Psicologia na escola

a violação dos direitos humanos e a construção da subjetividade no contexto escolar

Authors

  • Merie Bitar Moukachar Universidade do Estado de Minas Gerais/Faculdade de Educação - Belo Horizonte
  • Thais Alves de Paula Centro Universitário UNA de Belo Horizonte https://orcid.org/0000-0002-8478-3668

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22nesp.p127-144

Keywords:

Direitos Humanos, Escola, Subjetividade

Abstract

This article arises as to the result of research whose central matter is the violation of human rights and the construction of subjectivity in the school context considering the contribution of Psychology. The general objective of the research was to understand how the exercise of these rights influences the construction of subjectivity in schools and the role of Psychology in this scenario. Bibliographic research was developed involving books, monographs, and articles on the subject focusing on the perspective of historical Social Psychology, taking Vygotsky as a central reference. As a result, we realized that subjectivity is constituted from the material, political, economic, historical, and social context. The research focused on the school, as it is understood here as a socio-cultural space that also fulfills a social function and the transformation of subjects. We identified children and adolescents’ rights complying with the Brazilian law and found that their exercise or violation may have an effect on the construction of subjectivity. Thus, we highlight the importance of the professional of Psychology in schools and in Public Education Policies, considering their role and social commitment, with the less favored Brazilian population and with the guarantee of the exercise of human rights in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Merie Bitar Moukachar, Universidade do Estado de Minas Gerais/Faculdade de Educação - Belo Horizonte

    Doutorado em Educação (UFMG, 2013) e Pós-Doutorado, com projeto aprovado pela Fapemig e vinculado ao curso de Psicologia da Universidade Federal de Minas Gerais (2014-2015); professora com cargo efetivo na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG).

  • Thais Alves de Paula, Centro Universitário UNA de Belo Horizonte

    Possui graduação em Psicologia pelo Centro Universitário UNA (2019); atualmente, atua em área clínica como psicoterapeuta.

References

ABRAMOVAY, Miriam; RUA, Maria das Graças. Violência nas Escolas. Versão Resumida. Brasília: UNESCO Brasil, REDE PITÁGORAS, Coordenação DST/AIDS do Ministério da Saúde, a Secretaria do Estado dos Direitos Humanos do Ministério da Justiça, CNPq, Instituto Ayrton Senna, UNAIDS, Banco Mundial, USAID, Fundação Ford, CONSED, UNDIME, 2002.

BOCK, Ana Mercês Bahia. Psicologia e Compromisso Social. São Paulo: Editora Cortez, 2003.

BOCK, Ana Mercês Bahia; FURTADO, Odair; TEIXEIRA, Maria de Lourdes Trassi. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 10ª edição. São Paulo: Saraiva, 2008.

BOCK, Ana Mercês Bahia; GONÇALVES, Maria da Graça Marchina; FURTADO, Odair. Psicologia Sócio-Histórica: Uma visão crítica em Psicologia. 3ª edição. São Paulo: Cortez, 2007.

BRANCO, Maria Tereza Castelo. Que Profissional Queremos Formar? Psicologia Ciência e Profissão. Brasília, n. 3, p. 28-35, vol 18, 1998. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1414-989319980003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 de março de 2020.

BRASIL. Lei no 8.069. Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). Brasília, DF, julho de 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266>. Acesso em: 20 de abril de 2020.

BRASIL. Lei 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. (LDBEN). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996 Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>.

BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/2191-plano-nacional-pdf/file>. Acesso em: 30 de outubro de 2019.

CHAUÍ, Marilena. Um Convite a Filosofia. 1ª edição. São Paulo: Editora Ática, 2000.

COIMBRA, C. As Funções da Instituição Escolar: Análise e Reflexões. Psicologia: Ciência e Profissão. Brasília, v. 9, n. 3, p. 14-16, 1989.

Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98931989000300006>. Acesso em: 06 de nov de 2019.

CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA (CRP-MG) e COMISSÃO DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL (orgs). Práticas e Pesquisas em Psicologia e Educação: Experiências em Minas Gerais. Belo Horizonte: CRP 04, 2017. Disponível em: <https://crp04.org.br/crp-mg-publica-livro-digital-sobre-praticas-em-psicologia-e-educacao/>. Acesso em: 09 de abr de 2020.

DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sociocultural. In: DAYRELL, Juarez (org.) Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

DECLARAÇÃO UNIVERSAL DOS DIREITOS HUMANOS. Assembleia Geral das Nações Unidas. Paris, 10 dezembro de 1948. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/direitoshumanos/declaracao/>. Acesso em: 27 de abr de 2020.

FERNANDES, A. & PALUDETO, M. Educação em Direitos Humanos: desafios para a escola contemporânea. Caderno Cedes, Campinas, vol. 30, n. 81, p. 233-249, mai-ago. 2010. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 30 de out de 2019.

MAIA, Ana Paula et al. A Escola na Rede de Proteção dos Direitos de Crianças e Adolescentes: guia de referência. São Paulo: Ação Educativa, 2018.

MARTINEZ, Albertina Mitjáns (org). Psicologia Escolar e Compromisso Social. 3ª edição. Campinas, SP: Editora Alínea, 2015.

MOLON, S. Notas Sobre Constituição Do Sujeito, Subjetividade e Linguagem. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 4, p. 613-622, out./dez. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v16n4/a12v16n4.pdf>. Acesso em: 08 de jun de 2019.

OLIVEIRA, Fernanda Morais de. Tendências Pedagógicas Progressistas Brasileiras: Concepções e Práticas. Dissertação (Mestrado em Estudos profissionais especializados em Educação: Especialização em Administração das Organizações Educativas). Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação (ESE), Porto, Portugal, 2017. Disponível em: <https://recipp.ipp.pt/bitstream/10400.22/10743/1/DM_FernandaOliveira_2017.pdf>. Acesso em: 08 de abr de 2020.

SANTANA, Ruth Bernardes de. Interface entre a Psicologia Social e a Educação Infantil: as contribuições do interacionismo de G. H. Mead. In: GUERRA, Andrea M. C.; KIND, Luciana; AFONSO, Lucia; PRADO, Marco Aurélio M. (orgs). Psicologia Social e Direitos Humanos. ABRAPSO-MG, Programa de Pos-Graduação em Psicologia/UFMG. Belo Horizonte: Edições do Campo Social, 2003.

SANTOS, Roberto Ferreira dos. Tendências Pedagógicas: o que são e para que servem. Educação Pública. Publicado em 17 de abril de 2012. Disponível em: <http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/educacao/0327.html>. Acesso em: 08 de abr de 2020.

VIGOTSKY, Lev Semionovich. Psicologia Pedagógica. 3ª edição. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes Ltda, 2010.

VIGOTSKY, Lev Semionovich. Teoria Social da Mente. 6ª edição. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1998

Published

2021-03-05

How to Cite

Moukachar, M. B., & Paula, T. A. de. (2021). Psicologia na escola: a violação dos direitos humanos e a construção da subjetividade no contexto escolar. Educação Em Revista, 22(esp), 127-144. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22nesp.p127-144