THE RELATIONSHIP BETWEEN SCHOOL AND FAMILY: CONTRIBUTING TO THE LEARNING AND TRAINING OF THE SUBJECT

: CONTRIBUTING TO THE LEARNING AND TRAINING OF THE SUBJECT

Authors

  • Madson Márcio de Farias Leite Universidade Autônoma de Assunção
  • Clara Roseane da Silva Azevedo Mont'Alverne Universidade Autônoma de Assunção - UAA

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p137

Keywords:

Escola , Família, Aprendizagem

Abstract

ABSTRACT: This research arose from the need to investigate the existing relationships between the school environment together with the family, favoring so that there can be learning, as well as contributing to the formation of this subject. This is because education is seen as a practice that is capable of changing the social process to which this subject is inserted. The knowledge acquired through the teaching-learning educational process is considered to be responsible for social changes in which this subject comes to participate, since the family or the school alone is not able to develop the necessary knowledge in the subjects, thus remaining to the importance of joint work that must exist between the parties. The process of education is seen as fundamental so that each subject can thus be able to enjoy equally, rights and duties offered by the community to which this subject is inserted, this is only possible through education. Here, bibliographic research was adopted as the methodology, in which articles from the Scielo database and other published works that dealt with the theme were searched, as well as some books by Paulo Freire.Keywords: School. Family. Learning. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Madson Márcio de Farias Leite, Universidade Autônoma de Assunção

    Doutorando em Ciências da Educação pela Universidade Autônoma de Assunção (UAA) - Py. Mestrado em Ciência da Educação pela Universidade Interamericana - Py. Graduado em Psicologia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL); E graduado em Educação Física pela Faculdade São Tomas de Aquino (FACESTA-AL).

  • Clara Roseane da Silva Azevedo Mont'Alverne, Universidade Autônoma de Assunção - UAA

    Doutora em Ciências da Educação pela Universidad Autónoma de Asunción – UAA, Paraguai – (Py). 

References

BENVIDES, Maria Victória de Mesquita Soares. A cidadania Ativa. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

BORDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 2001.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília: 1996.

BUSCAGLIA, Leo. Os deficientes e seus pais. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 1993.

CANDAU, Vera Maria et al. Oficinas pedagógicas de direitos humanos. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

ESTEVE, Júlia Maria. Mudanças sociais e função do docente. In: NÓVOA, Antonio. Profissão Professor. Porto: Ed. Porto, 1995.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra (1979).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra,1996.

LIMA, Licínio C. Organização escolar e democracia radical: Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002. (Guia da escola cidadã; v. 4).

MARTINS; TAVARES. Sandra Veralúcia Marques; Helenice Maria. A família e a escola: desafios para a educação no mundo contemporâneo. Revista da Católica, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 256-263, 2010.

MEKSENAS, Paulo. Sociologia da Educação: Uma introdução ao estudo da escola no processo de transformação social. 2ª ed., São Paulo: Cortez, 1992.

RODRIGUES, W. C. Metodologia Científica. Série didática, FAETEC/IST, 2007.

SANTOS, L. F. A. do. Apostila metodologia da pesquisa científica II. Série didática, FAIT, 2006.

Published

2021-02-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Leite, M. M. de F. ., & Mont'Alverne, C. R. da S. A. (2021). THE RELATIONSHIP BETWEEN SCHOOL AND FAMILY: CONTRIBUTING TO THE LEARNING AND TRAINING OF THE SUBJECT: : CONTRIBUTING TO THE LEARNING AND TRAINING OF THE SUBJECT. Educação Em Revista, 22(1), 137-150. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p137