítica: questões sobre recepção. //Simpósio Nacional de Leitura, Rio de Janeiro, Leitura, saber e cidadania. Rio de Janeiro, 1994
Cintra, A. M. M. (1983). Elementos de lingüística para estudos de indexação. Ciência da Informação 12:1 (1983) 5-22.
Cole, C. (1994). Operationalizing the notion of information as a subjective construct. // Journal of the American Society for Information Science 45:7 (1994) 465-476.
Cunha, I.M.R.F. (1987). Análise documentária. // Smit, J. W. Análise documentária. 2.ed., Brasília: IBICT. 38-60
Dahlberg, Ingetraut. (1987) Classification and “The Tree of Cognition” (Editorial).// International Classification 14:3 (1987) 125-126.
Dahlberg, Ingetraut. Knowledge organization and terminology: philosophical and linguistics bases. International Classification 19: 2 (1992) 65-71.
Daniels, P J. (1986) Cognitive models in information retrieval: an evaluative review.// Journal of Documentation 42:4 (Dec.1986) 272-305.
De Mey, M. (1977). The cognitive viewpoint. Ghent: University of Ghent, 1997.
Dell’Isola, R. L. P. (1999). O contexto e a compreensão lexical na leitura em português-língua estrangeira. 1999. (Tese, Doutorado em Letras, Linguística Aplicada) Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 370p
Dias, E. W. & Naves, M. M. L. (2013). Análise de assunto: teoria e prática. 2. ed. rev. Brasília: Briquet de Lemos, 2013.
Farradane, J. (1976). Towards a true information Science. // The Information Scientist 10:3 (Sept. 1976) 91-101.
Farrow, J. (1995). All in the mind: concept analysis in indexing. // The Indexer 19:4(1995) 243-247.
Fujita, M. S. L. (2003) A leitura documentária do indexador: aspectos cognitivos e linguísticos influentes na formação do leitor profissional. 2003. 321f. Tese (Livre Docência em Análise Documentária e Linguagens Documentárias Alfabéticas). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília.
Garcia Marco, F. J.; Esteban Navarro, M. A. (1993). On somecontri-butions of the cognitive sciences and epistemology to a theory of classification. // Knowledge Organization 20:3 (1993)126-132.
Giasson, J. L. (1993) A compreensão na leitura. Lisboa: Asa, 1993.
Gopinath, M. A. (1992). Cognitive paradigms in knowledge organization: technical on the 2nd International ISKO Conference. In-ternational Classification 19:5 (1992) 217-222.
Hannabus, S. (1988). Knowledge representation and information seeking. // Library and information seeking 37:3 (1988) 7-15.
Ingwersen, P. (1982). Search procedures in the library –analysed from the cognitive point of view. // Journal of Documentation 38:3 (1982) 165-191.
Izquierdo Arroyo, J. M. (1990) Esquemas de lingüística documental. Barcelona: DM, 1990,1, item1.2 http://www.mdp.edu.ar/humanidades/documentacion/licad/archivos/modulos/proces/archivos/bibliografia/procesamiento/Eje1/P004.pdf .(27/02/2018).
Kintsch, W.; Van Dijk, T.A.(1978). Toward a model of text comprehension and production.//Psychological Review 85:5 (1978) 363-394.
Kobashi, N. Y. (1996) Análise documentária e representação da informação. // INFORMARE, Cad. Prog.Pós-Grad. Ci. Inf.Rio de Janeiro 2:2 (jul./dez. 1996) 5-27.
Leiva, I. G. (2012) Aspectos conceituais da indexação. // LEIVA, Isidoro Gil; FUJITA, Mariângela Spotti (ed.).Política de indexação. São Paulo:Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária. 260p
Luria, A. R. (1994). Desenvolvimento cognitivo. 2.ed. São Paulo: Ícone,1994.
Monday, I. (1996). Les processus cognitifs et la rédaction de résumés. // Documentation et bibliothèques 42: 2 (1996) 55-62.
Moreiro González, J. A. (1994). Documentación y Lingüística: conceptos de relación esenciales. // Ciências de La Información 25:4 (1994) 202-212.
Najarian, S. E. (1981). Organizational factors in juman memory: implications for library organization and access systems.// Library Quarterly 51: 3 (1981) 269-291.
Navarro, S. (1988). Interface entre lingüística e indexação: revisão de literatura. // Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação 21:1/2 (1988) 46-62.
Pinto Molina, M. (1995). Interdisciplinary approaches to the conceptand practice of Written Documentary ContentAnalysis (WTDCA). // Journal of Documentation 50:2 (1995) 111-133.
Santaella, L. (1992). A assinatura das coisas: Peirce e a literatura.Rio de Janeiro: Imago, 1992.
Silva, M. R. da., Fujita, M. S. L. (2004). A prática de indexação:análise da evolução de tendências teóricas e metodológicas.//Transinformação 16:2 (maio/ago 2004) 133-161.
Smit, J.(1978). Documentação e lingüística: interrelação e campos de pesquisa.//Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação 11:1/2 (1978) 29-32.
Smit, J. (coord.) (1987). Análise documentária: a análise da síntese. Brasília: IBICT, 1987.
Van Dijk, T. A. (1976). Complex semantic information processing, 1976.
Walker, D.C. et al. (1976)Natural languages in information science. (pp.127-163). Stokholm: Skriptor.(FID 551), 1976.
Van Dijk, T. A & Kintsch, W. (1978). Cognitive psychology anddiscourse: recalling and summarizing stories, 1978
Dressler,W. U.,ed. (1978). Current trends in text linguistics. Berlin: Walter de Gruyter, 1978.

Downloads

Publicado

2019-03-29

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Naves, Madalena Martins Lopes, e Célia da Consolação Dias. “Interdisciplinary Perspectives in Subject Analysis”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 13, nº 1, março de 2019, p. 05-14, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2019.v13n1.02.p5.