THE RELATIONSHIP BETWEEN SCHOOL AND FAMILY: CONTRIBUTING TO THE LEARNING AND TRAINING OF THE SUBJECT
: CONTRIBUTING TO THE LEARNING AND TRAINING OF THE SUBJECT
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p137Keywords:
Escola , Família, AprendizagemAbstract
ABSTRACT: This research arose from the need to investigate the existing relationships between the school environment together with the family, favoring so that there can be learning, as well as contributing to the formation of this subject. This is because education is seen as a practice that is capable of changing the social process to which this subject is inserted. The knowledge acquired through the teaching-learning educational process is considered to be responsible for social changes in which this subject comes to participate, since the family or the school alone is not able to develop the necessary knowledge in the subjects, thus remaining to the importance of joint work that must exist between the parties. The process of education is seen as fundamental so that each subject can thus be able to enjoy equally, rights and duties offered by the community to which this subject is inserted, this is only possible through education. Here, bibliographic research was adopted as the methodology, in which articles from the Scielo database and other published works that dealt with the theme were searched, as well as some books by Paulo Freire.Keywords: School. Family. Learning.
Downloads
References
BENVIDES, Maria Victória de Mesquita Soares. A cidadania Ativa. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
BORDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 2001.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília: 1996.
BUSCAGLIA, Leo. Os deficientes e seus pais. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 1993.
CANDAU, Vera Maria et al. Oficinas pedagógicas de direitos humanos. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
ESTEVE, Júlia Maria. Mudanças sociais e função do docente. In: NÓVOA, Antonio. Profissão Professor. Porto: Ed. Porto, 1995.
FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra (1979).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra,1996.
LIMA, Licínio C. Organização escolar e democracia radical: Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002. (Guia da escola cidadã; v. 4).
MARTINS; TAVARES. Sandra Veralúcia Marques; Helenice Maria. A família e a escola: desafios para a educação no mundo contemporâneo. Revista da Católica, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 256-263, 2010.
MEKSENAS, Paulo. Sociologia da Educação: Uma introdução ao estudo da escola no processo de transformação social. 2ª ed., São Paulo: Cortez, 1992.
RODRIGUES, W. C. Metodologia Científica. Série didática, FAETEC/IST, 2007.
SANTOS, L. F. A. do. Apostila metodologia da pesquisa científica II. Série didática, FAIT, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.