The Influence of the Support of the Parents in the Performance of the Pupils in Mozambique

Authors

  • Octávio José ZIMBICO Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • José de Inocêncio Narciso COSSA Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n1.11.p175

Keywords:

Influência, Envolvimento dos pais, Desempenho escolar

Abstract

This text presents results based on data collected in a case study carried out at the Community School Nossa Senhora do Livramento (ECNSL), in the municipality of Matola, Southern Mozambique. ECNSL has primary and secondary education and is located in a suburban area of ??precarious construction and difficult access, where most families are low-income. Based on our professional experience, in this school there has been weak support from parents and caregivers, which results in poor academic achievement, lack of discipline and dropouts. This text is divided into five parts, in order to understand the extent to which parental support influences the school performance of learners. In this context, the study aimed to answer the following question: how is the role of parents understood and interpreted by teachers, the leadership of the ECNSL and the parents themselves? Methodologically, we opted for a qualitative approach based on interviews and questionnaires with teachers, members of the School’s management, parents and students, as well as the analysis of some documents. The study shows that the majority of students who benefited from parental support had better school performance.

Recebido em: 03/01/2017.
Aprovado em:07/05/2018.

Author Biographies

  • Octávio José ZIMBICO, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

    Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e docente na Universidade Eduardo Mondlane, Moçambique. E-mail: o.zimbico@gmail.com.

  • José de Inocêncio Narciso COSSA, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

    Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e docente na Academia de Ciências Policiais, Moçambique. E-mail: josecossa81@gmail.com.

References

BELEBONI, Aline Berghetti Simoni. Qual é o papel da escola frente às dificuldades de aprendizagem de seus alunos? São Paulo, 2001. Disponível em: www.profala.com.arteducesp72.htm. Acesso em: 23 nov. 2011.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 39-64.

DEL PRETTI, H. Dessen. Pedagógia: Seleccion de Lecturas. Havana: Editorial Deportes, 2005.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, Para quê? 3 ed. São Paulo: Cortez, 2000.

MALVAZI, Maria Márcia Sigrist. Os pais e a vida escolar dos filhos. 258p. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, 2000.

MITTLER, Peter. Educação Inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2003.

MOÇAMBIQUE. Assembleia da República de Moçambique. Lei n. 6, de 6 de maio de 1992. Reajusta e adequa a Lei n. 4/1983 do Sistema Nacional de Educação. In: Boletim da República, I série, n.º 19, Maputo, 1992.

MOÇAMBIQUE. Assembleia da República de Moçambique. Lei n. 4, de 23 de março de 1983. Aprova a lei do Sistema Nacional de Educação e define os princípios fundamentais na sua aplicação. In: Boletim da República, I série, n.º 12, Maputo, 1983.

MOÇAMBIQUE. Política Nacional de Educação e Estratégia de Implementação. Maputo: Imprensa Nacional de Moçambique, 1995.

MOÇAMBIQUE. MINEDH. Diploma Ministerial n.º 126/94, de 5 de Outubro: procede à revisão do Regulamento do Ensino particular. In: Boletim da República, I série, n.º 40, Maputo, 1994.

MOÇAMBIQUE. MINEDH. Regulamento do Ensino Secundário Geral. Maputo: MINED–Direcção Nacional do Ensino Secundário Geral, 2003.

OSTI, Andreia. Contexto familiar e o desempenho de estudantes de uma escola no interior de São Paulo. ETD. Educação Temática Digital, Campinas, SP, v.18, n.2, p. 369-383, abr./jun.2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8637508/13319. Acesso em: 29 abr. 2018 .

VYGOTSKY, Lev. Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2018-05-25

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The Influence of the Support of the Parents in the Performance of the Pupils in Mozambique. (2018). Educação Em Revista, 19(1), 175-186. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n1.11.p175