Educação midiática, cultura digital e as fake news em tempos de pandemia

Authors

  • Márcia Gorett Ribeiro Grossi Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)
  • Débora Cristina Cordeiro Campos Leal Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - (CEFET-MG)
  • Mônica Ferreira da Silva Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p179

Keywords:

Educação Midiática, Cultura Digital, Fake News

Abstract

MEDIA EDUCATION, DIGITAL CULTURE AND FAKE NEWS IN TIMES OF PANDEMIC

 

Abstract: Faced with the need for teachers to help students deal with infodemia, since classrooms are currently embedded in a digital culture, a survey was carried out with the objective of presenting the possibilities of developing a critical sense in students in relation to the information that surrounds them. To this end, in 2021 a survey with a qualitative approach was carried out. According to the objective outlined, the type of research was descriptive. As for the technical procedures, it was opted for bibliographic and documental research. The results reveal the importance of media education, which encompasses the development of skills to combat misinformation and, at the same time, allows for a healthy skepticism, as the school is the environment that forms media citizens, where students build the relationship with knowledge and the information. Based on this need, this article presents 12 tips to identify fake news and suggests five educational activities that help identify these fake news.

Author Biographies

  • Márcia Gorett Ribeiro Grossi, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

    Doutora em Ciências da Informação pela UFMG; professora titular do CEFET- MG, lotada no Departamento de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica.

  • Débora Cristina Cordeiro Campos Leal, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - (CEFET-MG)

    Mestre em Educação Tecnológica pelo CEFET-MG. Licenciada em Pedagogia pela UFLA. Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela UFF.  Especialista em Designer Instrucional para EaD virtual pela UNIFEI. Integrante dos Grupos de Pesquisa AVACEFETMG.

     

  • Mônica Ferreira da Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

    Doutoranda em Estudos de Linguagens pelo CEFET-MG. Mestre em Meio ambiente e Turismo pela UNA. Graduada em Pedagogia pela Fundação Educacional Monsenhor Messias. Coordenadora Pedagógica dos Programas de Pós-graduação (lato sensu) da Nova Faculdade. Integrante do Grupo de Pesquisa AVACEFETMG.

     

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Published

2021-12-22

How to Cite

Educação midiática, cultura digital e as fake news em tempos de pandemia. (2021). Educação Em Revista, 22(esp2), 179-198. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p179