Educação inclusiva no contexto da pandemia

relato dos desafios, experiências e expectativas

Authors

  • Tamiris Aparecida Fachinetti Universidade Federal de São Carlos https://orcid.org/0000-0003-4859-1471
  • Cariza de Cássia Spinazola Universidade Federal de São Carlos
  • Relma Urel Carbone Carneiro Faculdade de Ciências e Letras -FCLAr/Unesp ´Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p151

Keywords:

Educação Inclusiva, Pandemia, Ensino Remoto

Abstract

This article deals with the challenge of thinking about special and inclusive education in the pandemic scenario caused by the Coronavirus. The purpose of this article is to report on the ways that pedagogical activities in remote teaching were planned, developed and carried out, by two special education teachers, since the suspension of classroom activities. The discussions revolve around the pedagogical practices adopted in the face of emergency remote teaching, interact with the regulations of the Ministry of Education, with the lack of support and the few procedures proposed by the federal government, that in a greater instance, even before the pandemic, with a global neoliberal economic system, it has transformed great social achievements in the name of capital interests.  The methodology adopted was of a qualitative nature in which the reports were divided in four categories. As a result, the experiences reported by the teachers showed a new meaning in education. There is also a positive narrowing in family and school relations, developing a higher level of communication, interaction and exchange of information about behaviors and learning.  In conclusion the the education is living a moment of reflection and struggle for rights, health, citizenship, education, equality.

Author Biographies

  • Tamiris Aparecida Fachinetti, Universidade Federal de São Carlos

    Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), na linha de pesquisa Estado, Formação e Política. Mestra em Educação Escolar (2018) pelo Programa de Pós Graduação em Educação Escolar da FCL/UNESP- Araraquara. Possui Graduação em Educação Especial (2014) pela UFSCar. Foi responsável pelos Programas Educacionais da Arteris Centrovias, coordenando às atividades do Projeto Escola, Viva Meio Ambiente, bem como as campanhas de segurança viária.Trabalhou como pedagoga técnica na equipe multidisciplinar da Escola Rotary de Educação Especial Dr. Angelo Passeri - APAE .É membro do membro da rede Universitas/Br e atualmente trabalha como docente de Desenvolvimento Social no SENAC de Araraquara, atuando em todos os cursos de Educação e no Programa de Educação para o Trabalho- Trampolim. Tem experiência na área de Educação Especial, Coordenação de Projetos, Segurança Viária, Pedagogia Administrativa e Educação Profissionalizando, atuando principalmente nos seguintes temas: educação inclusiva, atendimento educacional especializado, formação de professores e programas educacionais para empresas privadas.

  • Cariza de Cássia Spinazola, Universidade Federal de São Carlos

    Doutora em Educação (Universidade Federal de São Carlos); professora de Educação Especial na rede municipal de São Carlos (2018).

  • Relma Urel Carbone Carneiro, Faculdade de Ciências e Letras -FCLAr/Unesp ´Araraquara

    Doutora em Educação (Universidade Federal de São Carlos); docente na UNESP/Araraquara.

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Published

2021-02-12

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Artigos

How to Cite

Educação inclusiva no contexto da pandemia: relato dos desafios, experiências e expectativas. (2021). Educação Em Revista, 22(1), 151-166. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p151