Psicologia na escola

a violação dos direitos humanos e a construção da subjetividade no contexto escolar

Authors

  • Merie Bitar Moukachar Universidade do Estado de Minas Gerais/Faculdade de Educação - Belo Horizonte
  • Thais Alves de Paula Centro Universitário UNA de Belo Horizonte https://orcid.org/0000-0002-8478-3668

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22nesp.p127-144

Keywords:

Direitos Humanos, Escola, Subjetividade

Abstract

This article arises as to the result of research whose central matter is the violation of human rights and the construction of subjectivity in the school context considering the contribution of Psychology. The general objective of the research was to understand how the exercise of these rights influences the construction of subjectivity in schools and the role of Psychology in this scenario. Bibliographic research was developed involving books, monographs, and articles on the subject focusing on the perspective of historical Social Psychology, taking Vygotsky as a central reference. As a result, we realized that subjectivity is constituted from the material, political, economic, historical, and social context. The research focused on the school, as it is understood here as a socio-cultural space that also fulfills a social function and the transformation of subjects. We identified children and adolescents’ rights complying with the Brazilian law and found that their exercise or violation may have an effect on the construction of subjectivity. Thus, we highlight the importance of the professional of Psychology in schools and in Public Education Policies, considering their role and social commitment, with the less favored Brazilian population and with the guarantee of the exercise of human rights in the school environment.

Author Biographies

  • Merie Bitar Moukachar, Universidade do Estado de Minas Gerais/Faculdade de Educação - Belo Horizonte

    Doutorado em Educação (UFMG, 2013) e Pós-Doutorado, com projeto aprovado pela Fapemig e vinculado ao curso de Psicologia da Universidade Federal de Minas Gerais (2014-2015); professora com cargo efetivo na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG).

  • Thais Alves de Paula, Centro Universitário UNA de Belo Horizonte

    Possui graduação em Psicologia pelo Centro Universitário UNA (2019); atualmente, atua em área clínica como psicoterapeuta.

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Published

2021-03-05

How to Cite

Psicologia na escola: a violação dos direitos humanos e a construção da subjetividade no contexto escolar. (2021). Educação Em Revista, 22(esp), 127-144. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22nesp.p127-144