Genders and Sexualities at School

brief considerations on the exclusion processes in the brazilian school and political daily

Authors

  • Leonardo Lemos de SOUZA Unesp
  • Eduardo Benedito COLIS Unesp
  • José Augusto Geronimo FERREIRA Unesp

DOI:

https://doi.org/10.36311/236-5192.2019.v20esp.04.p35

Keywords:

Homophobia, Diversity, School, Policies

Abstract

This article seeks to problematize the educational and political context in relation to sexual and gender diversity in schools today, seeking links between schooling processes and politicians in the maintenance of homophobia. It presents an analysis of the jobs of conservative groups that fight against inclusion and affirmative policies for the LGBTI + population in education, indicating the strategies and operationalization of precarious access and permanence in LGBTI + people schools. Moreover, the text presents a panorama of researchs and concetual discussions about homophobia in the school, at they reveals the processes of exclusions, victimizations, silencing and isolations in the context of school relations, seeking clues about ways of coping with this reality in school everyday and out of school.

Recebido em: 19/05/ 2019
Aprovado em: 23/09/2019

Author Biographies

  • Leonardo Lemos de SOUZA, Unesp

    Livre-docente em Psicologia (Unesp). Docente na Unesp/Assis.

  • Eduardo Benedito COLIS, Unesp

    Mestrando em Psicologia (Unesp/Assis). Psicólogo escolar na rede municipal de Educação de Indianópolis (PR).

  • José Augusto Geronimo FERREIRA, Unesp

    Mestrando em Psicologia (Unesp/Assis).

References

ALBUQUERQUE, P. P. e WILIAMS, L. C. A. Homofobia na Escola: Relatos de Universitários sobre as Piores Experiências. Temas em Psicologia, v. 23, n. 3, p. 663-676, 2015.

BONTEMPO, D. E., & D’AUGELLI A. R. Effects of at-school victimization and sexual orientation on lesbian, gay, or bisexual youths’ health risk behavior. Journal of Adolescent Health, n. 30, p. 364-374, 2002.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução Renato Aguiar. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003 [1990].

BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da república, 2016 [1988].

FAURY, M. L. Balaio de Gatos ou um Olhar Rachildeano sobre o Gênero em Les Hors Nature. In: Horácio Costa et al. (Orgs.). Retratos do Brasil Homossexual Fronteiras, Subjetividades e Desejos. São Paulo: Editora da USP, 2010.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1999.

GALINDO, D.; CAZEIRO, F. & de SOUZA, L. & SERRA, A. LGBTs e gênero banidos? Notas genealógicas sobre projetos de lei no brasil. Psicologia em Estudo, n. 2, v. 22, p. 253-264, 2017.

JUNQUEIRA. R. D. Pedagogia do armário: normatividade em ação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 13, p. 481-498, jul./dez. 2013.

LEMOS de SOUZA, L. Representações de Gênero e Resolução de Conflitos Morais entre Jovens na Escola. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, n. 9, p. 118-129, jan./jun. 2014.

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: ______. et al. (Org.). O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. 127 p.

MIGUEL, L. F. Da “doutrinação marxista” à “ideologia de gênero” – Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 7, n. 15, p. 590-621, 2016.

NARDI, H. C., & QUARTIERO, E. T. Subjetividade e sexualidade no cotidiano das práticas escolares. Porto Alegre, RS: Nuances, 2007.

OLIVEIRA JUNIOR, I. B.; MAIO, E. R. KitGay: dá para continuar discutindo esse assunto? Revista Latino-americana de Geografia e Gênero, Ponta Grossa, v. 5, n. 1, p. 208-227, jan./jul. 2014.

PETRY, A. R.; MEYER, D. E. Transexualidade e heteronormatividade: algumas questões para a pesquisa. Revista Textos & Contextos, Porto Alegre-RS, v. 10, n. 1, p. 193-198, jan./jul. 2011.

PRINS, B.; MEIJER, I. C. Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler. Estudos feministas. Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 155-167, 2002.

PROENÇA, E. R.; REIGOTA, M. A dos S. Corpos estranhos à margem: a homossexualidade no cotidiano escolar brasileiro. In: Horácio Costa et al. (Orgs.). Retratos do Brasil Homossexual Fronteiras, Subjetividades e Desejos, São Paulo: Editora da USP, 2010.

ROSADO-NUNES, M. J. F. A “ideologia de gênero” na discussão do PNE: a intervenção da hierarquia católica. Horizonte, Belo Horizonte, v. 13, n. 39, p. 1237-1260, jul./set. 2015.

RUBIN, G. Pensando o Sexo: Notas para uma Teoria Radical das Políticas da Sexualidade. 2012. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle /123456789/ 1229/rubin_pensando_o_sexo.pdf?sequence=1>. Acesso em: 02 fev. 2019.

SEVERO, R. A. de O. Gênero e sexualidade no cotidiano da escola: a morte social causada pelo bullying homofóbico. In: TEIXEIRA, A. B. M.; FREITAS, M. de A. (Orgs.) Outros plurais: mulheres e homens na educação. Curitiba: CRV, 2013. p. 29-39.

SILVA, T. T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 13. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

TEIXEIRA-FILHO, F. S.; RONDINI, C. A.; BESSA, J. C. Reflexões sobre homofobia e educação em escolas do interior paulista. Educação e Pesquisa. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, v. 37, n. 4, p. 725-741, 2011.

Published

2019-10-23

How to Cite

Genders and Sexualities at School: brief considerations on the exclusion processes in the brazilian school and political daily. (2019). Educação Em Revista, 20, 35-50. https://doi.org/10.36311/236-5192.2019.v20esp.04.p35