Comparative Education: Epistemological and Operational Relevance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.04.p41

Keywords:

Education, Comparative Education, Latin America

Abstract

Comparative Education is not precisely a curricular discipline, but a method to disentangle reality, gauging pedagogical systems from the didactical and institutional point of view. Through the discrepancies, peculiarities and similarities it leads to understanding and provides resources for the improvement of the gauged structures. On one side it makes use of Sociology and on the other of Philosophy. Normally, the studies of the subject did not carry out an epistemological approach, opting for the pure and simple application of the method. Thus, it becomes priority to develop research about Comparative Education in Latin America, due to the advance in Latin American integration. The implementation of the comparative method comprises various aspects of analysis. The principle of comparison emanates from otherness, projecting light on the disparities and similarities. Efforts toward studies of Comparative Education are urgently needed, being as Latin American nations can greatly gain with the educational advances of the others, especially considering the conjuncture of globalization which is now in process.

Recebido em: 01/09/2015.
Aprovado em: 28/11/2016.

Author Biographies

  • ADELCIO MACHADO DOS SANTOS, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

    Doutor. Docente e Pesquisador do Mestrado Interdisciplinar em Desenvolvimento e Sociedade da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP. Endereço eletrônico: adelciomachado@gmail.com.

  • JOEL HAROLDO BAADE, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

    Doutor. Docente e Pesquisador do Mestrado Interdisciplinar em Desenvolvimento e Sociedade da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP. Endereço eletrônico: baadejoel@gmail.com.

  • EVERALDO DA SILVA, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

    Doutor. Docente e Pesquisador do Mestrado Interdisciplinar em Desenvolvimento e Sociedade da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP. Endereço eletrônico: prof.evesilva@gmail.com.

References

BONITATIBUS, S. G. Educação comparada: conceito, evolução, métodos. São Paulo: EPU, 1989.

CRUZ, Teresinha Rosa. Educação e Organização Social: estudo comparado dos sistemas de educação. Petrópolis: Vozes, 1984.

FERREIRA, A. G. O sentido da educação comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 2, p. 124-138, mai./ago. 2008.

FRANCO, Maria Ciavatta. Estudos comparados e educação na América Latina. São Paulo: Livros do Tatu/Cortez, 1992.

FRANCO, Maria Ciavatta. Quando nós somos o outro: questões teórico-metodológicas sobre os estudos comparados. Educação e Sociedade, Campinas , v. 21, n. 72, p. 197-230, Ago. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302000000300011&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 19 Ago. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302000000300011.

LOURENÇO FILHO, M. B. Educação comparada. São Paulo: Melhoramentos, 1961.

NISKIER, Arnaldo Si CARVALHO, Marlene de. Educação comparada moderna. São Paulo: Tabajara, 1973.

Published

2017-06-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Comparative Education: Epistemological and Operational Relevance. (2017). Educação Em Revista, 18(1), 41-56. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.04.p41