Managerialism and Performativity in Brazilian Education Management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n1.06.p89

Keywords:

Education, Performativity, Managerialism

Abstract

The objective of this article is to identify the main elements that underpin managerialism and performativity in Brazilian educational management, instituting regulatory parameters and performance culture. The expansion of performativity in Brazilian education, based on financial rationality and productivity, introduces a new perspective in the educational process, legitimizing the competitiveness and standardization of education. The present work constitutes a theoretical essay that sought to systematize the main characteristics of managerialism and performativity and its consequences in the management of Brazilian education. The analysis of the theme allowed us to conclude that the performative flow that has been established in Brazilian education has modified the conception of education insofar as it demands from the teacher a high degree of productivity and accountability in the educational process.

Recebido em: 19/10/2016.
Aprovado em: 01/03/2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliano Mota PARENTE, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

    Professor da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Teoria e Prática da Educação. Mestre em Educação (UNISAL) e Doutor em Educação (UNESP/Presidente Prudente). Endereço eletrônico: julianomparente@gmail.com

References

ARAÚJO, Suêldes de; CASTRO, Alda Maria Duarte Gestão educativa gerencial: superação do modelo burocrático? Ensaio: avaliação, política pública e educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 70, p. 81-106, jan./mar. 2011.
BALL, Stephen. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.
BALL, Stephen. Performatividade, privatização e o Pós-Estado do Bem-Estar. Educação e Sociedade. Campinas, v. 25, n. 89, p. 1.105-1.126, set./dez. 2004.
BALL, Stephen. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 37-55, maio/ago. 2010.
BROOKE, Nigel. O futuro das políticas de responsabilização educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa. Rio de Janeiro, v. 36, n. 128, maio/ago. 2006.
CARNOY, Martin. Mundialização e reforma da educação: o que os planejadores devem saber. Brasília: UNESCO, 2002.
CHANLAT, Jean-François. O gerencialismo e a ética do bem comum: a questão da motivação para o trabalho nos serviços públicos. In: Congresso Internacional del CLAD sobre La Reforma del Estado y de la Administración Pública, 7. ,2002, Lisboa. Anais... Lisboa: CLAD, 2002. p. 1-9.
DOLTON, Peter; GUTIERRES, Oscar D. If You Pay Peanuts do You Get Monkeys? A Cross Country Comparison of Teacher Pay and Pupil Performance. Economic Policy, v. 26, n. 65, p. 5-55, 2011. Disponível em: www.cepr.org/meets/wkcn/3/3537/papers/Dolton.pdf. Acesso em: 01 mar. 2018.
ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira Performatividade e Educação: a política das avaliações em larga escala e a apropriação da mídia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v 5, n. 2, p. 131-137, jul./dez. 2010.
FITZSIMONS, Patrick. Managerialism and Education. Encyclopedia of Philosophy of Education, Stanford, p. 1-7, jul. 1999.
GAJARDO, Marcela. Reformas educativas na América Latina: balanço de uma década. PREAL - Programa de Promoção da Reforma Educativa na América Latina e Caribe, n. 15, jul. 2000.
GARCIA, Maria Manuela Alves; ANADON, Simone Barreto. Reforma Educacional, intensificação e autointensificação do trabalho docente. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 63-85, jan./abr. 2009.
HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Reorganização gerencialista da escola e do trabalho docente. Educação: teoria e prática. Rio Claro, v. 21, n. 38, p. 59-68, out./dez. 2011.
HOGGETT, Paul. New modes of control in the public service. Public Administration, London, v. 74, n. 1, p. 9-32, 1996.
HOOD, Christopher. Paradoxes of public-sector managerialism, old public management and public service bargains. International Public Management Journal. London, v. 3, p. 1–22, 2000.
LOPES, Alice Casimiro; LÓPES, Silvia Braña. A performatividade nas políticas de currículo: o caso do ENEM. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 89-110, abr. 2010.
MOREIRA, Antônio Flávio. A cultura da performatividade e a avaliação da Pós-graduação em Educação no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 23-42, dez. 2009.
NEWMAN, Janet; CLARKE, John. Gerencialismo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 353-381, maio/ago. 2012.
Organização de Cooperação e de Desenvolvimento Económico, Declaração de Paris sobre a eficácia da ajuda ao desenvolvimento. Fórum de Alto Nível. Paris: março de 2005. Disponível em: https://www.oecd.org/dac/effectiveness/38604403.pdf. Acesso em: 01 mar. 2018.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. As reformas educacionais e suas repercussões sobre o trabalho docente. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade. Reformas educacionais na América Latina e os trabalhadores docentes. Belo Horizonte: Autêntica, p. 13-35, 2003.
PARENTE, Juliano Mota. Gerencialismo e performatividade na gestão educacional do estado de São Paulo. 2016. 134 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente, 2016.
PAULA, Ana Paula Paes. Administração pública brasileira entre o gerencialismo e a gestão social. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 36-49, jan./mar. 2005.
SANTOS, Lucíola Licínio. Formação de professores na cultura do desempenho. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1.145-1.157, set./dez. 2004.
SHIROMA, Eneida Oto. Profissionalização e gerencialismo na educação. Jornal do SINPEEN, São Paulo, p. 1-7, 2003.
SIMKINS, Tim. Education reform and managerialism: comparing the experience of schools and colleges. Jornal Education Policy, London, v. 15, n. 3, p. 317-332, 2000.
VIÑAO, Antonio. Culturas escolares y reformas: sobre La naturaleza histórica de los sistemas e instituiciones educativas. Teias, Rio de Janeiro, v.1, n. 2, p. 1-25, jul./dez. 2000.
WITTMANN, Lauro Carlos. Autonomia da Escola e Democratização de sua Gestão: novas demandas para o gestor. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 72, p. 88-96, fev./jun. 2000.

Published

2018-05-25

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Managerialism and Performativity in Brazilian Education Management (J. M. PARENTE , Trans.). (2018). Educação Em Revista, 19(1), 89-102. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n1.06.p89