Percepetions of university students on gender diversity and intolerance inside the campus

Authors

  • Luci Mendes de Melo BONINI PUC-SP
  • Renan Antônio da SILVA UNESP/Araraquara
  • Marilene Ferreira de Lima OLIVEIRA Universidade de Mogi das Cruzes

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20esp.09.p111

Keywords:

Gender diversity, College students, LGBTT

Abstract

This paper presents the perceptions of university students regarding gender diversity and the different reactions of colleagues through situations of prejudice. The purpose of this paper is to describe how college students perceive gender diversity on campus and how peers treat them. This is a descriptive, qualitative, cross-sectional study. The material used was a questionnaire based in Madureira (2007) and was made available in Google forms for students between 18 and 40 years old. A total of 61 university students participated, of which 35 were identified as being female, 25 male and one female. The mean age was 22.28 ± 6.03 years and 73.9% lived in Alto Tietê; 18% in the city of São Paulo; 3.3% in the Vale do Paraíba and Interior of São Paulo, Litoral Sul and ABC with 1.6%. Most participants have shown respect for their classmates, some point out the existence of comments and judgments that can lead to verbal violence and humiliation. It is understood that the homophobia problem on campus is still small, but that some precautions can be taken like raising awareness in classrooms, curricula or even in more comprehensive programs.

Recebido em: 20/06/2019
Aprovado em: 27/08/2019

Author Biographies

  • Luci Mendes de Melo BONINI, PUC-SP

    Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, Docente no Programa de Mestrado em Políticas Públicas da Universidade de Mogi das Cruzes e líder do GRUPPU, CNPq.

  • Renan Antônio da SILVA, UNESP/Araraquara

    Pós–doutor em Ciências Sociais–UNESP/Marília. Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista–UNESP. Bolsista do Programa Nacional de Pós-doutorado da CAPES pelo Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas (PPG/PP) da Universidade de Mogi das Cruzes–UMC. Professor Permanente do PPG/PP da UMC.

  • Marilene Ferreira de Lima OLIVEIRA, Universidade de Mogi das Cruzes

    Doutoranda em Engenharia Biomédica pela Universidade de Mogi das Cruzes, (UMC) Mestre em Educação, Psicologia da Educação PUC-SP, docente no curso de Educação Física da Universidade de Mogi das Cruzes, UMC.

References

ASSOCIAC?A?O BRASILEIRA DE LE?SBICAS, GAYS, BISSEXUAIS, TRAVESTIS E TRANSEXUAIS. Secretaria de Educação. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.

BUTLER, Judith. Regulações de Gênero. Cadernos Pagu. Campinas, n. 42, p. 249-274, de jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8645122. Acessado em: 22.04.2019.

CAMARGO, Shelley A.P.; SAMPAIO NETO, Luiz F. Sexualidade e gênero. Revista Faculdade Ciências Médicas Sorocaba. Sorocaba, v.19, n. 4, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/RFCMS/article/viewFile/35351/pdf. Acessado em: 22.04.2019.

ELIAS, N.; SCOTSON, J. L. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zara, 2000

ELLIS, Sonja. Diversity and inclusivity at university: a survey of the experiences of lesbian, gay, bisexual and trans (LGBT) students in UK. Higher Education. v. 57, n. 6, jun./2009. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-008-9172-y.

HOLLAND, Laurel, MATTHEWS, Todd L., SCHOTT, Melinda R. “That’s So Gay!” Exploring College Students’ Attitudes Toward the LGBT Population, Journal of Homosexuality, 60:4, 575-595, 2013. DOI: 10.1080/00918369.2013.760321.

KANE, Melinda D. finding” safe” campuses: predicting the [resence pf LGBTstudent groups at Noth Carolina colleges and universities. Journal of Homosexuality, 60:828-852. 2013. DOI: 10.1080/00918369.2013.774837.

MADUREIRA, Ana Flávia A. Gênero, Sexualidade e diversidade na escola: a construção de uma cultura democrática. Tese (Doutorado em Psicologia). Instituto de Psicologia. Universidade de Brasília. 2007. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/1610/1/Tese_AnaFlaviaAmaralMadureira.pdf. Acessado em: 22.04.2019.

MURAGURI, Michael. Qualitative research methods for public policy. LAP LAMBERT: Saarbruchen, Germany. 2016.

NATIVIDADE, Marcelo; OLIVEIRA, Leandro de. Sexualidades ameac?adoras: religia?o e homofobia(s) em discursos evange?licos conservadores. Sexualidad, Salud y Sociedad. Revista Latinoamericana, Rio de Janeiro, n. 2, p. 121-161, 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/SexualidadSaludySociedad/article/view/32/445. Acessado em: 22.04.2019.

OKA, Mateus; LAURENTI, Carolina. Entre sexo e gênero: um estudo bibliográfico-exploratório das ciências da saúde. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 238-251, jan./2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902018000100238&lng=en&nrm=iso>. Acessado em: 26.04.2019. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-12902018170524.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Género. Temas de salud. 2018. Disponível em: https://www.who.int/topics/gender/es/. Acessado em: 22.04.2019.

POYNTER, Kerry J., WASHINGTON, Jamie. Multiple identities: creating community on campus lor LGBT students. New directions for students’ services. n. 111, Wiley Periodicals, Inc. Outono de 2005. DOI: https://doi.org/10.1002/ss.172.

PRAUN, Andrea Gonçalves. Sexualidade, gênero e suas relações de poder. Revista Húmus. São Luís/MA, v. 1, n. 1, jan./fev./mar./abr./2011. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/revistahumus/article/view/1641. Acessado em: 26.04.2019.

SILVA, Renan Antonio. Trans, ideologia da violência, criando personagens de direitos no Brasil. In: SILVA, Paulo Celso da; ROVIDA, Mara; LOPES, Felipe T. P. e GARCIA, Wilton (orgs.). Gêneros, diversidades, tecnologias e smart city. Sorocaba: EDUNISO, 2018.

SILVA, Deborah R. da e POLONI, Paula Keiko I. A democratização da mídia ao representar travestis e transexuais. In: SILVA, Paulo Celso da; ROVIDA, Mara; LOPES, Felipe T. P. e GARCIA, Wilton (orgs.). Gêneros, diversidades, tecnologias e smart city. Sorocaba: EDUNISO, 2018.

WOODFORD, Michael R., SILVERSCHANZ Perry, SWANK, Eric, SCHERRER, Kristin S. e RAIZ, Lisa Predictors of Heterosexual College Students’ Attitudes Toward LGBT People, Journal of LGBT Youth, 9:4, 2-12. 297-320, DOI: 10.1080/19361653.2012.716697

Published

2019-10-23

How to Cite

Percepetions of university students on gender diversity and intolerance inside the campus. (2019). Educação Em Revista, 20, 111-122. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20esp.09.p111