ntersectional Vulnerabilities – gender, class, race ethnicity: beyond they is it possible to educate on Human Rights?

PARA ALÉM DELAS É POSSíVEL EDUCAR EM DIREITOS HUMANOS?

Authors

  • Claudia Cristina Ferreira CARVALHO UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS-UFGD

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20esp.06.p67

Keywords:

Human Rights, Racism and Sexism, Education in Human Rights

Abstract

It is intended, from a “hermeneutics of suspicion”, proposed by Boaventura de Sousa Santos (1989), to raise a discussion about the ways in which the intersectional vulnerabilities of gender, class, race and ethnicity is one of the epistemic and political obstacles to the effectiveness of the promotion and guarantee of Human Rights. From a postcolonial and feminist critique of these logics of oppression that are colonialism, capitalism and patriarchy, we seek to realize that beyond them an emancipatory education directed to Human Rights is possible, insofar as this education has as its starting point the recognition that the color line and the line of sexism are lines of radical exclusions, generators and unjust inequalities present in the law and knowledge of Western modernity.

Recebido em: 26/04/2019.
Aprovado em: 26/08/2019

Author Biography

  • Claudia Cristina Ferreira CARVALHO, UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS-UFGD

    Doutora em Educação (UFMT). Professora na UFGD (Dourados, MS).

References

ANISTIA INTERNACIONAL. Informe 2017/18: O Estado de direitos humanos no mundo. Publicado originalmente em 2018 por Amnesty International Ltd Peter Benenson House 1 Easton Street Londres WC1X 0DW Reino Unido.

AMNISTÍA INTERNACIONAL. Sobrevivir A La Muerte Tortura De Mujeres Por Policías Y Fuerzas Armadas En México. Publicado originalmente en 2016 por Amnesty International Ltd. Peter Benenson House, 1 Easton Street Londres WC1X 0DW, UK. MU

BUTLER, Judith. Quadros da Guerra. Quando a vida é possível de luto. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CUNHA, Teresa. Never Trust Sinderela: Feminismos, Pós-colonialismos, Moçambique e Timor-Leste. Coimbra: Almedina; Centro de Estudos Sociais - CES, 2014.

DU BOIS, W. E. B. As Almas do Povo Negro. Tradução José Luiz Pereira da Costa, New YorK, Bantam Classic, 1998.

BHABHA. Homi. O local da Cultural. Belo Horizonte: EDUFMG, 1998.

FOUCAULT, Michel. O Nascimento da Biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

ENLOE, Cynthia. Understanding Militarism, Militarization, and the Linkages with Globalization. In: Gender and Militarism Analyzing the Links to Strategize for Peace. Women Peacemakers Program. [S.l.]: Action Pack, 2014.

FANON, Frantz. Os condenados da Terra. Lisboa: ULMEIRO, [1975?].

FEDERICI, Silvia. Calibány la bruja: Mujeres, cuerpo y acumulacion originaria. Madri: Traficantes de Sueños, 2004.

GALTUNG, Johan. Tras La violencia, 3R: reconstrucción, reconclilianción, resolución afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia. España: Gernika Gogoratuz, 1998.

MALDONADO-TORRES, Nelson. A Topologia do Ser e a Geopolítica do Conhecimento: Modernidade, império e Colonialidade. IN. SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edição Almedina, 2009.

MBEMBE, Achile. Necropolitica: seguido de sobre el gobierno privado indireto. Tradução Elisabeth Falomir Archambault. Espanha: Editora Melusina, 2011.

PRATT, Mary Louise. A crítica na zona de contato: nação e a comunidade fora de foco. Travessia.Florianópolis, n. 38, p.7-29, 1999.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Introdução a uma ciência pós-moderna. Porto: Edições Afrontamento, 6ª. edição, 2002.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para Além do pensamento Abissal: das linhas globais há uma ecologia de saberes. Revista Novos Estudos, São Paulo, n.79, p.71-94, nov./2007.

SANTOS Boaventura de Sousa. Poderá o direito ser emancipatório? Revista Crítica de Ciências Sociais. Coimbra, n. 65, p. 3-76, mai./2003.

UNESCO. Mapa da violência no Brasil. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/unesco-mapa-da-violencia-revela-que-116-brasileiros-morrem-todos-os-dias-por-arma-de-fogo/>. Acesso em: 2015.

V. Y Mudimbe. The Invention of Africa. Gnosis, Philosophy, and the Order of Knowledge. Bloomington: Indiana University Press, 1988.

Published

2019-10-23

How to Cite

ntersectional Vulnerabilities – gender, class, race ethnicity: beyond they is it possible to educate on Human Rights? PARA ALÉM DELAS É POSSíVEL EDUCAR EM DIREITOS HUMANOS?. (2019). Educação Em Revista, 20, 67-82. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20esp.06.p67