
Brazilian Journal of

International Relations

ISSN: 2237-7743 | Edição Quadrimestral | volume 9 | edição nº 2 |  2020

Public Opinion and Brazilian Foreign 
Policy: Brazil’s participation at the 1962 

Punta del Este Conference and the 
press 




 Ana Carolina Marson

BJIR

Instituto de Gestão Pública e 

Relações Internacionais

Unversidade Estadual Paulista

     “Júlio de Mesquita Filho”

A Brazilian Journal Of International Relations (BJIR) está indexada no International Political Science Abstracts (IPSA),

	 	 	 	 	 	    EBSCO Publishing e Latindex

https://doi.org/10.36311/2237-7743.2020.v9n2.p348-373



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   349 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

THE PRESS AND BRAZILIAN FOREIGN POLICY: BRAZIL’S 

PARTICIPATION AT THE 1962 PUNTA DEL ESTE CONFERENCE 
Ana Carolina Marson1 

 

Abstract: This paper seeks to comprehend how a portion of the Brazilian public opinion, 

specifically the press, understood Brazil’s participation in the Eighth Meeting of Consultation 

of Ministers of Foreign Affairs, held in Punta del Este, Uruguay, in January 1962 – the Punta 

del Este Conference. This was a decisive meeting since it culminated in the expulsion of Cuba 

from the Organization of American States (OAS), because of the pressure exerted by the United 

States. Brazil distinguished itself for leading a group of countries against Cuba’s expulsion, 

based on the principle of self-determination and non-intervention. Although some authors 

believe the Punta del Este Conference to be the first event to massively mobilize the Brazilian 

public opinion around a foreign policy issue, they are not clear about what they understand as 

the concept of public opinion or how it positioned itself about Brazil’s participation in the 

Conference. Thus, this paper focuses on the coverage of three newspapers of national 

circulation (Jornal do Brasil, O Estado de São Paulo and Última Hora) between November 1961 

and March 1962 to understand, through a content analysis method, how the press evaluated 

Brazil’s participation in the Punta del Este Conference. The results point to a bigger support of 

the Brazilian position and the Independent Foreign Policy. 

Keywords: Public Opinion, Press, Punta del Este Conference, Independent Foreign Policy, 

Cuba. 

 

 

I. INTRODUCTION 

 

The beginning of the 1960s was a crucial time in Brazilian history. The governments of 

Jânio Quadros and João Goulart (1961-1964) were marked by economic problems, political 

impasses and the growing participation of social movements in the public sphere. The large 

external debt left by the Kubitschek administration (1956-1961) – two billion dollars –, the 

rising inflation and the deterioration of the commercial balance hampered Brazil’s chance of 

                                                      
1 Mestra em Relações Internacionais pelo Instituto de Relações Internacionais da Universidade de São Paulo (IRI-
USP) e atualmente é doutoranda do Programa de Relações Internacionais da Universidade de São Paulo (IRI-
USP). Suas áreas de interesse são opinião pública, política externa brasileira e relação Brasil – Estados Unidos. 
Email: anacarolina.marson@gmail.com  

https://doi.org/10.36311/2237-7743.2020.v9n2.p348-373

mailto:anacarolina.marson@gmail.com


Ana Carolina Marson   350 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

getting new international loans (Skidmore 1988, 240). The political arena was as unstable as 

the economic one. Seven months after his inauguration, Jânio Quadros resigned from the 

country’s presidency starting a deep political crisis. Part of the military ministers tried to 

prevent Vice President João Goulart from arising to power, given his leftist inclinations 

(Skidmore 1988, 252). Goulart’s inauguration was only possible due to a compromise of both 

sides, installing a short-term parliamentarism – in January 1963 a referendum would reinstate 

presidentialism. Another aspect of this period stressed by scholars is the intensity of the social 

conflicts that, according to some, had reached unprecedented levels (Loureiro, 2016).2 

The first half of the 1960s was also a crucial moment for Brazilian foreign policy. 

Academics recognize the impact that both Quadros’ and Goulart’s administrations had on 

Brazilian foreign policy. Although it was reverted after the 1964 military coup, this policy had 

relevant imprints on Brazil’s international policy (Storrs 1973, Manzur 2009).3 The 

Independent Foreign Policy (IFP) – as it came to be known – was created during Jânio Quadros’ 

electoral campaign and developed throughout his short term (January – August 1961). This 

foreign policy intended to be more independent from the United States, which meant improving 

Brazilian relations with socialist countries and establishing bonds with recently independent 

countries, mainly African ones (Storrs 1973, 252). 

The Independent Foreign Policy believed in the non-intervention and self-determination 

principles. Government officials argued that in order to play a bigger role in international peace 

policies, Brazil needed to narrow its diplomatic relations with socialist countries, including the 

Soviet Union – with whom it had broken relations during Dutra’s administration in 1947 

(Skidmore 1988, 245; Dantas 1962, 7). This strategy would also give Brazil a chance to widen 

its international market; an essential step for the country economy, given the difficulties it faced 

at the moment (Loureiro 2017, cap. 1). Some of the IFP results that can be mentioned are the 

resumption of diplomatic relations with the Soviet Union on November 1961 and the 

reestablishment of ties with countries of Eastern Europe, such as Albania, Bulgaria, Hungary 

and Romania (Manzur 2009, 173).4 The Independent Foreign Policy is extremely important 

                                                      
2 For a further account about Brazil’s conjecture at the 1960s see Ferreira (2011, chapters 4-6), and 
Ferreira and Gomes (2007, chapters 4 e 5). 
3 Scholars recognize that the Brazilian foreign policy was already going through changes at the end of 
Juscelino Kubitschek’s administration, however the main ruptures happened at Quadros’ government. 
4 Besides seeking to expand Brazil’s commercial relations, the Independent Foreign Policy supported 
anti-colonialist policies, believed the country should be more active on international forums, reaffirmed 
Brazilian’s compatibility with the Inter-American system and defended the international disarmament 
(Manzur 2009, 81-82). For a comprehensive account of the IFP see Bandeira (1979: chapter 9) and 
Quadros (1961, 150-156). 



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   351 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

since it radically changed Brazil’s traditional foreign policy line – automatic alignment with 

the United States.   

This article focuses on the Brazilian participation at the Punta del Este Conference to 

reflect on the relation between public opinion and foreign policy during the Goulart presidency. 

The period studied is of the utmost importance to the Brazilian foreign policy. Therefore, 

analyzing how the press saw this diversification on the traditionalist line the country used to 

follow on its foreign can shed light on current movements of Brazil’s public opinion. The 

comprehension of this connection is also important given that only few scholars studied this 

topic, and the ones that did left some gaps on their work. Academics in general, apart from 

Tânia Manzur (2009) 5, are not clear about what they understand as public opinion, how it 

manifested itself, what was its power over the policy makers and, specifically, which was its 

main position regarding Brazil’s participation at the Punta del Este Conference. Hence, by 

analyzing three newspapers of the time, this study intends to contribute to the foreign policy x 

public opinion debate.6 

 In this context, Brazil’s participation at the VII Foreign Ministers Consultation Meeting, 

also known as the Punta del Este Conference, Uruguay, on January 1962, was a milestone for 

the country’s foreign policy. At the beginning of the 1960s, Cuba, alongside western Berlin, 

had become one of U.S.’ main concerns. Even though Washington and Moscow had started an 

approximation process at the end of the 1950s, the presence of a communist country in the 

western Hemisphere was inadmissible to the Kennedy administration (Weaver 2014, 142). 

Thus, supported by the United States, Colombia7 asked the Organization of American States 

(OAS) council for a consultation meeting, as foreseen by the Inter-American Treaty of 

Reciprocal Assistance (Neto 2005, 2).8 This meeting aimed to get a declaration from Cuba 

                                                      
5 Manzur defines public opinion as “the set of different currents of ideas expressed in one place, in a 
determined time about one or more issues. These currents reveal perceptions, views of the world, 
concepts and prejudices, ideas and ideologies. To be considered public opinion it should have come to 
the public attention, or been published, once you can’t assess non-revealed opinions. It is also not about 
individual idiosyncrasies, since a current of thought can’t be measured by individuality.” (Manzur 2009, 
29).  
6 For further information about the Brazilian positions at the Punta del Este Conference see Amoroso 
Lima (1962, 5-16). 
7 Colombian policymakers were bothered by the actions of subversive groups on their territory and 
accused Cuba of training these subversive elements. 
8 The Inter-American Treaty of Reciprocal Assistance, also known as the Rio de Janeiro Treaty, was an 
agreement signed in 1947 establishing the Americas’ collective defense mechanism. Henceforth, any 
attack against one if its members was considered an attack to all the others. For further information 
about the Rio Treaty see CPDOC-FGV’s entry at: 
<http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/tratado-interamericano-de-assistencia-
reciproca-tiar>. Accessed at: 10/08/2019 

http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/tratado-interamericano-de-assistencia-reciproca-tiar
http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/tratado-interamericano-de-assistencia-reciproca-tiar


Ana Carolina Marson   352 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

reaffirming its bounds to the Pan-American system (Azevedo 2014, 45). It was implicit on the 

Conference calling the Hemisphere incompatibility with communism – Fidel Castro had just 

declared the Cuban revolution to be communist, on December 1961.9 

After the approval of the Colombian request, the Conference was schedule for January 

1962 in Punta del Este, Uruguay. It started on January 22nd and aimed “to consider the threats 

to the peace and the political independence of American states that might arise from the 

intervention of extracontinental powers directed toward breaking American solidarity”.10 

Throughout the meeting, the OAS members split into two groups: one led by the United States 

and mainly comprised of Central American countries (Cuban neighbors) demanded economic 

and diplomatic sanctions for the Island; while the second group, led by Brazil, was against such 

sanctions and called for a more diplomatic solution. To defend the illegality of these sanctions, 

Brasilia grounded its arguments on the principle of self-determination, meaning, each peoples’ 

right to choose their own form of government and social organization, without foreign 

intervention (Storrs 1973, 189). Brazil proposed a similar situation of Finland – turning the 

country into a geopolitically neutral state within the Cold War through a negative obligation 

agreement, just as Finland had done in 1948 in the European Cold War.11 However, at the end 

of the Conference, the OAS members decided for the removal of Cuba from both the OAS and 

the Inter-American Defense Board (IADB).12 This was a relevant episode, since this decision 

happened with no grounds on the OAS charter, that didn’t foresee the removal of its members. 

Moreover, the decision was reached without the support of Latin America biggest countries: 

Argentina, Brazil,13 Chile and Mexico abstained from voting; thus, Cuba’s removal was 

approved by fourteen votes – the minimum necessary (Neto 2005, 2; Weis 2001, 334).14 

Scholars argue that the Punta del Este Conference was the first time Brazilian public 

opinion massively manifested about a foreign policy issue. According to these academics, 

Brazilian society started to polarize into two groups: the liberals and the independentists (or 

                                                      
9 For a further account of the Punta del Este Conference see Prado Jr (1961, 9-17).  
10 Final act of the VIII Meeting of Consultation of Ministers of Foreign Affairs. Available at: 
<http://www.oas.org/consejo/MEETINGS%20OF%20CONSULTATION/Actas/Acta%208.pdf>. 
Accessed at: 15/08/2019 
11 Such neutrality implied that Finland could not sign any economic or military agreement with neither 
the Soviet Union nor the United States (Avila 2011, 60). 
12 The negative obligation treaty allowed Cuba to keep its self-determination right, given that it didn’t 
sign any military alliance with hostile extracontinental powers (Storrs 1973, 318). 
13 Brazil believed that Cuba’s expulsion from the inter-American system would create a dangerous 
precedent, since it would create a background for the American countries to audit each other. Therefore, 
violating the principles of self-determination and non-intervention (Manzur 2014, 145). 
14 Última Hora (henceforth UH), Unidade da OEA contra comunismo e divergência sobre expulsão de 
Cuba, January 31st 1962, cover issue. 

http://www.oas.org/consejo/MEETINGS%20OF%20CONSULTATION/Actas/Acta%208.pdf


The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   353 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

associationist-liberals and universal-independentists, respectively – in accordance with the 

terminology created by Manzur).15 Both groups expressed their views of how Brazil’s should 

develop its foreign policies. Liberals were favorable to foreign capital as the baseline for the 

country’s industrial development, therefore a closest relation to the U.S. was desirable. The 

independentists, on the other hand, criticized foreign investments and believed in a more 

autonomous development, besides closer relations with socialist and third world countries 

(Manzur 2009, 85; Cervo 2008, 17). 

According to Manzur, regarding the Cuban issue, the independentists were pro Cuba, 

while liberals defended the U.S. position. The author argues that independentists were against 

any kind of coercive solution against Cuba. The Island should be free to practice its sovereignty 

and its right to self-determination, once a violation of such rights would represent a threat to all 

the peoples of Latin America. The liberals, on the other hand, were favorable to American 

intervention in Cuba in order to guarantee the continent’s peace and security (Manzur 2009, 

140-141). Manzur also argues that it is essential to study the movements of Brazilian public 

opinion during the Quadros-Goulart period, since it was vastly fragmented and became one of 

the main aspects that led to the end of democracy in March 1964 (Manzur 2009, 83). According 

to the author, the Punta del Este Conference would be a strong example of Brazil’s public 

opinion polarization.  

Two distinctions must be made for the development of this study: the concept of public 

opinion and the period selected. We choose to analyze a portion of the public opinion barely 

studied on the Punta del Este Conference issue – the Brazilian press. As we couldn’t analyze in 

depth the whole universe of newspapers of that time, we choose to focus on three papers that 

represented the main positions of the Brazilian political spectrum (O Estado de São Paulo, 

Jornal do Brasil and Última Hora). These newspapers were chosen not only because of their 

political inclinations (conservative, moderate, leftist, respectively) but also because of their 

regional heterogeneity (cities of São Paulo and Rio de Janeiro). We recognize that these 

newspapers can’t be taken as synonym of the whole Brazilian papers of the time, given that 

most of them probably were conservatives. However, we opted for analyzing the ones that 

                                                      
15 According to Manzur the administrations of Jânio Quadros and João Goulart witnessed a split of the 
public opinion into four groups: the associationist-liberals, the nationalist-liberals, the universal-
indepentists and the nationalist-radicals. The author argues that due to the national conjecture, between 
1961 and 1964 these groups gradually entered a polarization process. What ended fusing them into two 
groups ideologically distinguished: the liberal-associationists and the universal-independentists. For a 
further account of this classification see Manzur (2009, 88).  



Ana Carolina Marson   354 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

represented different opinions within the Brazilian society, in order to see how the whole 

political spectrum regarded the Punta del Este Conference matter.    

   Regarding the analyzed period, we decided to limit it between November 1961, when 

the Colombian proposal for the meeting was accepted, and March 1962, when president Goulart 

went to the United States in an official visit. This was the first great event for the Brazilian 

foreign policy after the Conference, therefore shifting the Brazilian press attention on foreign 

policy issues.16 At the 1960s decade, the Brazilian press was mostly written press and the radio. 

The newspapers at this time were financially struggling, just as the rest of the country. Still, the 

press was highly involved in the political life and struggles of the time. The newspapers chosen 

for this study were some among the many involved in politics. But why were they chosen? O 

Estado de São Paulo was one of the biggest rightist papers of the time, in addition Julio de 

Mesquita Filho (the newspaper owner) later connection to the 1964 coup. The Jornal do Brasil 

was chosen because of its non-spoken connection the Brazilian government. Finally, the Última 

Hora newspaper represented an innovation on the Brazilian press, since it was quicker and had 

several editions in a day. 

We recognize the difficulty of analyzing the public opinion by focusing only on national 

newspapers. Even though, they are important opinion makers – influencing those with power 

to press the government, alphabetized people who lived in the cities – newspapers present a 

limited perspective. First and foremost, they are companies with interests and political 

affiliations. This can be clearly observed in the case of O Estado de São Paulo, that adopted a 

strong anti-Goulart stance. At one point, Júlio de Mesquita Filho, owner of O Estado, became 

the main civil plotter of the movement that conspired to oust the Brazilian president and install 

a military government (Skidmore 1988, 274). Still, scholars argue that the newspapers are a 

vital source to access society’s views and opinions. According to Ambrose Akor, the press is 

essential to understand the relation between public opinion and foreign policy. He also 

emphasizes that mass media are connectors between policymakers and society. Whilst 

policymakers follow such medias to understand a portion of the public opinion, the press is the 

main source of information for the masses to know how the policymakers are acting (Akor 

2011, 36). 

Therefore, to bypass these limitations, we resorted to the cross-checking of sources by 

using newspapers of different editorial lines, political inclinations and relations with interest 

groups. To analyze the collected material, we applied a content analysis methodology presented 

                                                      
16 For a further account on Goulart’s trip to the United States see Skidmore (1988, 265). 



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   355 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

by Krippendorff (2004). Firstly, we studied the report’s position in the paper – cover or inner 

pages, upper or bottom part of the page; besides analyzing the report’s type – news or editorial. 

These variables can not only reveal the importance given by the papers to the issue, but also the 

frequency they expressed their opinion about Brazil’s positions at the Conference. 

Thereafter, we identified the main political figures from Brazil, Cuba and the United 

States involved on the case – João Goulart, San Tiago Dantas, Fidel Castro, Ernesto Che 

Guevara, John Fitzgerald Kennedy and Dean Rusk – as well as the position their countries 

adopted at the Conference.17 For this analysis we identified and classified two types of 

adjectives: direct – beside the name or personal pronouns – and contextual. Direct adjectives 

are immediately identifiable and, in many occasions, brought strong qualifications to the 

political figures, both positive and negative. The contextual adjectives were subtler. Woven into 

the general context of the article, their analysis provided a better notion of the newspapers 

position about the issue they were reporting. This paper makes a thorough analysis of all the 

news and editorials about the Punta del Este Conference on the three selected newspapers. Our 

findings pointed to a smaller degree of polarization in Brazilian society and a considerable 

social support to the neutrality policy – what we interpreted as a proxy support to the 

Independent Foreign Policy (IFP).  

 

II. THE PRESS AND THE PUNTA DEL ESTE CONFERENCE 
  

The analysis of the three selected newspapers presented significant discrepancies 

between them. O Estado de São Paulo, for instance, kept a consistent analysis throughout the 

Punta del Este Conference period. The paper always showed its strong position against 

communism and the Fidel Castro government, and its favorable stance towards the United 

States, particularly regarding the need of harsher measures against Cuba. Conversely, the Jornal 

do Brasil adopted a more moderate line; even though it disapproved the political path chosen 

by the Castro government. The paper believed on the principles of non-intervention and self-

determination and was against any OAS enforcement measure towards Cuba. The Última Hora 

newspaper, in turn, defended the Cuban government positions and put forward a more critical 

position towards the decisions taken by the Punta del Este Conference. 

                                                      
17 Even though the other members of OAS were important participants and relevant to our analysis, 
given that our scope is to understand Brazil’s actions at the Conference, we choose to cluster them on 
one category.  



Ana Carolina Marson   356 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

 Regarding the quantitative analysis, between 1st of August 1961 and 31st of March 1962, 

we found a total of 498 articles about the Conference. From this amount, 234 (47% of the total 

amount) were from O Estado de São Paulo, 181 (36% of the total amount) from Jornal do 

Brasil, and 83 (17% of the total amount) from Última Hora. In terms of unit analysis, we could 

observe that in all three newspapers there were more articles than editorials about the 

Conference. O Estado de São Paulo presented a ratio of two to one, whereas the Jornal do 

Brasil four to one. The Última Hora newspaper didn’t have any editorial regarding the OAS 

Conference. This is an interesting outcome; even though it was expected the number of articles 

to surpass the editorials, the high proportion of editorials from O Estado de São Paulo shows 

the importance the paper gave to the Conference issue. Besides reporting it massively, O Estado 

de São Paulo repeatedly presented its position on the matter. In contrast, we were surprised to 

notice that Última Hora didn’t express its position clearly once. Therefore, we can infer that O 

Estado’s tendency to cover more international issues than domestic ones and Última Hora’s 

opposite tendency would explain this discrepancy. Nonetheless, given the issue’s relevance for 

Brazilian foreign policy and Última Hora’s representativeness to Brazil’s leftists it is worth 

noting the paper’s few editorials and clearly expressed opinions. 

Another surprising aspect was the low presence of manifestations from members of the 

civil society. Manifestations from the civil society in the newspapers were frequent, mainly on 

issues related to domestic public policies, such as the economy (Loureiro 2016a). We supposed 

the same would happen with foreign policy issues, but that was not the case. Among the selected 

papers, O Estado de São Paulo was the one that brought most of the civil society groups 

opinions. In 20 of their 234 news (9%) it ipisis litteris reported manifestations of scholars, the 

Inter-American Regional Organization of Workers (ORIT), londrinenses citizens and Brazilian 

ex-chancellors. It must be stressed, however, that their position was very similar to the one 

adopted by O Estado – criticizing Cuba or the stance taken by the Brazilian government. The 

Jornal do Brasil, on the other side, brought opinions from the civil society in only 5 of its 181 

news (3%). All of them were from sectors with different opinions from the paper, which shows 

its diversity. Finally, Última Hora didn’t bring a single manifestation from the civil society, 

what was surprising, given the newspaper’s strong relation to the urban worker’s movement. It 

should be mentioned, at this point, that the civil society manifestation is the first difference 

found from what some authors have written about the Conference. These scholars argued that 

the Punta del Este Conference was the first episode to have a high participation from civil 

society on the foreign policy debate (Neto 2005, Manzur 2009). However, as was seen in the 

newspapers, this participation was relatively low. 



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   357 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

Regarding the news about the Conference per se, we observed that they were more 

frequent on the inner part of the newspaper than on the cover. In O Estado de São Paulo this 

ratio was two to one, whereas in Jornal do Brasil and Última Hora it was four to one. We also 

stress that these news were mostly located at the upper half of the page – O Estado de São 

Paulo and Jornal do Brasil had a proportion of three to one, while Última Hora two to one. 

Even though we found fewer news published on the cover, a big portion of them were placed 

on the upper part of the pages. Therefore, it can be understood that the Conference was not a 

secondary issue. 

About the variables “people” and “countries” we could observe that between all of the 

political figures analyzed the most mentioned were Fidel Castro and Brazil’s Minister of 

Foreign Relations, San Tiago Dantas. Meanwhile, the least cited was the Cuban Minister of 

Economy, Ernesto Che Guevara. Regarding the countries involved in the Conference, Cuba 

was the most mentioned, while the United States was the least one. On the variable 

“Conference”, where the before, during and post periods were analyzed, we verified a higher 

number of citations about the Conference per se than about its previous and subsequent months. 

The period that preceded the Conference, from its calling until it started, was classified 

negatively by two of the three newspapers (Jornal do Brasil and Última Hora), whereas the 

Conference was qualified as positive by the same ratio, only a different composition (O Estado 

de São Paulo and Jornal do Brasil). The two months after the Conference were one of the few 

common aspects among the newspapers: all of them classified the results of the Conference as 

positive, even though their motives differed. 

After presenting the general features of our study, we set off to a more specific analysis 

of the aforementioned factors. 

 

III. COUNTRIES INVOLVED IN THE CONFERENCE 

 
Regarding the countries involved in the Punta del Este Conference, Cuba, as expected, 

was the most mentioned. It appeared in 84% of O Estado de São Paulo’s news, 81% of Jornal 

do Brasil, and 75% of Última Hora. Cuba had its actions and positions qualified as negative on 

the vast majority of both O Estado de São Paulo and Jornal do Brasil – 98% and 95% of the 

news, respectively. Among the several examples that could illustrate this scenario, we would 

like to mention an editorial from Jornal do Brasil which argued that the Cuban government 

knew how to “take advantage of the inter-American judicial apparatus that supported the 



Ana Carolina Marson   358 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

principles of non-intervention and self-determination” when it suited the country.18 It is 

interesting to notice how Cuba is described as an elusive political actor that was, supposedly, 

taking advantage of the inter-American system’s goodwill in order to obtain undeserved 

benefits. 

O Estado de São Paulo used an even darker tone when referring to Cuba. Replicating an 

editorial from the Argentinian newspaper La Nación about the Conference, O Estado, 

indirectly, stated that “the aggression, not only from communism as an ideology, but also from 

the Soviet bloc was developing on American soil.” According to the paper, “the free men from 

the continent (…) (were not expecting) ability, wit or opportunism. They (were expecting) 

solidarity.”19 There are several interesting points on this passage. It seems O Estado de São 

Paulo was opposing those who saw Brazil’s actions at the Punta del Este Conference as wise. 

Therefore, the idea implicit in the Estado excerpt is that when something bigger is at stake – 

the countries death under tyranny’s domination – it is not possible to act pragmatically. On the 

contrary, the states should act supportively towards those who needed it to survive, and the ones 

that didn’t agree with the United States at the Conference would, indirectly, be an accomplice 

to the Cuban people’s murder. Furthermore, O Estado clearly presents on this passage its 

perception that communism was an infiltration to be fought by what it considered the free men. 

In the Última Hora newspaper, Cuba is mostly qualified in a positive manner. It must be 

stressed, however, that these positive mentions regarded Cuba’s support of the Brazilian 

positions in Punta del Este. Attitudes such as intervention in other countries, shooting of 

American citizens, and violent reactions towards the press were condemned by the paper. 

Indirect positive mentions of Cuba can also be observed when Última Hora highlighted Cuban 

president Dorticós’ reference to Brazil. According to Dorticós, Cuba would accept the Brazilian 

suggestions “as ground for discussion, aiming a pan-American understanding.”20 Even though 

there were positive mentions about Cuba, we, initially, thought that percentage of citations 

regarding the Conference would be higher, given that its main topic was the Cuban issue. 

Finally, the least mentioned country in all three newspaper was the United States.21 

Última Hora and Jornal do Brasil mentioned Washington in only 30% and 43% of their news, 

respectively. Both classified the American positions negatively. The Última Hora newspaper 

                                                      
18 Jornal do Brasil (henceforth JB), Cuba: uma opção, December 30th 1961, p. 6. 
19 O Estado de São Paulo (henceforth OESP), Cuba: opor-se-ia o Uruguai à convocação dos chanceleres, 
November 21st 1961, p. 13. 
20 UH, Cuba aceita (em princípio) plano do Brasil, January 24th 1962, p. 6.  
21 This result does not account for the unitary analysis of OAS other members, that were clustered in 
one category.  



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   359 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

had a percentage of 88% of negative mentions to the United States, even though it had only a 

few direct mentions to Washington. The paper biggest critic regarding the United States was 

towards its interventionist policy. This can be clearly observed in one of its reports where it 

reproduced an article from Faure Chomon, then Cuba’s ambassador in Moscow, stating that 

Washington’s intentions of intervening in Cuba, just as they had tried in 1961 on the Bay of 

Pigs, were “so evidently that it would be futile to underline its illegal character.” 22  

In the case of Jornal do Brasil, despite its mentions to the U.S. being majorly negative, 

the percentage difference between positive and negative citations is only 3%. Whilst 

complementing the United States’ general objectives, Jornal do Brasil criticized the means 

used to achieve them. The paper went as far as directly saying this at an article: “in Punta del 

Este the governments of Brazil and the United States are in open divergency, although both are 

chasing the same goals.” 23 – peace and the maintenance of a Latin America free from the 

communist threat. Thus, we can observe that, even though being contrary to communism, 

Jornal do Brasil wasn’t in favor of protecting the inter-American system through mandatory 

sanctions or the Cuban expulsion of the OAS. 

In the O Estado de São Paulo, the U.S. were mentioned in 41% of the articles and their 

actions were mostly qualified as positive (89%). The paper praises U.S’ resolute positions and 

emphasizes the country’s willingness to yield within reasonable limits, yet still maintaining 

their determination to condemn the Cuban government on a manner other than “merely moral, 

but justified on reasons of practical order.” 24 This passage showcases that O Estado de São 

Paulo strongly agreed with the American stance of seeking a conviction that brought concrete 

implications to Cuba, and not only moral ones. 

 

IV. POLITICAL FIGURES OF THE CONFERENCE 

 
The political figures most mentioned by the papers related to the Punta del Este 

Conference news were Fidel Castro (in O Estado de São Paulo and Jornal do Brasil) and San 

Tiago Dantas (in Jornal do Brasil and Última Hora). O Estado de São Paulo mentioned the 

Cuban leader in almost half of its articles (44%), classifying both his persona and actions 

negatively. An interesting example is its January 4th 1962 editorial that described Fidel as “the 

                                                      
22 UH, Punta del Este: a voz de Cuba será acusadora, January 10th 1962, p. 6. 
23 JB, Brasil e Estados Unidos querem as mesmas coisas, mas estão em desacordo, January 17th 1962, 
p. 4. 
24 OESP, Em lugar de sanções contra Cuba os Chanceleres expulsariam ou suspenderiam seu governo 
da OEA, January 24th 1962, cover issue. 



Ana Carolina Marson   360 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

bearded puppet of Nikita Kruschev” that had made clear his strategy towards the Americas, 

“better yet, the part attributed to him by the planners of the Soviet strategy on the Cold War.”25 

Thus, we can observe how O Estado qualified Fidel Castro as a voiceless political figure, a kind 

of puppet of Moscow. What coincided with Washington’s views at the time: the non-

intervention principle wasn’t applicable to the Island, given that Havana was being manipulated 

by a foreign power. According to Avila “Castro’s, and the other revolutionaries, growing 

dependence of the Soviet Union and the old Cuban communist revolutionaries would end up 

generating a sovietization process, putting Castro’s charismatic leadership at risk” (Avila 2011, 

61). 

In Jornal do Brasil, Castro appeared in 38% of the news related to the Punta del Este 

Conference. Just as O Estado, the Cuban leader was mostly qualified negatively, besides being 

characterized as a soviet puppet quite often. In its December 5th 1961 editorial, Jornal do Brasil 

described Castro as a “typical Latin American revolutionary”. Another example was after 

Castro issued a statement declaring the new Cuban regime to be communist, the paper argued 

that he had become a “bureaucrat subservient to the Cuban Communist Party orientations”.26 

In the case of Última Hora, even though Castro was referred to in only 13% of the news 

(a fairly lower percentage than the other newspapers), he was presented mostly in a positive 

manner. One of Castro’s action that was regarded by the paper as positive was his possible 

decision to free political prisoners and the provision of safe conducts to his government’s 

opponents. By considering these measures as answers to the accusations made by the OAS 

Inter-American Peace Commission, Última Hora saw this as an act of good faith from Castro. 

Besides, unlike the other newspapers, Última Hora didn’t portray the Cuban leader as a 

Moscow puppet. It must be stressed that the paper’s little reference to Castro shows its worries 

for the Cuban issue as a whole, and not only with its political leader figure.27 

The second political figure most mentioned by the newspapers was the Brazilian 

chancellor San Tiago Dantas. Brazil’s representative at the Punta del Este Conference, Dantas 

was the front men of the Independent Foreign Policy on this episode (Storrs 1973, 115). The 

chancellor defended the self-determination and non-intervention principles and supported the 

Cuban people’s right to choose their own form of government without foreign intervention. 

Therefore, it is implied that Dantas didn’t believe Castro’s administration should be treated as 

a Moscow puppet just for being communist (Neto 2005, 17). For O Estado, however, Dantas 

                                                      
25 OESP, Fidel Castro e Punta del Este, January 4th 1962, p. 3.  
26 JB, Malogro, December 5th 1961, p. 6. 
27 UH, Punta del Este: Conferência começa hoje, January 22nd 1962, p. 6. 



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   361 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

and his positions – which were mentioned in 32% of its news – were considered negative. On 

one of the paper’s editorials, published weeks before the Conference, the chancellor’s 

argumentation was qualified as an “oratory excess” that supported an “indefensible position”.28 

We infer that the “indefensibility” of such position resided on what the paper believed to be the 

non-sovereign characteristic of a communist Cuba. 

Jornal do Brasil gave more emphasis to San Tiago Dantas than O Estado – 38% of the 

news (same percentage as Castro). However, unlike Castro, the Brazilian chancellor and his 

positions were positively qualified every time he was mentioned. A good example is the paper’s 

description of Brazil’s positions at the Conference after its end. The meeting’s results were seen 

as positive by Jornal do Brasil and were directly attributed to Dantas, who was pointed as “a 

man of great culture and intelligence”.29 Another article that illustrates Jornal do Brasil’s 

position is its publishing of a telegram sent by Dantas himself to the newspaper praising its 

“support to the independentist policy carried out by the Brazilian delegation at the Punta del 

Este Conference”.30 It is interesting to notice how Jornal do Brasil implicitly legitimized the 

Brazilian position at the meeting due to Dantas’ wisdom and intellectuality; as if any right (or 

wrong) position could be determined by its formulator mastery or lack of knowledge. Última 

Hora was the newspaper to most mention Dantas (51% of all their Conference news) – all of 

which were positive. On the cover of the January 26th 1962 issue the paper stated that “San 

Tiago Dantas’ resolution was a sensation at Punta del Este”.31 

The political figure least mentioned by all three newspapers was Ernesto Che Guevara. 

Then Cuba’s Minister for the Economy, Guevara was referred to in only 1% of O Estado de 

São Paulo and Jornal do Brasil’s news; Última Hora didn’t mention the Minister once. Both 

papers that mentioned him did so in a negative manner. O Estado de São Paulo cited Guevara 

in an article about president’s Dorticós speech at the Conference as being aggressive and 

impetuous.32 Jornal do Brasil showed Guevara as an “old Argentinian communist” – what the 

paper considered to be negative.33 O Estado also quoted one of the Minister’s statement saying 

that “there wouldn’t be any moment of rest in the production and construction of socialism.”34 

                                                      
28 OESP, As “forças ocultas” do chanceler, February 9th 1962, p. 3. 
29 JB, A verdade sobre San Thiago Dantas, February 2nd 1962, p. 3. 
30 JB, San Tiago agradece o apoio do JB, February 2nd 1962, p. 3. 
31 UH, Firmeza de San Tiago Dantas faz sensação em Punta del Este, January 26th 1962, cover issue. 
32 OESP, Texto do discurso de Dorticós na Comissão Geral da Conferência, January 27th 1962, p. 2. 
33 JB, Stevenson em Trinidad para encontrar-se com o Presidente Frondizi, November 26th 1961, p. 2. 
34 OESP, Fidel convoca reunião latino-americana para o dia 22 em Havana, January 9th 1962, cover 
issue. 



Ana Carolina Marson   362 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

The paper contextualized this quotation negatively, as if this eternal construction of socialism 

needed to be stopped for the benefit of mankind. 

The official representative of Cuba at the Punta del Este Conference was the country’s 

president, Osvaldo Dorticós Torrado – that is why he was always alluded when the Cuban 

delegation was mentioned. Despite this, the absence of citations of Che Guevara seems relevant, 

since Guevara was one of the biggest and most visible figures in the Cuban government. His 

name was fairly known at the time and he even caused a strong discussion in Brazil after being 

awarded with a Cruzeiro do Sul medal by president Quadros in August 1961(Skidmore 1988, 

247). 

Besides Guevara, there are other political figures involved, directly or indirectly, in the 

Conference that were barely mentioned. One of them is the Brazilian president João Goulart. O 

Estado de São Paulo only referred to Goulart in 4% of all of their Conference news, and all of 

them in a negative way. One example is the paper’s editorial of December 8th 1961 in which 

Goulart is criticized for following an independent foreign policy instead of resuming a more 

traditional policy of alignment with the United States.35 On Jornal do Brasil the same 

phenomenon happened – Goulart was mentioned in only 5% of the news. However, the 

newspaper’s mentions to the president and his decisions were all positive. Última Hora, by its 

turn, referred to Goulart in 10% of its news, and, as Jornal do Brasil, all of them were positive. 

The paper emphasized Goulart’s thorough attention while following the Conference’s36 debates 

while Jornal do Brasil praised the president for keeping friendly and courteous relations with 

the Cuban representative.37 

Another political figure quite relevant, but barely mentioned, was the American president 

John F. Kennedy. O Estado de São Paulo referred to Kennedy in only 20% of its total 

Conference news, and both the president and his positions were considered positive. It must be 

stressed that, even though Kennedy was less mentioned than Castro and Dantas by O Estado, 

the American president appeared more than Brazilian president João Goulart. Among the 

paper’s news that illustrate its flattering characterization of Kennedy, one of the president’s 

statements, reproduced by O Estado, drew our attention. Kennedy argued that “there should be 

a general agreement at the Hemisphere considering communism a threat supported by 

                                                      
35 OESP, O Brasil e o comunismo em Cuba, December 8th 1961, p. 3. 
36 OESP, O Brasil e o comunismo em Cuba, December 8th 1961, p. 3. 
37 JB, Dorticós, após ouvir Goulart: Brasil é contra intervenção, January 21st 1962, p. 5. 



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   363 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

extracontinental forces”.38 It is interesting to observe how O Estado emphasized the statement 

that coincided with its position about Cuba and why the Island should suffer OAS sanctions.   

In Jornal do Brasil, president Kennedy was mentioned in 14% of the news (far more 

then president João Goulart), and most of them were positive (54%). The paper argued that 

Kennedy was quite popular in the Hemisphere, although it didn’t provide any empirical 

evidence for such allegation.39 Última Hora was the one to least mention the American 

president (only 7% of their news), and he was qualified negatively on all of them. As was 

expected, Última Hora was the only paper among the three selected to mention more president 

João Goulart then Kennedy – 10% and 7%, respectively. 

Among Última Hora’s news critical of Kennedy, we can emphasize its characterization 

of the American leader as a “young president” that “didn’t know how to resist the pressures of 

pro-interventionists elements” of his government.40 Here, we must stress two aspects of Última 

Hora’s qualification of Kennedy. First, we observed, once again, how the critics or 

compliments towards some of the Conference’s leaders were grounded on the lack (or presence) 

of their knowledge and/or experience. If Dantas was characterized by Última Hora and Jornal 

do Brasil as experienced, cult and intelligent – what was used as ground to explain his positions 

– Kennedy’s alleged lack of experience would explain his lack of conditions to resist the 

pressures of those interventionists elements in Washington. Secondly, just as O Estado 

qualified Fidel as a Moscow puppet, Última Hora indicates that Kennedy was being 

manipulated by U.S.’ interest groups. 

Another political figure little mentioned, but greatly relevant to the Conference, was 

then American Secretary of State Dean Rusk. The secretary represented the United States at the 

Punta del Este meeting and had an important part in maneuvering the other members of the 

OAS in order to achieve a harsher solution against Cuba. However, Rusk only appeared in 20% 

of O Estado and Jornal do Brasil news. He and his positions were classified positively in both 

newspapers. Even though being little portrayed on the Conference news, Rusk was more 

mentioned than president Goulart, for example. O Estado de São Paulo praised a speech where 

Rusk instigated the Latin American nations to “establish a shield through which they could 

adopt constructive measure (…) to eradicate communism’s foundations (from the Hemisphere) 

– poverty, hunger and ignorance”.41 The Jornal do Brasil newspaper, on the other hand, showed 

                                                      
38 OESP, Kennedy otimista acerca da reunião de Punta del Este, January 16th 1962, cover issue. 
39 JB, Não será fácil ao Presidente Kennedy movimentar a Aliança, December 30th 1961, p. 7. 
40 UH, Kennedy: um ano de governo, January 22nd 1962, p. 6. 
41 OESP, Dean Rusk mobiliza as Américas contra a subversão castrista e as forças que atrasam o 
progresso, January 26th 1962, cover issue. 



Ana Carolina Marson   364 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

Rusk’s views of Brazil’s position at the Conference and its domestic situation. The Secretary 

of State stated “U.S.’ great worries would be the possibility of a social upheaval in Brazil”.42 

Lastly, Última Hora mentioned Rusk in 17% of their news regarding the Conference, and 

mostly in a negative way (82%). A good example is Última Hora’s article classifying Rusk as 

disrespectful for not wearing the translation headphones to listen to Dorticós’ speech. 

According to the paper, the Secretary “just simply stood there, without moving, looking to the 

space from where the Cuban president was speaking.”43 

Another relevant aspect for our analysis is the number of direct quotations to political 

figures speeches. Although some speeches were clipped, what may have generated different 

meanings from the ones originally intended, we considered that the speeches chosen by the 

newspapers were a good indicator of their position towards the political figure in question. Even 

being considerably mentioned by Jornal do Brasil, Fidel Castro doesn’t have many direct 

quotations – only in two articles.  These quotations were used to support the paper’s claims that 

Castro’s speeches were violent. An interesting example is a citation of Castro’s statement about 

Rômulo Betancourt, Venezuela’s president, after the rupture of diplomatic relations between 

both countries. The Cuban leader called Betancourt a “miserable instrument of Yankee 

imperialism.”44 

Even though Última Hora was aligned with the left wing of the political spectrum, the 

paper directly quoted Castro in only two of its news. The paper used Castro’s speeches to 

endorse its positive qualification of the Cuban leader. One example is the Cuban leader’s 

speech, declaring that country wasn’t in favor of war and that “our wish is not to have weapons. 

Our politics is non-aggressive.” 45 Given that one of U.S. strongest critic against Cuba was 

towards its alleged sponsorship of other Latin American revolutionary groups, this kind of 

quotation was brought forward to qualify the Cuban leader in a positive manner and to, 

indirectly, answer the aforementioned critic (Neto 2005, 9). 

Finally, O Estado de São Paulo was the one with the most direct quotations of the Cuban 

leader, a total of 5 news – the second biggest number of quotations of any political figure in our 

research. This paper used the citations to characterize what it considered a violent speech. In 

the meeting context, O Estado quoted Castro saying that “everything that resembled 

                                                      
42 JB, Dean Rusk: divergência não impedirá aliança, January 24th 1962, p. 5. 
43 UH, Possível acordo (hoje) em Punta del Este, January 27th 1962, p. 4. 
44 JB, EUA pedem apoio a uma ação contra Cuba, November 18th 1961, p. 7. 
45 UH, Fidel: “Brasil não aliena sua dignidade”, January 3rd 1962, p. 6 



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   365 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

interventionism was going to be received by cannonballs”.46 It is interesting to observe how, 

unlikely Última Hora, O Estado not only characterizes Castro negatively, but also presents 

elements that confirm Cuba’s alleged aggressive policy at the Hemisphere – therefore, 

constituting a menace to the inter-American system. 

Among all the political figures analyzed, San Tiago Dantas was the one with most 

references to his speeches. O Estado de São Paulo directly quoted his words on twelve of its 

news, while Jornal do Brasil on nine and Última Hora five. O Estado de São Paulo mostly 

used Dantas’ speeches to try disavowing the chancellor’s arguments. For example, when 

mentioning Dantas’ proposal for the neutralization of Cuba, the paper quoted his words saying 

that this neutralization would be a “constructive solution that represented the reintegration of 

Cuba on the inter-American system, even though in a ‘sui generis’ position and without that 

country giving up the communist regime installed by Mr. Fidel Castro.47 Keeping in mind the 

negative characterization O Estado had from the communist regime, this mention brings a 

negative nuance to San Tiago Dantas’ position. 

The Jornal do Brasil newspaper, on the other hand, directly quoted the chancellor to 

show its support for Brazil’s position at the Conference. On its January 30th 1962, at the end of 

the meeting, the paper quoted Dantas’ words saying that “we (Brazil) couldn’t help the United 

States to make a mistake just because they think they are fixing another.”48 With this citation 

the paper implicitly argued that defending a position different from the United States was not 

the same as defending communism in Cuba. Última Hora also used Dantas’ quotations to 

reaffirm the Independent Foreign Policy as a positive one. Of all the quotations found only one 

is not among the chancellor’s interviews about foreign policy issues. However, this one can be 

considered one of the most relevant to comprehend the paper’s position regarding the Brazilian 

stance at the Conference. By quoting that “Brazil (would keep) declaring the lack of legal 

ground at the OAS charter for the adoption of such measures against Cuba”49 Última Hora 

showed its opposition towards the Conference final decision. 

It came to our attention the absence of direct citations of, then Brazilian president, João 

Goulart on the Conference news in all three newspapers. O Estado de São Paulo and Última 

Hora did not directly quote any of Goulart’s statements, whereas Jornal do Brasil, quoted one. 

On this citation the paper reinforced the president’s position – considered positive – by bringing 

                                                      
46 OESP, Violento desafio do ditador cubano à reunião da OEA; prosseguem os fuzilamentos, January 
24th 1962, p. 2. 
47 OESP, O Brasil proporá a “institucionalização” da situação de Cuba, January 12th 1962, back cover. 
48 JB, San Tiago: Brasil não ajudará EUA a errarem de novo, January 30th 1962, p. 4. 
49 UH, Conferência chega ao fim: firme o Brasil, January 31st 1962, p. 6. 



Ana Carolina Marson   366 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

his statement that Brazil would respect the non-intervention and self-determination principles 

“despite the profound ideological and political divergencies between the two governments”.50 

It was startling to notice that Última Hora didn’t give João Goulart any space for direct 

quotation, moreover because of its support for the president’s position. 

 

V. PERIODS OF THE CONFERENCE 

 
 In order to understand each Conference moment representativeness on the press cover, 

we chose to divide this event on three time periods. The first is the period that preceded the 

Conference, from November 10th 1961 (the date of the Conference’s calling); the Conference 

per se from January 22nd 1962 to January 30th 1962; and the two months following the end of 

the Conference. Therefore, we assumed as the end parameter the trip the Brazilian president 

João Goulart made to the U.S. at the end of March 1962 – another important event for the 

Brazilian foreign policy. 

 At O Estado de São Paulo, the Conference calling and preparations were cited only a 

few times, and these mentions were completely positive. This means the Conference only 

became relevant to the paper after it began. Once again, our findings counter-arguments some 

of the scholars who argue that the VIII Consultation meeting had been a moment of great public 

opinion participation in foreign policy. Amongst the few times O Estado manifested itself 

regarding the pre-Conference context (18%), we should emphasize its article about Peru’s 

support to the Colombian proposal to “holding an inter-American ministerial meeting in order 

to analyze the occidental hemisphere defense problem in face of the communist threat.” 51 It 

can be observed that from the beginning the paper was clear about its opposition to communism. 

Thus, it considered the calling for the Punta del Este Conference a very important measure, 

given that the meeting would discuss the alleged communist threat. 

On Jornal do Brasil and Última Hora, the month that preceded the Conference had more 

mentions – 24% and 36%, respectively. Both papers considered the calling of the Conference 

as a negative measure and were against it, once they believed this summoning could weaken 

the inter-American unity. A good example is Jornal do Brasil’s categorization of this 

conference calling as an “untimely action”. 52 Última Hora newspaper was even more direct by 

                                                      
50 JB, Goulart comunica a Dorticós posição do Brasil, January 22nd 1962, cover issue. 
51 OESP, Nova advertência de Castro contra riscos da burocracia: O Peru apoiaria o pedido da Colômbia, 
November 12th 1961, p. 16. 
52 JB, Um grave erro, November 18th 1961, p. 6. 



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   367 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

asserting that the Colombian request for a consultation meeting had been poorly formulated, 

once the summoning, on the way it was put forward, represented a risk to the inter-American 

system integrity. According to the paper, even if the continent’s political situation demanded 

such a meeting “Bogota’s proposal should be better formulated juridically, in order to, 

effectively, invoke the Rio de Janeiro Treaty.”53 

Regarding the Conference period, Última Hora presented a low number of citations 

(35%), all of them negative. Once again, the little representativeness of the meeting on the news 

of one of the country’s most important leftist newspaper was startling. Nonetheless, it is 

interesting to notice how the paper kept describing the Conference as a tense environment; 

going from a “cautious optimism” to an “open preoccupation”54 Meanwhile, O Estado de São 

Paulo and Jornal do Brasil mentioned the Conference a lot – both in 56% of their articles –, 

considering it a positive movement. O Estado de São Paulo believed the meeting to be positive 

because, as stated by the American Secretary of State Dean Rusk, its participants were “willing 

to reaffirm the main foundations of the inter-American system, to declare that Cuba had violated 

these principles and to condemn the aforementioned country for having abandoned the 

Hemisphere”55 Therefore, it can be seen the paper’s inclinations towards a harsher 

condemnation for Cuba. The Jornal do Brasil, on the other hand, recognized that the 

Conference was being positive and reaching “an agreement regarding the measures to be 

collectively taken in order to prevent Castro’s influence from penetrating in the Hemisphere.”56  

Finally, the two months after the meeting and its results were the least mentioned by all 

three newspapers. The results achieved by the Conference were considered positive by all the 

selected papers. O Estado de São Paulo mentioned the Conference’s results in 18% of its total 

reports, classifying them as positive in 78% of these articles. Even though the paper was in 

favor of harsher measures against Cuba, such as military, political and economic sanctions, it 

was satisfied with Cuba’s expulsion from the OAS. O Estado believed that this measure would 

protect the inter-American system from a “communist threat”. This can be observed on its 

editorial of February 2nd 1962 about the San Rafael declaration – resolution approved at the end 

of the Conference.57 The paper saw this declaration as a projection of the “whole Hemisphere 

                                                      
53 UH, Posição do Brasil não mudou em relação a Cuba, December 6th 1961, p. 6. 
54 UH, Punta del Este: aumenta pressão anti-Cuba, January 23rd 1962, p. 6. 
55 OESP, O que esperam os Estados Unidos da reunião dos chanceleres, January 23rd 1962, p. 2. 
56 JB, Punta del Este tende à conciliação, January 26th 1962, p. 4.  
57 The San Rafael declaration was the resolution approved at the end of the Punta del Este Conference, 
in which it was decided Cuba’s expulsion from the OAS and the Inter-American Defense Board (IADB) 
(Avila 2011, 62). 



Ana Carolina Marson   368 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

as an impregnable fortress of world democracy.” 58 Interestingly, this was very close to the 

American government position about the meeting: the Hemisphere had obtained a victory 

against totalitarianism, given that Cuba would no longer be a sovereign country since it declared 

its adherence to communism and was under Soviet influence. However, Cuba’s expulsion from 

the OAS would protect the American countries from this totalitarian threat and defend the 

democratic regimes. 

Jornal do Brasil, in its turn, mentioned the post-Conference period and its results in 

only 10% of its news, qualifying it positively in 54% of them. We could observe that on this 

newspaper the Conference results’ approval ratio was lower. This is due to the paper’s defense 

of the non-intervention and self-determination principles – what didn’t happen at the meeting, 

given Cuba’s expulsion of the OAS for being communist. Despite that, Jornal do Brasil saw 

this outcome as a positive one, as can be noted in Dantas’ words, quoted by the newspaper, 

asserting that the Conference was “a victory for the Hemisphere and a statement from the 

American countries on the fight of democracy versus the international communism.”59 

Finally, the Última Hora newspaper alluded to the post-Conference period in 16% of its 

articles, all of which were qualified in a positive manner. Just as Jornal do Brasil, Última Hora 

supported the Brazilian delegation position against the Cuban expulsion from the OAS. 

Nevertheless, the paper classified in a very positive way the results of the Conference, even 

though always emphasizing its disapproval about the means used to reach this result. The fact 

that the Cuban expulsion happened even with the abstention of the bigger Latin American 

countries was considered by Última Hora extremely negative for the inter-American system – 

even if it meant a legitimacy defeat for Washington. This can be seen in Dórticos’ statement 

about the Conference, reproduced by the newspaper, when he argues that the U.S. had “under 

covered their downgraded position, having to back away and accept minimal results at the 

expense of the inter-American system.” 60 Therefore, even though Úlitma Hora considered 

Cuba’s expulsion a drastic measure, it saw this as a lighter result that the sanctions that were 

being considered. It must also be stressed that the newspaper regarded this as a victory of “Latin 

America’s democratic conscience”, given that the biggest democracies of the continent, except 

for the United States, abstained from voting on the matter at the OAS.61 

      

                                                      
58 OESP, O exemplo das Américas, February 2nd 1962, p. 3. 
59 JB, San Tiago: Américas saíram mais unidas de Punta del Este, February 3rd 1962, p. 3. 
60 UH, Satisfeito o Brasil com Punta del Este, February 1st 1962, p. 6. 
61 UH, Punta del Este, February 3rd 1962, p. 4. 



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   369 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

VI. CONCLUSION 

 

 After analyzing O Estado de São Paulo, O Jornal do Brasil and Última Hora, we could 

observe the presence of a few common characteristics. One aspect that was clearly noticed in 

all three newspapers was the formation of two different opinion groups. The first was against 

Cuba and all it represented for the hemisphere, while the second one was less critical of the 

Island and understood that its choice of social organization would not necessarily have an 

impact on the inter-American system. It must be stressed, however, that within each group we 

could also find some diverging positions, mainly regarding the best policy Brazil should adopt 

towards Cuba. In the first group, we have O Estado de São Paulo and Jornal do Brasil, both 

against Castro and the paths Cuba had been taking, such as the expropriation of goods belonging 

to American companies and the shooting of American citizens. Nevertheless, on the issue of 

Brazil’s position at the Conference they disagree; whilst O Estado de São Paulo was against 

Brazil’s and San Tiago Dantas’ positions, Jornal do Brasil was in favor of both. The second 

group was composed by Última Hora and also by Jornal do Brasil, given that both agreed with 

Brazil’s foreign policy towards Cuba and defended the non-intervention and self-determination 

principles. Just as the first group, this one had divergencies among itself, but this time 

concerning Castro’s attitudes. 

 The first group can be placed on the right side of the political spectrum, while the second 

one on the left side. It must be stated that all newspapers have more mentions to the countries 

as a whole, than to its political figures. When a country is presented as one as if it were a unity 

within which everybody agrees, several opinions are silenced. Nevertheless, as was shown by 

the newspapers, this was not the case. In some news it is perceptible that some decisions would 

not have the support of the civil society or even of other politicians. Two great examples are 

the Organização Regional Interamericana de Trabalhadores – ORIT (Inter-American 

Regional Organization of Workers) and the Brazilian chancellors case. ORIT sent a message to 

the Brazilian delegation at Punta del Este Conference asking for stronger measures against 

Cuba. They claimed not to believe in the reestablishment of continental harmony if “the OAS 

didn’t take, and governments didn’t follow, measures aiming the definitive banishment of 

everything that meant despotism and despise for the human being from the American 

countries”.62 This passage shows another regional organization, with representatives from 

                                                      
62 JB, ORIT pede exclusão de Cuba, January 21st 1962, p. 7. 



Ana Carolina Marson   370 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

several countries present at the Conference, disagreeing from some of their countrymen 

positions and defending what they thought was the best way to deal with communism.63 

As to the case of the ex-chancellors, it emphasizes the divergences that can happen 

within a country. Four Brazilian ex-chancellors – João Neves da Fontoura (January 1951 – June 

1953), Vicente Rao (July 1953 – August 1954), José Carlos de Macedo Soares (November 1955 

– June 1958) and Horácio Lafer (August 1959 – January 1961) – sent the government a 

memorandum asking for the rupture of diplomatic relations with Cuba and its removal of the 

OAS. These chancellors were against communism and argued that, although there was no need 

for the use of force, “if we want to keep the Organization of the American States and act as 

barrier to communism invasion” the Latin American countries would have to find “a solution 

that preserved the unity of our republics, renewed faith in democracy and liberty and our 

abhorrence to totalitarianism.” Once again, it is noticeable how arbitrary it is to treat a country 

as a unitary actor.64 

Finally, we could not observe a polarization process of the Brazilian press about the 

Punta del Este Conference issue when divided by political affiliation. As previously asserted, 

we recognize that these newspapers can’t be taken as synonym of the universe of Brazilian 

papers of the time, given that most of them probably were conservatives.  Even though we stress 

the representativeness of our sample. As presented above, the newspapers were chosen from a 

sample that would represent the political spectrum of the Brazilian society at the time 

(conservative, moderate and leftist). Therefore, the sample does not represent the whole 

universe of newspapers, given that there were more conservative ones at the time. However, 

through the analysis of these newspapers, we were able to see how different positions of the 

political spectrum saw Brazil’s participation at the Punta del Este Conference. On one side, a 

clear dissonance could be seen between O Estado de São Paulo and Última Hora, being each 

of them on one end of the political spectrum. On the other side, however, excluding the general 

dissatisfaction with communism, we could observe a greater support for the Independent 

Foreign Policy and Brazil’s positions at the Punta del Este Conference.  

                                                      
63 The Inter-American Regional Organization of Workers was created in 1951 as a regional affiliate of 
the International Confederation of Free Trade Unions (ICFTU). On the 1950s ICFTU/ORIT established 
one of their offices in Rio de Janeiro. Its purpose was to gather commercial unities against the Soviet 
Union (Colistete 2012, 669). Therefore, since its creation ORIT had a strong relation with the United 
States government.  
64 OESP, Quatro ex-chanceleres pedem a condenação de Cuba em Punta del Este, January 18th 1962, 
back cover. 



The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   371 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

We must also highlight the only common aspect to all three newspapers; the results of 

the Conference. All of them agreed that the results achieved at the Punta del Este Conference 

were positive, even though for different reasons. O Estado de São Paulo hoped for harsher 

measures against Cuba but was satisfied with the Island’s removal from the OAS and IADB. 

The newspaper saw this as a protective measure for the inter-American system. Defending the 

principles of non-intervention and self-determination, Jornal do Brasil also qualified this as a 

good outcome, however, less than O Estado de São Paulo. The paper considered this a positive 

result, once it represented a victory of the hemisphere over communism. Finally, Última Hora, 

which was against the removal of Cuba, called this a positive outcome. Última Hora stressed 

and disapproved the fact that this resolution was approved without the favorable votes of some 

of the major Latin American countries, but still, considered it less drastic than it could have 

been.  

As stressed at the beginning of the paper, the newspapers represent only a part of the 

public opinion, and therefore, shouldn’t be taken as a synonym of the whole. Nevertheless, our 

aim with this study was to analyze this portion of the Brazilian public opinion and understand 

how they saw Brazil’s participation at the Punta del Este Conference. After a careful analysis, 

we were able to observe some opposition to the Brazilian positions at the Punta del Este 

Conference, mainly from O Estado de São Paulo, but still a great support for the Brazil’s 

positions and, by proxy, the Independent Foreign Policy. 

 

VII. REFERENCES 

 
AKOR, Ambrose. The Media, Public Opinion and British Foreign Policy. The University 
of Manchester, Ph.D., 2011. 

AVILA, Carlos F. D. A Conferência de Punta del Este cinquenta anos depois: um estudo da 
VIII Reunião de Consulta de Ministros das Relações Exteriores das Américas (1962). Carta 
Internacional. v. 6, n. 1, p. 53-66, (jan.-jun., 2011). Available at: < 
https://cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/24 > Accessed at: 15/08/2019.  

AZEVEDO, Arthur S. Conflito, Argumento e Negociação: San Tiago Dantas e a Conferência 
de Punta del Este, 1962. Dissertação. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. 
Porto Alegre, 2014. 

BANDEIRA, Moniz. De Martí a Fidel: A Revolução Cubana e a América Latina. Rio de 
Janeiro: Civilização Brasileira, 2009. 

CERVO, Amado Luiz. Inserção Internacional: formação dos conceitos brasileiros. São Paulo: 
Saraiva, 2008. 

https://cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/24


Ana Carolina Marson   372 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

COLISTETE, Renato. Trade Unions and the ICFTU in the age of developmentalism in Brazil, 
1953-1962. Hispanic American Historical Review, v. 92, n. 4, p. 669-701, 2012. Available 
at: < https://read.dukeupress.edu/hahr/article/92/4/669/10703/Trade-Unions-and-the-ICFTU-
in-the-Age-of >  

DANTAS, San Tiago. Política Externa Independente. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 
1962. 

FERREIRA, Jorge. João Goulart: Uma biografia. Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, 2011. 

__________ e GOMES, Ângela de Castro (orgs). Jango. Multiplas faces. Editora FGV, Rio 
de Janeiro, 2007. 

LIMA, Alceu A. A Posição do Brasil em Punta del Este. Revista Brasileira de Política 
Internacional: Instituto de Relações Internacionais, Rio de Janeiro, ano V, n. 17, p. 5-16, 1962. 

LOUREIRO, Felipe P. Strikes in Brazil during the Government of João Goulart (1961 - 1964). 
Taylor & Francis, v. 41, n. 1, p. 76-94, 2016. Available at: < 
https://tandfonline.com/doi/full/10.1080/08263663.2015.1126105?src=recsys >  
Accessed at: 10/08/2019.  
 
__________, Felipe P. Empresários, trabalhadores e grupos de interesse: a política 
econômica nos governos Jânio Quadros e João Goulart. São Paulo: Editora Unesp, 2017. 
 
MANZUR, Tania M. P. G. Opinião Pública e Política Exterior do Brasil (1961-1964). 
Curitiba: Juruá Editora, 2009, 305p. 
 
NETO, Hélio F. A Política Externa Independente em ação: a Conferência de Punta del Este de 
1962. Revista Brasileira de Política Internacional, v. 48, n. 2, p. 129-151, 2005. Available 
at: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-
73292005000200007&script=sci_abstract&tlng=pt > Accessed at: 12/08/2019. 
 
PRADO JR., Caio. A Conferência de Punta del Este. Revista Brasiliense. n. 37, p. 09-17, 1961. 
 
QUADROS, Jânio. A Nova Política Externa do Brasil. Revista Brasileira de Política 
Internacional: IBRI, Rio de Janeiro, ano IV, n. 16, p. 150-156, 1961. 

SKIDMORE, Thomas. Brasil: de Getúlio a Castelo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988. 

STORRS, Keith. Brazil’s Independent Foreign Policy, 1961-1964: Background, Tenets, 
Linkage to Domestic Politics, and Aftermath. Cornell University, Ph.D., 1973. 

WEAVER, Micheal E. The Relationship between Diplomacy and Military Force: An Example 
from the Cuban Missile Crisis. Diplomatic History, v. 38, n. 1, p. 137-181, 2014. Available 
at: < https://oxfordindex.oup.com/view/10.1093/dh/dht070 > Accessed at: 13/08/2019. 
 
WEIS, Michael. The Twilight of Pan-Americanism: The Alliance for Progress, Neo-
Colonialism, and Non-Alignment in Brazil, 1961-1964. The International History Review, 
v. 23, n. 2, p. 322-344, 2001. Available at: < 
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07075332.2001.9640933 > Accessed at: 
15/08/2019. 

https://read.dukeupress.edu/hahr/article/92/4/669/10703/Trade-Unions-and-the-ICFTU-in-the-Age-of
https://read.dukeupress.edu/hahr/article/92/4/669/10703/Trade-Unions-and-the-ICFTU-in-the-Age-of
https://tandfonline.com/doi/full/10.1080/08263663.2015.1126105?src=recsys
http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-73292005000200007&script=sci_abstract&tlng=pt
http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-73292005000200007&script=sci_abstract&tlng=pt
https://oxfordindex.oup.com/view/10.1093/dh/dht070
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07075332.2001.9640933


The press and Brazilian Foreign Policy: Brazil’s…   373 

BJIR, Marília, v. 9, n. 2, p. 348-373, maio/ago. 2020. 

 
NEWSPAPERS 
 
O Estado de São Paulo (OESP), Nov. 1961 – Mar. 1962 [OESP Archive] 
 
Jornal do Brasil (JB), Nov. 1961 – Mar. 1962 [Hemeroteca Digital]  
 
Última Hora (UH), Nov. 1961 – Mar. 1962 [Hemeroteca Digital] 

 
ONLINE REFERENCES 
 
CPDOC. Tratado Interamericano de Assistência Recíproca (TIAR). Available at: < 
http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/tratado-interamericano-de-
assistencia-reciproca-tiar >. Accessed at: 10/08/2019 
 
OAS. Final act of the VIII Meeting of Consultation of Ministers of Foreign Affairs. Available 
at:  
<http://www.oas.org/consejo/MEETINGS%20OF%20CONSULTATION/Actas/Acta%208.p
df >. Accessed at: 15/08/2019. 
 
 
 
 
 
 
 
Recebido em: agosto/2019. 
Aprovado em: julho/2020. 

http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/tratado-interamericano-de-assistencia-reciproca-tiar
http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/tratado-interamericano-de-assistencia-reciproca-tiar
http://www.oas.org/consejo/MEETINGS%20OF%20CONSULTATION/Actas/Acta%208.pdf
http://www.oas.org/consejo/MEETINGS%20OF%20CONSULTATION/Actas/Acta%208.pdf

	6- marson
	6- Marson
	II. THE PRESS AND THE PUNTA DEL ESTE CONFERENCE
	III. COUNTRIES INVOLVED IN THE CONFERENCE
	IV. POLITICAL FIGURES OF THE CONFERENCE
	V. PERIODS OF THE CONFERENCE
	VI. CONCLUSION
	VII. REFERENCES


